The News Movement (TNM) brengt nieuws naar jongeren in Amerika en Groot-Brittannië via sociale media. Met bijna 46 duizend volgers op Instagram, weten ze veel jongeren te bereiken. Lizzie Gordon (27): “Bij The News Movement doen we het anders.”
TNM is opgericht in 2020 door merkhuis The News Movement. Afgelopen jaar heeft The News Movement ‘The Recount’ gekocht, een videodienst die verslag doet van de Amerikaanse politiek. Door wie TNM in eerste instantie gefinancierd wordt, is niet helemaal duidelijk. Wel geeft The News Movement aan geld te krijgen van particuliere investeerders en weldoeners.
The News Movement doet het volgens Lizzie Gordon, senior manager integrated marketing, wel helemaal anders. “Ons doel is om de wereld te voorzien van informatie waarop mensen kunnen vertrouwen, op de plaatsen waar ze de inhoud vinden waar ze van houden”, vertelt Lizzie. Ze zijn naar eigen zeggen ‘leidend in een nieuwe aanpak voor het creëren van inhoud en het vertellen van verhalen voor de journalistiek, mediapartners, merken en de volgende generatie burgers en consumenten’.
De samenwerking met merken werkt via partnerschappen en content creatie, vertelt Lizzie. Daarbij gaat het om door merken gesponsorde content (branded content) of content van TNM dat onder een eigen partnernaam op diens sites worden gebruikt.
Daarnaast bieden ze onder meer ook sociale-mediabeheer en adviesdiensten aan. “Maar we zijn geen commercieel merk omdat ons primaire doel is om kwalitatieve, vermakelijke en op feiten gebaseerde inhoud aan ons publiek te leveren. Maar met ons commerciële team ondersteunen we ons merk en de journalistiek die TNM speciaal maakt. We blijven objectief door journalistieke normen hoog te houden en onze inhoud op feiten te controleren.”
Maar wat maakt TNM dan zo speciaal? “Hoewel de meeste generaties, niet alleen Gen Z, overweldigd kunnen worden door het nieuws, willen ze nog steeds dat context hen helpt de wereld om hen heen te begrijpen. We bieden op feiten gebaseerde informatieve inhoud die ingaat op wereldwijd relevante kwesties, met gezichten en referenties die op ons publiek lijken. We doen wat we horizontale storytelling noemen, verhalen die op ooghoogte worden verteld in plaats van ‘leraar aan leerling’.”
Dit alles doet TNM natuurlijk met een doel, vertelt ze. “We creëren content om mensen te helpen desinformatie te bestrijden en te navigeren in een wereld die op feiten gebaseerd is.” The News Movement is begonnen met een veronderstelling: een andere stijl van content creatie helpt miljoenen mensen beter geïnformeerd te worden en actie te ondernemen. “De gegevens van onze miljoenen views en het groeiend aantal volgers laten zien dat de hypothese klopte.”
The News Movement is actief op Instagram, TikTok, Snapchat, Facebook, Twitter, YouTube én heeft een eigen website. “We ontmoeten ons publiek waar ze zich bevinden. Wij brengen onze content naar het publiek, op de platforms waar zij hun tijd doorbrengen. Tegenwoordig is dat op sociale-mediaplatforms.”
Door een zelfbenoemd ‘geavanceerd publieks- en community management team’ is TNM op de hoogte. “Deze teams analyseren prestaties en content om er zeker van te zijn dat we de verhalen vertellen die ons publiek wil horen, in de formats waarin zij de content willen zien. We zijn erg wendbaar en reageren op hetgeen waar ons publiek toe wordt aangetrokken.”
Maar ondanks de grondige analyse verbaast Generatie Z ook deze organisatie nog wel eens. Lizzie: “In ons werk en in ons onderzoek hebben we ontdekt dat Generatie Z niet één homogeen geheel is en zichzelf in feite kan tegenspreken. Generatie Z hecht bijvoorbeeld veel waarde aan duurzaamheid, maar ze hechten ook waarde aan gemak en zijn prijsgevoelig vanwege de crisis in de kosten van levensonderhoud. Daarom kopen ze hun kleding soms bij minder duurzame retailers.”
De onderwerpen waar de veelal jonge journalisten verslag over doen verschillen enorm. “We hebben de onderwerpen ingedeeld in branches. De meeste van onze inhoud valt onder de branche seks en relaties, lifestyle en kunst en entertainment.” En met de korte aandachtsspanne van de doelgroep lijkt het vasthouden van de aandacht misschien lastig, maar daar weet The News Movement wel raad mee. “De video’s zijn zo gemaakt dat ze meteen vanaf het begin de kijker meenemen en vasthouden.”
De tip voor andere journalisten? “Authenticiteit is het sleutelwoord bij dit publiek, want generatie Z begrijpt hoeveel verkeerde informatie er bestaat en is bereid je hierop te wijzen”, aldus Lizzie.
TNM is te volgen via https://www.thenewsmovement.com/