Sinds 2008 is StampMedia in Antwerpen een broedplaats voor jonge journalisten. Met ruim 9000 deelnemende jongeren over de afgelopen 15 jaar is deze organisatie enorm populair. Hoofdredacteur Marjorie Blomme: “We zijn een bijzondere organisatie want wij bevinden ons op het snijpunt van jeugdwerk en media.”
Om één uur in de namiddag gaan de deuren wagenwijd open en vertrekken de medewerkers naar een aparte ruimte een verdieping hoger. De redactievloer is nu volledig van de jongeren die binnenwandelen. Samen met twee begeleiders bedenken ze journalistieke producties, krijgen ze feedback en kletsen ze over hun dag.
Terence Wong (19) is één van de reporters die de weg naar de redactie van StampMedia maar al te goed kent. Hij studeert journalistiek aan de Thomas More hogeschool in Mechelen. “StampMedia is uniek want alles mag hier. Het is een experimentele plek, goed voor mijn portfolio en er hangt een fijne sfeer. Het is mijn tweede thuis.”
Het idee van StampMedia is simpel: Jongeren zelf nieuws laten maken vanuit hun eigen leefwereld. En dat werkt. Per jaar worden er ongeveer 450 producties gepubliceerd, waarvan er 65% worden overgenomen door gerenommeerde mediapartners. De organisatie wordt gesubsidieerd door onder andere de stad Antwerpen en het Ministerie van Media en Jeugd.
“De producties die de jongeren maken komen terecht in de mainstream media, doordat StampMedia de content gratis aanbiedt aan Vlaamse mediapartners”, vertelt hoofdredacteur Marjorie Blomme. “Voor onze mediapartners, zoals Mediahuis, DPG, VRT en Roularta, zijn er op die manier maar heel weinig drempels want voor hen betekent het gratis content en daarnaast kunnen ze zeggen dat ze met jonge mensen werken.”
En dat is belangrijk volgens Marjorie. “Als journalisten willen dat er minder aan nieuwsmijding wordt gedaan door jongeren, het vertrouwen toeneemt en dat hun producties meer geconsumeerd worden, moeten jongeren beter gerepresenteerd worden.” Volgens haar hebben jongeren vaak het gevoel vergeten te worden door journalisten en mediamakers. “Ze zien meestal dezelfde mensen aan het woord praten over onderwerpen die weinig met hun leefwereld te maken hebben. Waarom zouden jongeren mediamakers dan nog geloven?”
“Als je het vertrouwen in de media kwijt bent, ben je het vertrouwen in één van de pijlers van de democratie kwijt en dan wordt het gevaarlijk. Je wordt vatbaarder voor fake news en vatbaar voor extreme meningen.” Daarom zijn volgens haar initiatieven als StampMedia nodig.
De jongeren bij StampMedia zijn tussen de 13 en 26 jaar. “Een groot deel van de jongeren vinden we door mond-tot-mondreclame. Ook geven wij vaak workshops op scholen en aan het begin van het schooljaar gaan wij ook lang bij middelbare scholen en journalistiek opleidingen.”
En met succes: De afgelopen vijftien jaar werkten er zo’n negenduizend jonge reporters met StampMedia. Marjorie: “We hebben per jaar ongeveer 150 reporters, maar ze zijn niet allemaal even actief. Sommigen maken één productie, andere maken er tien.”
Het geheim? “StampMedia staat erom bekend een diverse organisatie te zijn en ik denk dat veel jongeren uit de wijken rondom (Antwerpen-Noord) ook daarom hier naartoe komen. Ze herkennen zich in de medewerkers, vrijwilligers en jongeren. Er zijn hier veel jongeren met een migratieachtergrond. Als je hier binnenkomt en je ziet jongeren die op je lijken, dan voel je je meer op je gemak dan op andere plekken. Daarnaast neem je makkelijker een vriend of vriendin mee”, aldus Marjorie.
StampMedia is vrijblijvend, dus de jongeren zijn de organisatie niets verplicht. “Dit is jeugdwerk in de vrije tijd, dus alles wat deze jongeren hier komen doen is vrijwillig. Ze komen hier en ze willen iets maken. Wij zijn er om ze te helpen maar als ze niet komen opdagen, dan komen ze niet opdagen. Werken zij iets niet af, is het niet af.”
“We willen de jongeren ook een beetje ‘opvoeden’. Ze moeten respect hebben en verantwoordelijkheid nemen. Daarnaast willen we ze ook dingen meegeven die belangrijk zijn vanuit de journalistiek, bijvoorbeeld ethiek, deadlines halen en kritisch denken.” Er zijn jongerenbegeleiders in huis, die zowel professionele mediamakers zijn als mensen die ervaring hebben in het werken met jongeren, om de reporters daarin te ondersteunen. “Jongeren praten soms niet zomaar, dus zijn er jeugdwerkers betrokken. Zij weten goed hoe je met jongeren om moet gaan en waar de pijnpunten liggen.”
StampMedia is in 2008 opgericht omdat de leefwereld van jonge mensen ondervertegenwoordigd is in de mediaberichtgeving, vertelt Marjorie. “De oprichters hadden toen al het idee dat er veel over jongeren werd gesproken, maar dat jongeren als primaire bron weinig aan het woord kwamen. En dan specifieke jongeren uit ondervertegenwoordigde groepen uit de samenleving, die als expert of ‘serieuze’ bron ook in de huidige tijd nog te weinig aan het woord komen. Denk aan jongeren met een migratieachtergrond of met een beperking.”
Maar StampMedia is nog meer dan alleen een vrijwillige jongerenredactie en persagentschap. Ze geven ook workshops op scholen, bijvoorbeeld in nieuwswijsheid maar ook fotografie, schrijven en video maken. Daarnaast hebben ze een redactie van 20 freelancejournalisten onder de 26 jaar, die betaald werk verrichten. “Zij maken producties voor non-profitorganisaties die bij ons een productie aanvragen en ons hiervoor betalen.” En ontwikkelt het jaarlijks zes burgerschapstrajecten voor jongeren, om hen kennis te laten maken de democratische samenleving en hoe ze hun stem daarin kunnen laten weerklinken.
Werken met jongeren blijft volgens Marjorie altijd zoeken. “Iedere jongere is anders. Het is aftasten en observeren, dat vind ik een bijzonder leuke job”, vertelt ze.
Reporter Terence is blij met zijn tweede thuis. “In deze wereld moet je veel kunnen als je wil doorbreken. Het is fijn dat StampMedia ons deze kansen biedt. Ik zou iedereen willen aanmoedigen om te experimenteren met media en om hiernaartoe te komen.”