Kennisbank Jongeren en Nieuws

Monitor Jongeren en Nieuws: De ontwikkeling van de nieuwsinteresse onder jongeren: 2014-2024 (deel 1) – Rolien Duiven, Liesbeth Hermans, Lectoraat Waarde(n)volle Journalistiek, Hogeschool Windesheim (2025)

Voor de Monitor Jongeren en Nieuws wordt data verzameld onder een representatieve steekproef van Nederlandse jongeren in de leeftijd van 15 tot en met 24 jaar oud. Omdat dit onderzoek elke vijf jaar wordt herhaald, wordt een ontwikkeling over de tijd gemonitord. Om inzicht te krijgen in hoeverre de interesses, voorkeuren en gedrag op het

Bekijk item »

Aandacht voor media. Naar nieuwe waarborgen voor hun democratische functies – Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid, november 2024

De afgelopen decennia is onze informatieomgeving ingrijpend veranderd: online domineert. In dit nieuwe speelveld is het aanbod oneindig, maken grote platformbedrijven de dienst uit en worden journalistieke media steeds meer naar de marge gedrongen. Dit heeft grote gevolgen voor de wijze waarop media nog invulling kunnen geven aan hun democratische functies. Voor betrouwbare informatie en

Bekijk item »

Mediamonitor 2024: Verschuiving in mediagebruik naar internationale platformen vormt risico voor geïnformeerdheid van burgers – Commissariaat voor de Media, november 2024

Het gebruik van sociale media en streamingdiensten blijft groeien. Deze ontwikkeling gaat ten koste van het gebruik van Nederlands media-aanbod. Dit is zorgelijk omdat Nederlandse televisiezenders niet alleen burgers informeren, maar ook een verbindende rol spelen in de samenleving. Streamingdiensten kunnen deze functies niet overnemen, omdat zij geen nieuws en actualiteiten aanbieden en slechts beperkt

Bekijk item »

Politiek voor Gen Z: De rol van sociale media en influencers in de politieke opinievorming van jonge kiezers – Artevelde Hogeschool Gent, 2024

Aan de hand van een survey bij 1383 Vlaamse jongeren geeft dit onderzoek een overzicht van de relatie tussen jongeren van 18 tot 30 jaar en politieke communicatie in het licht van de Belgische verkiezingen in 2024. Zo wordt duidelijk via welke kanalen jongeren politieke communicatie hebben geconsumeerd en welke impact deze volgens hen gehad

Bekijk item »

Jongeren, nieuws en sociale media, Een blik op de toekomst van het nieuws – Commissariaat voor de Media, oktober 2024

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat jongeren steeds minder gebruikmaken van traditionele media, en steeds meer van sociale media. Ook als het gaat om informatie over belangrijke gebeurtenissen in binnen- en buitenland, oftewel het nieuws. In eerder onderzoek van het Commissariaat voor de Media (Commissariaat) zoals Digital News Report Nederland 2023 en 2024 (ook in de

Bekijk item »

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!



Scroll naar boven