Het Teen Fact-Checking Network (TFCN) komt naar Europa, te beginnen in Duitsland. Het TFCN is een succesvol Amerikaans programma van de organisatie MediaWise, onderdeel van het Poynter Institute. De kern van de aanpak is dat tieners (15+) hun leeftijdgenoten via social media leren kritische mediagebruikers te zijn. Het Duitse persbureau DPA is de eerste Europese partner.
Het netwerk breidt vanaf mei ook uit naar Brazilië, via het persbureau Lupa. Aan verdere internationalisering wordt gewerkt, maar er zijn nog geen concrete details.
Het Teen Fact-Checking Network (TFCN) begon in 2019 met de ambitie om via sociale media een miljoen tieners te bereiken met factcheck-filmpjes van andere tieners. MediaWise wist in vier jaar tijd 12 miljoen hits te krijgen op de filmpjes op onder meer YouTube, TikTok en Instagram. Ze haalden er onder meer CNN mee. Google ondersteunt het initiatief.
Duitse tieners
De eerste Duitse tiener-factcheckers zullen vanaf mei hun leeftijdsgenoten leren hoe ze kritische gebruikers kunnen zijn van digitale informatie. Veel van deze tieners gaan over een tijdje voor het eerst stemmen en de initiatiefnemers hopen dat ze tegen die tijd beter gewapend zijn tegen desinformatie en dat ze goede journalistiek op waarde kunnen schatten.
De tieners factchecken over onderwerpen waarmee deze leeftijdsgroep dagelijks op sociale media wordt geconfronteerd. Video’s gaan over trends op het gebied van sport, gezondheid, entertainment, wetenschap en ook financiën. De jongeren geven onder meer tips over hoe de echtheid van foto’s en video’s te checken zijn. Ze leggen onder meer ook uit waarom je voorzichtig moet zijn met het zonder meer geloven van teksten die met de kunstmatige intelligentie van ChatGPT worden gemaakt.
#UseTheNews Nederland verspreidt – met toestemming – informatie en educatief materiaal van MediaWise. Dat gebeurt onder meer in de binnenkort te verschijnen Database Nieuwswijsheid voor Nederlandse docenten.