De Meezitter brengt elke week constructieve verhalen in je mailbox

Veel mensen zien het nieuws als negatief en somber, onder wie ook een grote groep jongeren. Daarom heeft Trouw een wekelijkse nieuwsbrief, de Meezitter, vol constructieve verhalen. En met succes: in de eerste paar dagen kregen ze meer dan 2000 aanmeldingen binnen. Oprichter Sean Kerstges (27): “Alleen maar negatief nieuws is niet goed voor het wereldbeeld en het welzijn van onze lezers.”

 

“Het doel is om het publiek ook positief nieuws te bieden, omdat negatief nieuws overheerst”, vertelt Sean. En dat is volgens hem hard nodig. “Ik zag in steeds meer onderzoeken dat mensen het nieuws mijden, waaronder een grote groep jongeren, met als voornaamste reden dat ze verdrietig worden van het nieuws.” Dit geluid krijgt Trouw ook vaak te horen in lezersbrieven. “Daarnaast vertrouwen lezers op onze verhalen en vormen ze daar een beeld mee over de wereld. Als je alleen maar nadruk legt op negativiteit en problemen, geef je hun perspectief ook een negatieve lading.”

 

Uit het zeer recente rapport ‘Jongeren, nieuws en sociale media’ van het Commissariaat voor de Media blijkt dat jongeren meer behoefte hebben aan zogeheten constructieve journalistiek. Zo wil 71 procent van de 16- tot 24-jarigen graag meer verschillende kanten van het nieuws zien, vergeleken met 62 procent onder de 40- tot 65-jarigen. Ook wil 51 procent van de jongeren liever meer positief nieuws zien, vergeleken met 38 procent van de oudere generatie. 

 

En kijkend naar de tijd waarin we leven, is betrouwbaar nieuws extra waardevol, zegt Sean. “Iedereen is erg gevoelig voor nepnieuws en er zijn talloze manieren om informatie te consumeren. En foutieve informatie kan leiden tot gevaarlijke situaties.” Als voorbeeld noemt hij de bestorming van het Amerikaanse Capitool op 6 januari 2021. “Ik denk dat mensen minder geneigd zijn radicaal te denken, dat polarisatie vermindert en het welzijn van mensen verbetert, als ze goed geïnformeerd zijn en nieuws volgen dat ze kunnen vertrouwen.”

 

Daarom hoog tijd om nieuwsmijders op een positieve manier naar betrouwbaar nieuws te trekken, dacht Sean. Geïnspireerd door internationale initiatieven, zoals de nieuwsbrief ‘The Upside’ van The Guardian, pitchte hij een jaar geleden het idee voor deze nieuwsbrief. Volgens hem is het nu de tijd om in te grijpen. “Als we te lang blijven aanmodderen, zijn we nieuwsmijders kwijt.”

 

Begin juli belandde de eerste editie in de mailbox van de eerste nieuwsbriefabonnees met constructieve verhalen, maar wanneer is een verhaal constructief? Sean: “Het verhaal moet geschreven zijn op een manier die zoekt naar oplossingen of verbindingen. Een voorbeeld is de oorlog in Gaza. Een van de verschrikkelijkste gebeurtenissen van nu, maar ook daaruit kan je constructieve verhalen maken. Bijvoorbeeld van een Israëliër en een Palestijn die samen een initiatief zijn begonnen, op zoek naar verbinding.” En dit soort verhalen komen vaker voor dan dat we denken. “Elk onderwerp kan geschikt zijn, het is maar hoe je het verhaal insteekt. Onze journalisten maken vaak genoeg zulke verhalen, maar het is soms even zoeken”, meent hij.

 

Om een extra service te bieden, voegen de in totaal zeven onlineredacteuren ook elke week een verhaal toe van een internationaal medium. Sean: “We willen de lezer laten zien dat constructieve journalistiek ook internationaal een grote trend is. Daarnaast worden er gewoon superveel mooie verhalen gemaakt die een groter podium verdienen.”

 

In de toekomst is de nieuwsbrief hopelijk overbodig, vertelt hij. “Omdat we dan zoveel constructieve verhalen maken dat mensen niet meer hoeven te zoeken naar deze bundeling van verhalen.” Ook hoopt hij collega-journalisten te inspireren om vaker oplossingsgerichte verhalen te schrijven. “Hopelijk is onze nieuwsbrief een extra motivatie om meer van deze verhalen te creëren.”

 

Wil jij ook De Meezitter ontvangen in je mailbox? Meld je dan hier aan: https://www.trouw.nl/cs-b0223b20/

 

Illustratie: Nanne Meulendijks voor Trouw

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven