De Gazet van Antwerpen trekt jongeren naar TikTok met vooral snel en lokaal nieuws

Ook steeds meer Belgische jongeren zoeken of vinden hun nieuws op sociale media. En wat blijkt? Lokaal nieuws scoort! Het TikTok-account van de krant Gazet van Antwerpen heeft in een half jaar tijd 10.000 volgers behaald. Sonia de Bock is journalist bij de Antwerpse krant en maakt video’s voor het account. “Hoe lokaler het nieuws, hoe sneller het wordt opgepakt”, zegt ze tegen #UseTheNews.

 

 

De Gazet van Antwerpen weet met de TikTok-video’s een heleboel jongeren te bereiken. Wat is het geheim?

“Wij proberen het nieuws zo hapklaar mogelijk aan te bieden aan jongeren en ik denk dat we ook een platform willen zijn waar we mensen een stem geven. Het is belangrijk dat de informatie niet alleen van ons komt, maar dat we ook horen wat jongeren vinden van bepaalde thema’s. En dat is een mooie aanvulling op puur en alleen nieuws aanbieden op TikTok.”

 

Hebben jullie een strategie voor de video’s op TikTok?

“We hebben begin september een strategie besproken, net voordat we het account officieel lanceerden. Dit was voornamelijk een algemene omkadering. Mijn eigen strategie is nu vooral om dagelijkse content te posten en om die zo lokaal of divers mogelijk te maken. Natuurlijk is de Gazet van Antwerpen op Antwerpen gebaseerd en dus brengen wij sneller lokaal nieuws dat belangrijk is in onze provincie. Maar als er groter nieuws is uit het buitenland, denk bijvoorbeeld aan een nieuwtje rondom Donald Trump en wij kunnen dit in een minuut uitleggen, dan is het ook heel interessant voor onze doelgroep. Ik zou vooral zeggen dat we ons focussen op het zo kort en bondig mogelijk aanbieden van het nieuws op TikTok, maar uiteraard reiken we jongeren ook de hand en verwijzen we ze naar uitgebreidere stukken op de website.”

 

Welke formats gebruiken jullie?

“Qua formats proberen wij het altijd zo simpel mogelijk te houden om de kijkers een inzicht te bieden en up-to-date te houden. Twee populaire onderwerpen onder jongeren zijn bijvoorbeeld ‘the war on drugs’ en het openbaar vervoer. We proberen deze onderwerpen vaker aan bod te laten komen, maar om ze niet altijd in hetzelfde format te gieten. We gebruiken veel verschillende beelden en we bieden het nieuws zo snel mogelijk aan. Want dat merk ik ook op TikTok: hoe sneller je bent met het nieuws, hoe sneller het wordt opgepikt. Ik denk dat thema’s die jongeren echt raken het altijd beter doen.”

 

@gva

Door een ontspoorde tram in Ekeren ondervond het openbaar vervoer en verkeer een tijdlang hinder. #gva #voorjou #tram #openbaarvervoer #fyp #nieuws

♬ origineel geluid – Gazet van Antwerpen

 

Welke rol speelt het algoritme van TikTok?

“Ik moet eerlijk toegeven dat het algoritme het moeilijkste is van de hele TikTok-app. Het is een groot mysterie. Maar ik merk wel: hoe lokaler het nieuws is, hoe sneller het wordt opgepakt. Het algoritme speelt daarop in. Mijn aanpak is om de mensen op de For You-page te bereiken, omdat zij uiteindelijk door het algoritme daardoor meer video’s van ons gaan krijgen zodra ze de eerste of tweede video bekeken hebben. Ik plaats de kernboodschap van de nieuwsvideo’s ook zo veel mogelijk vooraan, zodat mensen zich snel aangesproken voelen en eventuele andere content van ons over het onderwerp ook gaan bekijken.”

 

Welk advies zou je journalisten en nieuwsmedia mee willen geven om de jongere doelgroep te bereiken?

“Onderschat het proces van een idee naar het posten van de video niet. Het heeft soms meer tijd nodig dan je denkt. Ik heb enorm veel tutorials bekeken en heel veel artikelen gelezen over mensen die op TikTok al jaren actief zijn. Neem tijd om je voor te bereiden, maak wat testvideo’s en ga eens praten met mensen die het al gedaan hebben. Ik had er ook veel baat bij om af en toe mijn collega’s bij de zusterkranten te spreken. Deins er niet voor terug om iets te proberen. Hit or miss, het maakt niet uit want de nieuwsdag is zo voorbij en je kan het nog eens proberen. Haal er vooral plezier uit en probeer jongeren te inspireren om het nieuws meer te volgen.”

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven