Duitse nieuwsmedia samen in actie voor jongeren

Een grote coalitie van publieke en private nieuwsmedia in Duitsland komt volgend jaar gezamenlijk in actie om de kloof tussen jongeren en nieuws te verkleinen. Onder aanvoering van #UseTheNews werken onder meer ARD, ZDF, RTL, Funke, Der Spiegel en persbureau dpa samen aan het Jaar van het Nieuws. Overheden, toezichthouders en instituten voor media-onderzoek doen ook mee. 

 

Het Jaar van het Nieuws is een offensief om de jeugd en jongvolwassenen te wijzen op het belang van betrouwbare en onafhankelijke nieuwsvoorziening. “Desinformatie en nepnieuws, de toenemende fysieke aanvallen op journalisten, de economische druk op onafhankelijke media: dit alles brengt de persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting in gevaar. In het Jaar van het Nieuws willen we duidelijk maken hoe belangrijk betrouwbare journalistiek is”, aldus de voorzitter van de raad van toezicht van mediagroep Funke, Julia Becker. Zij is ook lid van de raad van bestuur van #UseTheNews in Duitsland.

 

Alle partijen onderschrijven het grote belang van de missie van #UseTheNews voor jongeren en nieuws en de noodzaak om niet tegen elkaar maar met elkaar te werken. Zeker nu de opmars van kunstmatige intelligentie de betrouwbaarheid van (beeld)journalistiek nog verder onder druk zet is het Jaar van het Nieuws urgenter dan ooit, zo stellen de partijen.

 

 

 

Het Jaar van het Nieuws bestaat uit verschillende pijlers. Allereerst komt er een brede publiekscampagne met het motto ‘Nieuws is er voor een stem en niet voor stemming’. Een speciale Social News Desk met een jongerenredactie, onder wie ook jonge journalisten, zal volgend jaar dagelijks bijdragen maken voor andere jongeren in vooral video en audio. Scholen hebben toegezegd de content ook bekend te maken in klassen.

 

In regionale News Camps kunnen scholieren verder kennis maken en zelf ervaring opdoen met het maken van digitale journalistieke producties. #UseTheNews initieert ten slotte in Duitsland projecten voor co-creatie tussen lokale media en schoolklassen. 

 

#UseTheNews Nederland zal in 2024 op een aantal momenten samenwerken met het Jaar van het Nieuws. We rekenen er intussen op dat ook Nederlandse nieuwsmedia over de hele breedte het belang en de urgentie inzien van een gezamenlijke boodschap. #UseTheNews zal in ons land hieraan blijven werken en er zijn ook plannen in de maak voor een Nederlandse campagne. Geïnteresseerden kunnen zich altijd melden via team@ustehenews.nl.

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven