Kunstmatige intelligentie

Universiteit van Nederland: hoe herken je een deepfake (in het nieuws)

In een #deepfakevideo kun je iemand iets laten zeggen wat diegene niet daadwerkelijk heeft gezegd. Hoe weet je dan nog wat echt en wat nep is? Siri Beerends (Universiteit Twente | Media Lab Setup) legt uit waar je op kunt letten en wat de mogelijke gevaren van deepfakes zijn. De video is te gebruiken in

Universiteit van Nederland: hoe herken je een deepfake (in het nieuws) Lees verder »

Netwerk Mediawijsheid: beeldgeletterdheid

Beeld is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Op sociale media, in reclames of het onderwijs; overal worden verhalen verteld met video’s, foto’s en animaties. Beelden zijn, zeker in combinatie met geluid, een krachtig middel. Ze kunnen ons raken, betrekken én beïnvloeden. Vaak gebeurt dat onbewust. Deze website gaat in op beeldgeletterdheid en

Netwerk Mediawijsheid: beeldgeletterdheid Lees verder »

NOS Jeugdjournaal: Sommige video’s van de oorlog op TikTok zijn nep (maar hoe weet je dat?)

Tanks die over auto’s rijden, schietende soldaten, straaljagers die worden neergeschoten. Op TikTtok komen veel filmpjes voorbij over de oorlog in Oekraïne. Maar sommige daarvan blijken hartstikke nep te zijn. Hoe weet je of je naar iets echts zit te kijken of niet? Annabelle sprak erover met kinderen van basisschool De Triangel in Weesp en

NOS Jeugdjournaal: Sommige video’s van de oorlog op TikTok zijn nep (maar hoe weet je dat?) Lees verder »

Netwerk Mediawijsheid: Isdatechtzo?

Zeer complete website die uitleg geeft over (het herkennen van) nepnieuws, de potentiële gevaren van kunstmatige intelligentie in het nieuws, factchecken en over journalistiek. Isdatechtzo.nl is ontwikkeld door Netwerk Mediawijsheid in samenwerking met Beeld en Geluid Den Haag en ECP om bezoekers te informeren over de werking van nepnieuws en hoe je kan herkennen of

Netwerk Mediawijsheid: Isdatechtzo? Lees verder »

Rijksoverheid: tools tegen desinformatie

Desinformatie kan het open publieke debat beïnvloeden en dat vormt een risico voor onze samenleving. Om dit probleem aan te pakken schreven SIDN Fonds en Limelight Foundation gezamenlijk de call ‘Grip op desinformatie’ uit. Dit leverde verschillende innovatieve tools op, een greep uit de vele oplossingsrichtingen. Te gebruiken door docenten en leerlingen.

Rijksoverheid: tools tegen desinformatie Lees verder »

Scroll naar boven