Generatie Z en Millennials willen vooral betalen voor nieuwe mediavormen

Generatie Z en Millennials zijn geregeld moe van het nieuwsaanbod, maar ze zijn wel nog steeds bereid om te betalen voor nieuws. Dit blijkt uit een onderzoek van The Media Insight Project, een samenwerking tussen American Press Institute en The Associated Press-NORC Center for Public Affairs Research. Het onderzoek werd uitgevoerd onder bijna zesduizend Amerikanen in de leeftijdscategorie 16 tot en met 40 jaar. 

 

Van deze personen betaalt of doneert 60 procent op dit moment aan nieuwsmedia. Oudere Millennials (32-  tot 40-jarigen) spannen de kroon met 67 procent, gevolgd door jongere Millennials (25- tot 31-jarigen) met 63 procent. Maar ook Generatie Z (16- tot 24-jarigen in dit onderzoek) is bereid te betalen voor nieuws. 51 procent blijkt dit al te doen. 

 

Vooral nieuwe mediavormen trekken deze generaties aan. Amerikanen tussen 16 en 40 jaar zijn twee keer vaker bereid om te betalen voor of te doneren aan nieuwsbrieven, video- of audioproducties van onafhankelijke makers (47 procent), dan aan traditionele bronnen zoals print of digitale kranten (22 procent). 

 

Aanbevelingen

De onderzoekers geven een aantal tips aan nieuwsorganisaties. Zo zouden Generatie Z en Millennials die gebruik maken van sociale media onderdeel moeten zijn van de strategieën voor het behouden van abonnees en donateurs. Het creëren van een soepel aanmeldingsproces voor digitale abonnementen is een voorbeeld van een uitdaging die belangrijk kan zijn in het bereiken van deze groep.

 

Ook schrijven ze dat het voor Generatie Z en Millennials belangrijk kan zijn om een nieuwsmissie te ondersteunen waar zij in geloven. Dit betekent dat het formuleren van de missie cruciaal wordt bij het creëren van manieren waarop mensen kunnen betalen of doneren. Als laatste aanbeveling schrijven de onderzoekers dat nieuwsorganisaties veel kunnen leren van onafhankelijke makers en nieuwe mediavormen. 

 

Wat wij ermee doen

De aanbevelingen in het rapport onderstrepen de missie van #UseTheNews. We willen de komende jaren een rol spelen als kennisplatform en ook met innovatieve ideeën en producten komen. Deze moeten voor en van nieuwsmedia zijn en bedoeld voor jonge doelgroepen. Het is belangrijk dat nieuwsmedia niet vooral vanuit zichzelf opereren maar juist het gesprek aangaan met jongeren en ook met elkaar, ongeacht publieke of private financiering. Dat is ook onze oproep en we spelen er ook graag een faciliterende rol in. 

 

Meer weten? Mail ons op team@usethenews.nl. 

 

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven