Generatiekloof splijt jongeren van traditionele nieuwsmedia

Vooral onder jongeren neemt het gebruik van traditionele media verder af, zo blijkt uit de Mediamonitor 2023. Terwijl bij 65-plussers de televisie- en radiozenders en dagbladen de belangrijkste mediatypen zijn, is dit voor jongeren helemaal anders. Zij komen daar juist steeds minder mee in aanraking. In plaats daarvan gebruiken ze sociale media om zich te informeren over de wereld om hun heen. De kloof tussen leeftijdsgroepen als het gaat om mediagebruik wordt daardoor groter.

 

Het Commissariaat voor de Media, de opsteller van de Mediamonitor, ziet al jaren dat deze kloof groeit. ‘We zien in het geval van lineaire televisiezenders dat het gebruik niet toeneemt als de gebruiker ouder wordt. Dat jongeren steeds minder gebruikmaken van traditionele media is dan ook geen leeftijdseffect te noemen, maar een generatie-effect.’

 

Als je naar de cijfers kijkt is de daling van het gebruik van traditionele media duidelijk te zien. In tien jaar is het dagbereik van papieren dagbladen van zo’n 60 procent naar slechts 27 procent gegaan. En dat terwijl het dagbereik van nieuwssites- en apps in 2022 al is gestegen naar 51 procent. 

 

 

De traditionele mediatypen, zoals een papieren dagblad, worden door jongeren minder gebruikt. Volgens de Mediamonitor hebben juist sociale media een vaste plek in het dagelijkse mediamenu veroverd bij deze doelgroep. Het gebruik van TikTok, en ook van Instagram en Snapchat, is daardoor verder toegenomen. Ook TikTok wordt door jongeren steeds meer gebruikt om nieuws te consumeren en dat is terug te zien in de omzet van het platform. Die is namelijk relatief veel sterker gestegen dan de omzet van platforms als Google en Meta.

 

Al met al ziet het Commissariaat voor de Media dat er uitdagingen zijn voor zowel mediabeleid als de -sector om een onafhankelijk en divers aanbod te kunnen blijven aanbieden. 

 

Een belangrijke taak is om jongeren online in contact te laten komen met publieke en private kwaliteitsmedia en professionele journalistiek. Jongeren consumeren hun nieuws vooral via sociale media en dat betekent ook dat ze allerlei andere bronnen tegenkomen die niet op journalistieke wijze zijn gemaakt. Dat jongeren daardoor geen vertrouwen opbouwen met professionele nieuwsmerken, baart het Commissariaat voor de Media zorgen: ‘Het is belangrijk dat professionele journalistiek goed zichtbaar en vindbaar is online en op sociale media. Publieke en private professionele nieuwsmedia zorgen voor een onafhankelijk en divers nieuws- en opinieaanbod. Het is van maatschappelijk belang dat dit aanbod in de toekomst goed toegankelijk blijft voor jongeren.’

 

Het Commissariaat voor de Media gaat daarom in het komende jaar onderzoek doen om meer te weten te komen over hoe jongeren nieuws op sociale media gebruiken. Dit onderzoek is een vervolg op ontwikkelingen in het mediagedrag en nieuwsgebruik onder jongeren die in zowel de Mediamonitor als het Digital News Report Nederland worden gesignaleerd.

 

De Mediamonitor 2023 is hier te vinden. #UseTheNews blijft zich voluit inzetten om de generatiekloof tussen jongeren en het nieuws te verkleinen met onder meer concrete projecten samen met de sector, met onderzoekers en als kennisplatform.  Blijf ons volgen!

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven