Digital News Report 2023 – Commissariaat voor de Media (2024)
Het Reuters Institute for the Study of Journalism onderzoekt met het Digital News Report het nieuwsgebruik in maar liefst 46 landen. In Nederland werkt het Reuters Institute hiervoor samen met het Commissariaat voor de Media. Het Digital News Report Nederland 2023 is een publicatie van het Commissariaat voor de Media.
Next Gen News – Understanding the Audiences of 2030 – FT Strategies (2024)
Dit onderzoek van FT Strategies biedt een mooie inkijk in praktische manieren waarop jonge generaties bereikt kunnen worden met nieuws. The next generation volgt het liefst nieuwsmedia en journalisten waar zij een band mee hebben. En dus moeten nieuwsmedia investeren in die band. Want wat jongeren nu voorgeschoteld krijgen en daadwerkelijk interessant vinden, ligt volgens het
#UseTheNews en JournalismLab Hogeschool Utrecht: Jongeren en Nieuws (2006 -2022)
Onze literatuurstudie naar wat bekend is over de nieuwsconsumptie van jongeren.
Combatting the Disinformation Crisis: A Systematic Literature Review, OMEDLITERACY, 2023
Wetenschappelijk onderzoek van internationale organisaties naar desinformatie en mediageletterdheid.
Verkennend onderzoek naar versnacking van content, MediaTest in opdracht van de NPO, 2024
Dit onderzoek beschrijft de verschuivende behoeftes rond het consumeren van content, met veel aandacht voor jongeren.
De Kindwijzer – Leidraad voor kinder- en jeugdjournalistiek in tijden van nepnieuws en desinformatie. Vlaanderen (2024)
De Kindwijzer biedt algemene aanbevelingen en concrete handvatten voor een journalistieke berichtgeving die op maat is van kinderen en jongeren.
The effects of constructive television news reporting on prosocial intentions and behavior in children: The role of negative emotions and self-efficacy; Iris van Venrooij , Tobias Sachs and Mariska Kleemans (2019)
In deze studie werd experimenteel getest of het opnemen van constructieve elementen prosociale intenties en gedrag bij kinderen verhoog
Children’s cognitive responses to constructive television news, Mariska Kleemanns, Roos Dohmen, Luise F Schlindwein, Sanne L Tamboer, Rebecca NH de Leeuw, Moniek Buijzen, Radboud Universiteit (2018)
In deze studie wordt het nut van constructieve nieuwsberichtgeving onder kinderen van 9-13 jaar oud onderzocht.
Avoiding the news to participate in society? Jakob Ohme, Kiki de Bruin, Yael de Haan, Sanne Kruikemeier, Toni G.L.A. van der Meer, Rens Vliegenthart (2022)
Deze studie bespreekt verschillende verklaringen waarom minder nieuws meer betrokkenheid kan betekenen.
News Avoidance during the Covid-19 Crisis – Kiki de Bruin, Yael de Haan, Rens Vliegenthart, Sanne Kruikemeier, Mark Boukes – Hogeschool Utrecht 2021
Deze studie onderzoekt de mate van nieuwsvermijding tijdens de eerste maanden van de coronapandemie in Nederland.
Understanding and stimulating early adolescents’ news literacy application – Sanne Tamboer – Radboud Universiteit 2023
In dit proefschrift ligt de focus op de toepassing van nieuwswijsheid van vroege adolescenten, jongeren tussen de 12 en 15 jaar oud.
Tactics of news literacy: How young people access, evaluate, and engage with news on social media – Joëlle Swart RUG 2023
Onderzoek over nieuwsgebruik en nieuwsperceptie onder jongeren op sociale media.
Nieuwsbarometer 2023 Vlaanderen – Artevelde Hogeschool
De Nieuwsbarometer brengt het nieuwsgebruik en de nieuwswijsheid van Vlaamse tieners en jongeren van 12 tot 26 jaar in kaart.
What feels like news? Young people’s perceptions of news on Instagram – Joëlle Swart en Marcel Broersma (2023)
Dit paper gaat over wat jongeren beschouwen als ‘nieuws’.
Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid – Working Paper Veranderend mediagebruik door jongeren: implicaties voor de rol en betekenis van de journalistiek in een democratie (2023)
Het paper laat zien dat het media- en nieuwsgebruik van jongeren (18-34 jaar) in verschillende opzichten sterk afwijken van dat van oudere burgers (35+ jaar).
Commissariaat voor de Media – Mediamonitor 2023
Uit de Mediamonitor 2023 blijkt dat het mediagebruik, vooral van jongeren, zich in toenemende mate online afspeelt en op platforms van grote internationale spelers.
Reuters Institute/Oxford University – Digital News Report 2023
Het rapport onthult nieuwe inzichten over digitale nieuwsconsumptie in 2023.
Digital News Report 2022 – The changing news habits and attitudes of younger audiences
Digital news report 2022. Deze deelstudie heeft de focus volledig op jongeren.
#UseTheNews: What makes influencers so successful among young people? (2022)
Onafhankelijk onderzoek van #UseTheNews Duitsland, waarvoor interviews werden gehouden met jongeren van 14 tot 17 jaar en jongvolwassenen van 18 tot 24 jaar.
Monitor Jongeren en Nieuws (2021)
Het Kenniscentrum Media van Hogeschool Windesheim doet sinds 2009 ongeveer elke vijf jaar onderzoek naar de nieuwsinteresse, het nieuwsmediagebruik en de nieuwsbeleving van de opgroeiende generatie.
#UseTheNews Playbook Germany (2021)
Voorbeelden van best practices en inzichten over veranderingen in nieuwsgebruik van jongeren onder de 30.
#UseTheNews Study Germany (2021)
Studie “Nieuwsgebruik en nieuwswijsheid in het digitale tijdperk”, geïnitieerd door dpa en de Hamburgse Autoriteit voor Cultuur en Media.