Het Digital News Report 2025 van het Commissariaat voor de Media laat zien dat de interesse in, het gebruik van en het vertrouwen in nieuws daalt. Daardoor ontstaat het risico dat burgers steeds minder goed geïnformeerd zijn. Het vertrouwen in het nieuws is nu op het laagste punt sinds de eerste meting in 2018. Ook gebruiken Nederlanders steeds minder nieuws. Met name het kijken naar televisienieuws is afgenomen. In 2018 keek 73 procent van de Nederlanders televisienieuws, in 2025 is dit nog maar 58 procent. Ook online en op sociale media wordt steeds minder nieuws gebruikt.
Met name onder jongeren tussen 18 tot 34 jaar neemt interesse in en gebruik van nieuws af. In 2025 geeft nog maar één op de drie jongeren aan erg of buitengewoon in nieuws geïnteresseerd te zijn. Het rapport toont aan dat als we online nieuws gebruiken, de rol van big tech en AI toeneemt. Voor 60 procent van de jongeren zijn big tech-platforms de belangrijkste toegang tot online nieuws. De verschuiving in mediagebruik naar internationale platforms vergroot de potentiële opiniemacht die big tech heeft als poortwachter van het nieuws. De platforms bepalen met hun algoritmes wat en hoeveel gebruikers zien en horen. Nieuwsmedia kunnen daardoor burgers minder goed bereiken met journalistiek nieuws. Wat AI betreft: één op de twintig Nederlanders gebruikt AI-chatbots als ChatGPT voor nieuws. In de groep 18 tot 34 jaar gebruikt 11 procent een AI-chatbot voor nieuws.