BNNVARA wil met De Marker jongeren aan het denken zetten 

De Marker is hét nieuwe platform van BNNVARA, waarop nieuws gebracht wordt voor en door jongeren. Met een Instagramaccount, TikTokkanaal en podcast hoopt BNNVARA het gat in de markt te vullen, vertelt eindredacteur Wieneke van Vucht. “Jongeren zijn een groot deel van onze samenleving, maar er wordt weinig specifiek voor jongeren gemaakt.”

 

“Ik merk dat er een misvatting is dat jongeren nieuws niet interessant vinden. Jongeren vinden het nieuws juist heel interessant”, vertelt David Breebaart (23). Hij is een van de zes jonge makers van De Marker. Maar hoe het nieuws aan jongeren verteld wordt, kan volgens hem wel wat verandering gebruiken. “De manier waarop het nieuws gebracht wordt kan erg polariserend werken en is vaak gericht op clickbait. Dit gaat ten koste van tolerantie en nuances. Ik denk dat dit best gevaarlijke ontwikkelingen zijn.”

 

 

 

Mede daarom is De Marker opgericht. “Wij willen meer verdieping geven achter het nieuws, maar tegelijkertijd willen we ook dat het aantrekkelijk blijft. Dat is de balans die wij proberen te vinden”, vertelt eindredacteur Wieneke van Vucht. “Daarmee richten wij ons op de jongeren die zich meer willen verdiepen of net even een ander geluid willen horen. Daar zijn wij voor.” Ze willen zich daarnaast onderscheiden door meer kleur te bekennen. “NOS Stories doet het hartstikke goed, maar ze zijn natuurlijk van de NOS en daarom moeten ze neutraal zijn. Wij mogen iets meer kleur bekennen, letterlijk en figuurlijk. Bij De Marker mag het allemaal iets spannender. We mogen eigen keuzes maken met journalistiek als uitgangspunt.”

 

Dit doen ze onder meer door het delen van opinies van de jonge makers in de vorm van columns. David: “Ik denk dat daar een mooie taak ligt om jongeren aan het denken te zetten. Vooral op sociale media wordt nieuws snel en kort gepresenteerd. En het ligt vaak ook in de lijn der verwachtingen.” Daarom is de column volgens hem belangrijk om de ogen te openen. “Het is vet dat we de mogelijkheid hebben om mensen tot nieuwe inzichten te laten komen, of anders te laten nadenken. Je hoeft het niet met ons eens te zijn, dat is ook niet de bedoeling. Het doel is dat er een beetje discussie ontstaat.

 

Eerste bericht De Marker (click op afbeelding) 

 

 

Instagramaccount De Marker 

 

Wieneke is een van de bedenkers van De Marker. “Ik dacht moeten we niet iets verzinnen rondom jongeren en nieuws? Hubert van der Want, van de programmaontwikkelingsafdeling, had eenzelfde idee. We hebben samen een plan bedacht, waarna we deze verder hebben ontwikkeld met Leon Zervos.” Nadat de NPO het plan had goedgekeurd en de testfase was geslaagd, werd in mei De Marker gelanceerd. “De NPO was in de basis enthousiast. Jongeren zijn een groot deel van onze samenleving, maar er wordt weinig specifiek voor jongeren gemaakt.”

 

Het platform is nog volop in ontwikkeling en het is nog een verrassing wat de toekomst gaat brengen. David (23): “Het lijkt mij vet als De Marker een baken van vertrouwen is. Ook wil ik dat we mensen echt aan het denken kunnen zetten en discussies kunnen opstarten.” Hoe groot De Marker wordt, dat blijft nog even een raadsel. Wieneke: “Ik hoop dat we binnen twee jaar een merk zijn dat mensen op hun dagelijkse nieuwspalet hebben. Natuurlijk moet je daarvoor veel views en meer redacteuren hebben. Ik wil het liefst voor heel veel mensen producties maken.”

 

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven