Het geheim van de Spaanse TikTok-hit Ac2ality

Met 4,2 miljoen volgers en ruim 314 miljoen likes is het Spaanse TikTok-nieuwsaccount Ac2ality enorm succesvol. Wat is het geheim? Milou ging op onderzoek uit. 

 

Vijf vragen aan medeoprichter Gabriela Campbell (26)

 

Foto: Paula Muñoz (26), Daniela Álvarez (26), Maria Murillo (26) and Gabriela Campbell (26).

 

Steeds meer jongeren consumeren het laatste nieuws via sociale media. Met ruim 4,2 miljoen volgers en 314 miljoen likes is het Spaanstalige Ac2ality een van de populairste nieuws-accounts op TikTok in Europa. Het staat volgens het Reuters Institute op de tweede plaats, na het Britse Daily Mail.

 

Volgens onderzoek van The Fix, een vakblad voor mediaprofessionals, staat het account zelfs op de eerste plek als het gaat om user engagement onder de Europese nieuwsmedia op het platform. Gabriela Campbell is een van de oprichters en geeft tips om de jongere doelgroep te bereiken. 

 

Wat is Ac2ality?

 

“We vertellen nieuws op een simpele en objectieve manier. Met een team van vier personen maken we video’s voor onze doelgroep, 18 tot 24-jarigen. Dit doen we door middel van twee formats op TikTok: Vijf dingen over het nieuws van vandaag en explainer-video’s. Uitgebreidere video’s plaatsen we op ons YouTubekanaal.” Bekijk het TikTok-account hier

 

Waarom is jullie account zo succesvol? 

 

“Ten eerste gebruiken wij begrijpelijke taal. We leggen het nieuws uit alsof we het tegen onze vrienden en familie vertellen. Ten tweede maken we ons verhaal visueel. We gebruiken afbeeldingen, video’s en memes om onze content vermakelijk te maken. Het derde en laatste punt is onze onafhankelijkheid. Wij hebben niemand boven ons staan die zegt hoe we iets moeten aanpakken en dit heeft ons ook erg geholpen in onze groei.”

 

Welke rol speelt het algoritme van TikTok in jullie producties?

 

“We moeten voorzichtig zijn met het gebruik van bepaalde woorden omdat een video anders verwijderd wordt, maar we blijven over alle onderwerpen praten. Persoonlijk denk ik dat het posten van veel berichten een positief effect heeft op het algoritme en de kans op een virale video vergroot. Maar naast het algoritme is ook het gedrag van de gebruikers belangrijk. De drempel om accounts te gaan volgen is hoger op TikTok omdat je content kan consumeren vanaf de ‘voor jou-pagina’, zonder een account te hoeven volgen. Hierdoor is het krijgen van volgers dan ook moeilijker. Desondanks is het nog steeds mogelijk om een populair account te worden, je moet alleen originele content maken die overeenkomt met de sfeer op TikTok.”

 

Wat is het verdienmodel van Ac2ality?

 

“Ac2ality is sinds 2020 officieel een bedrijf. We verdienen ons geld door het adviseren en creëren van content voor andere bedrijven. Daarnaast werken we ook samen met merken waarvoor we gesponsorde video’s posten. Ook hebben we investeerders, die ons altijd hebben gesteund in onze groei.”

 

Heb je advies voor journalisten en nieuwsmedia om een jongere doelgroep te bereiken via sociale media?

 

“Traditionele media maken content en verwachten dat de jongere generatie deze vanzelf vindt. Mijn advies: ga waar de jongere generatie is en focus je op sociale media. Het is belangrijk om het sociale mediaplatform eerst te begrijpen voordat je gaat posten. Wat zijn de inside jokes en de huidige trends? Het werkt niet om zomaar te beginnen met het plaatsen van video’s, dus investeer tijd in het onderzoeken van het platform en de doelgroep. Let op het taalgebruik en blijf consistent video’s plaatsen. Het is 2023 en het is lastiger om populariteit te winnen, maar het is niet onmogelijk.”

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven