Kinderen en jongeren op een luchtige manier kennis laten maken met de enerverende wereld van de journalistiek: dat is het doel van de game ‘Breaking News’. Een ‘serious game’, ontwikkeld door Nieuws in de klas, het educatieplatform van NDP Nieuwsmedia. Het interactieve spel draait mee tijdens de Week van de Mediawijsheid maar ook daarna blijft de game beschikbaar. “Journalistiek is een waanzinnig mooi vak, en met deze game willen we dat overbrengen. Op een vrolijke manier journalistieke dilemma’s tot een goed einde brengen, dat is waar we leerlingen toe uitdagen”
In de game volgen de spelers een snuffelstage op een grote krantenredactie, vertellen Nicolette van Dijkum en Stefan Heijdendael van Nieuws in de Klas. Van Dijkum: “Alleen loopt dat heel anders als je zou verwachten: door stakingen en noodweer staat heel Nederland vast, en is de redactie helemaal leeg, op de hoofdredacteur na. En die maakt je plompverloren verantwoordelijk voor de voorpagina van de krant, waarna je er alleen voor staat.”
Ondertussen melden online redacteuren zich in de game met onderwerpen, waarover je als speler een beslissing moet nemen. “Zo komt de koppenmaker langs, een anonieme bron met een verhaal over het hondje van Máxima en een wetenschapsredacteur met een verhaal over AI. Het wordt een dolle dag.”
De game is ontwikkeld voor jongeren met een leeftijd van 10 tot 14 jaar en is ontstaan uit een doorontwikkeling van een eerdere pilot. Heijdendael: “De feedback daar op was positief, daarom hebben we samen met Netwerk Mediawijsheid besloten om de game door te ontwikkelen en op een hoger plan te tillen.”
De scenario’s zijn vernieuwd, en er is een aparte engine gebouwd waar de game op kan draaien. Van Dijkum: “Voor ons is de kern dat je een ervaring hebt waarmee journalistiek vooral leuk en spannend is. Je wordt echt in de ‘drivers-seat’ geplaatst, en ervaart zelf hoe journalistieke keuzes werken. Op ons eigen platform hebben we die ervaring maximaal in de hand, qua vormgeving, spelervaring en feedback.”
Heijdendael, zelf jarenlang werkzaam als journalist: “De belangrijkste les uit de game waarvan we hopen dat die blijft hangen, is dat wat je in de krant leest tot stand is gekomen volgens journalistieke regels, waarbij feiten heilig zijn. Hoe werkt dat in de praktijk? Dat leren de jonge spelers in deze game. “Bij iedere keuze die ze maken krijgen ze feedback van de oprichter van de krant, een charismatisch figuur, gebaseerd op de hoofdredacteur van de Washington Post uit “All the presidents men”. Hij neemt je bij de hand neemt in de game. Op die manier leer je over de mores van journalisten, en hoe journalistieke principes werken.”
Van Dijkum: “Eén van die principes is het omgaan met anonieme bronnen. “In de game meldt een anonieme bron zich, met een verhaal over het hondje van Maxima dat bijna te mooi is om waar te zijn. Hoe ga je daar in tijden van ‘juice’ mee om? Hoe check je de feiten, en moet je het verhaal plaatsen of niet? We proberen leerlingen zo levensecht mogelijk in de stoel van een redacteur plaats te laten nemen. Dus geen theoretische oefeningen, maar meteen doen.”
Wanneer de makers tevreden zijn? “Als een leerling dit spel speelt en een positieve associatie aan journalistiek overhoudt zijn we al heel blij. In die zin is dit wel een serious game, maar wel één waarbij ook gelachen kan worden. En als kinderen geïnspireerd worden om ooit zelf misschien journalist te worden, des te beter. Journalistiek is nu, maar ook in de toekomst ontzettend belangrijk ”
De game zelf spelen? Dat kan!