3Vraagt laat zien wat jongeren bezighoudt: ‘Ga er niet vanuit dat je het zelf beter weet’

Jongeren een stem geven, luisteren naar wat ze vinden en ontdekken wat er speelt. Dat is het doel van 3Vraagt, het jongerendeel van het opiniepanel van EenVandaag. Maandelijks krijgen 12.000 jongeren tussen de 16 en 34 jaar een vragenlijst in hun mail over zaken als politiek, studeren, seks en festivals. “We willen mensen aan het woord laten die anders niet snel hun stem kunnen laten horen”, vertelt Daphne Cornelisse, verantwoordelijk voor 3Vraagt.

 

Waarom dat belangrijk is? “Op sociale media zie je het meest de schreeuwers en ik denk dat dat niet een goede afspiegeling is van wat mensen vinden”, doelt Daphne op BN’ers, opiniemakers en influencers die zich fel uitspreken. Ze heeft het gevoel dat de jongerengeneratie wordt afgetekend aan extremen, en dat daarin weinig ruimte is voor het midden. “Je bent óf heel woke en plakt jezelf aan de snelweg vast óf zit aan de superconservatieve Andrew Tate-achtige kant. Ik denk dat veel jongeren zich bij beiden niet thuis voelen, dus dan is het mooi om te laten zien wat iedereen nou eigenlijk vindt.”

 

 

Samenwerken met andere media

De uitkomsten van de onderzoeken van 3Vraagt vertaalt Daphne met haar team naar artikelen en TikTok-content voor NPO3. En in een nieuwe wekelijkse podcast, 3VraagtDoor, discussiëren twee mensen met een verschillende mening over het onderzochte onderwerp. Ook veel andere media weten 3Vraagt te vinden als ze iets willen weten en pikken de uitkomsten op. “Vorig jaar deden we een onderzoek over gokken voor een documentaire van Spuiten en Slikken. Je geeft je items extra belang als je kunt laten zien hoeveel procent van de jongeren zich hiermee bezighoudt.” Bovendien kunnen media naar aanleiding van de onderzoeken contact opnemen met de deelnemende jongeren. “Dat levert hele mooie persoonlijke verhalen op”, vertelt Daphne. 

 

Die samenwerking met journalistieke titels zoekt Daphne met 3Vraagt zoveel mogelijk op. Of ze nou binnen de NPO vallen of niet. “Een boel van de onderwerpen die we onderzoeken gaan alle jongeren aan, dus ik wil dat niet bij de NPO houden. Bovendien krijgen jongeren steeds minder informatie van de reguliere media en lijkt het me goed als meer jongerentitels samenwerken. We zijn niet elkaars concurrent, onze grootste concurrenten zijn TikTok en Meta. Samen moeten we opstaan tegen de desinformatie die hierop wordt verspreid.”

 

Interactie opzoeken

Ook vindt Daphne het belangrijk dat er geluisterd wordt naar jongeren en hun interesses. Jaarlijks doet ze een groot achtergrondonderzoek naar wat voor thema’s spelen bij de doelgroep. “Vráág aan mensen wat ze bezighoudt en wat ze willen zien, maar ga er niet vanuit dat je het zelf wel beter weet. Kijk naar influencers: die staan continu in contact met hun doelgroep en vragen wat ze willen zien. Waarom doen nieuwsmedia dit niet? Jonge mensen zijn gewend om de touwtjes in handen te hebben, doordat ze op de socials op alles kunnen reageren. Als iets ze niet aanstaat laten ze dit weten of vertrekken ze. Je kan hier rekening mee houden door de interactie op te zoeken, in plaats van maar te gokken dat iets interessant is voor jongeren. Het is echt niet zo moeilijk.”

 

Luisteren naar jongeren

Hierin ziet Daphne het als een voordeel dat ze onderdeel is van EenVandaag, waar al een interactieteam bestaat en dus ook 3Vraagt. “Er wordt echt geluisterd naar wat mensen vinden, dus ook naar jongeren”, zegt ze. “Bij andere redacties is het vaak maar één iemand die een probleem aankaart. Bij ons vullen zo’n tweeduizend mensen de vragenlijsten in, waardoor ik iets meer slagkracht heb om te zeggen: dit is een probleem en hier moet je aandacht aan besteden.” 

 

Zo gebeurde dat ook twee jaar geleden, toen uit haar onderzoek bleek dat veel huurders grensoverschrijdend gedrag van hun huisbaas ervaren. “Onze Haagse redactie heeft die cijfers voor EenVandaag aan de toenmalige minister van Wonen, Hugo de Jonge, voorgelegd. Daarmee geef je de jongeren ook het gevoel dat ze gehoord worden.”

 

Wat Daphne de komende jaren nog hoopt te bereiken met 3Vraagt? “Ik zou het graag wat bekender willen maken en ervoor zorgen dat nog meer mensen mee gaan doen. Dat je ons om hulp vraagt als je zelf niet de middelen hebt om met de doelgroep te praten. Vraag mensen: wat weet je hiervan? Vind je dit interessant? Praat met ze.”

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven