Nadia Swijtink en Liesbeth Hermans van onze partner, het lectoraat Constructieve Journalistiek van Hogeschool Windesheim in Zwolle, onderzochten de effecten van constructieve berichtgeving in het nieuws op de emoties en informatieverwerking van jongeren.
De resultaten tonen aan dat een constructieve aanpak positieve gevolgen heeft voor de emoties en herinnering van het nieuwsitem van deze jongeren. Constructieve journalistiek kan daarmee mogelijk bijdragen een geschikte strategie te ontwikkelen om jonge doelgroepen beter aan te spreken:
“Constructief nieuws lijkt meer aan te sluiten op de behoeften van mensen en zeker ook op die van jongeren. Door hoopvolle en inspirerende verhalen te vertellen is er meer ruimte om te begrijpen, te binden en te boeien.”
Wat heb je vandaag nou eigenlijk gelezen, gezien of gehoord? De hele dag door komt er vanuit verschillende hoeken informatie op ons af, maar wat onthouden we hier eigenlijk van? En misschien nog wel belangrijker; wat nemen we hieruit mee?
We vroegen het aan 174 jongeren na het bekijken van een nieuwsitem over de bosbranden in Australië: ‘wat is volgens jou de belangrijkste boodschap van dit bericht?’. En wat bleek? Veel jongeren die een traditioneel nieuwsbericht te zien kregen waarin alleen aandacht was voor het probleem en de verwoestende invloed hiervan op dieren, noemden alleen de gebeurtenis zelf – de bosbranden in Australië.
Dat was in tegenstelling tot jongeren die een constructieve versie van het bericht zagen, waarin er na dezelfde introductie aandacht was voor wat er werd gedaan om de slachtoffers van de branden en de dieren te helpen. Veel jongeren haalden uit deze versie juist dat anderen, maar ook zijzelf konden helpen waardoor ze er een minder machteloos gevoel aan over hielden.
De constructieve benadering binnen de journalistiek wil weliswaar de feiten als uitgangspunt nemen, maar niet enkel het probleem of incident benoemen en het daarbij laten. Aanvullend kijkt een constructief bericht ook naar wat er al aan dit probleem gedaan wordt, hoe dit zich in de toekomst kan ontwikkelen en hoe dit zich tot een bredere context van diverse perspectieven verhoudt.
Deze vorm van nieuws lijkt meer aan te sluiten op de behoeften van mensen en zeker ook op die van jongeren. Door hoopvolle en inspirerende verhalen te vertellen is er meer ruimte om te begrijpen, te binden en te boeien. Mensen meer bij het nieuws te betrekken in plaats van ze steeds verder weg te duwen. Het is een journalistieke insteek die nog volop wordt onderzocht, maar tot nu toe positieve resultaten laat zien.
Dus vraag jezelf eens af: wat zou jij nou willen halen uit een nieuwsbericht?
Wil je meer weten over bovenstaand onderzoek of over constructieve journalistiek in het algemeen? Bekijk hier het volledige onderzoek of neem contact op met een van de onderzoekers via: nm.swijtink@windesheim.nl.
Nadia en Liesbeth werken met #UseTheNews aan de ontwikkeling van WhatZ Next. Dat is een innovatieve en constructieve contentagenda voor nieuwsmedia die jonge doelgroepen willen bereiken. We vertellen je er binnenkort meer over als we gaan testen met verscheidene nieuwsmedia!