Jonge journalisten vinden interactie doodnormaal, merken ze bij EenVandaag

Bij het interactieteam van EenVandaag (AVROTROS) weten ze wel raad met kijkersvragen. De zeven redacteuren staan elke dag klaar om reacties te beantwoorden van het publiek. We vroegen ons af hoe ze dit doen én wat dit voor jongeren kan betekenen? 

 

“We zijn de brug tussen het publiek en de redactie. We verzamelen wat er binnenkomt, denk aan vragen, opmerkingen, verwachtingen en kritiek”, vertelt Gerson Veenstra, eindredacteur online en van het interactieteam. “Het grotere doel is om een betere band te krijgen met onze doelgroep.”

 

En dit is belangrijk, ook voor jongeren. Margot Hoogerwerf (25), interactieredacteur en vanaf het begin betrokken bij de interactieredactie.: “Jongeren lijken minder geïnteresseerd in het nieuws. We kunnen de schuld wel bij hen leggen, maar we moeten vooral naar onszelf kijken. Want zijn we wel aan het meebewegen met de nieuwe generatie?”

 

Met de komst van sociale media, jaren geleden, werd het bereiken van het publiek al makkelijker, maar dit is niet genoeg, volgens Gerson. “Sociale media hebben een andere rol gekregen en zijn niet altijd meer heel bruikbaar voor journalisten om contact te leggen met de doelgroep. Het is een publicatieplatform geworden.”

 

Om te weten wat er speelt bij het publiek, gaat het interactieteam van EenVandaag daarom in gesprek via een chat. Josephine Ummels (27) is één van de redacteuren: “We vragen actief wat de kijkers willen weten over bepaalde onderwerpen, waarna we deze beantwoorden in een online-artikel of videoreportage.” Ook delen ze de informatie met alle andere redacteuren bij EenVandaag tijdens de dagelijkse overdracht.

 

Het publiek dat de chat gebruikt is gevarieerd, al weten jongeren de weg nog niet altijd te vinden. Josephine: “Maar soms ook wel. Laatst stelde een meisje van 13 een vraag in de chat. Ze vroeg hoe ze haar klas van dertig leerlingen kan laten opsplitsen. Ze had ons gevonden en ik ben met haar in gesprek gegaan.” Bij deze gesprekken is antwoord geven op de vraag niet het enige doel. “Voor ons is het interessanter om door te vragen, want waarom stelt iemand deze vraag?”

 

Wat maakt deze chatservice dan zo anders dan een contactformulier, e-mailadres of socialemedia-account? “De drempel is heel laag. Het is één site waar je op terechtkomt en je hebt meteen contact met de redactie. Je weet dat je vrijwel meteen antwoord krijgt op je bericht en dat er iemand aan de andere kant van de lijn zit”, aldus Gerson.

 

Het stageonderzoek van Margot Hoogerwerf was één van de redenen om meer werk te maken van interactie. “De aanleiding om mij hierin te verdiepen was dat het vertrouwen in de journalistiek laag is en ik was benieuwd hoe er in de praktijk werd gedacht over het contact met het publiek.” 

 

“Ik merk ook dat er generatieverschillen zijn. Jonge journalisten vinden het heel vanzelfsprekend dat er een interactieredactie is en dat we als journalisten ons publiek in gedachten houden”, vertelt Margot.

 

Journalisten overhalen om meer bezig te gaan met interactie, kan soms lastig zijn. Gerson: “Journalisten zijn eigenwijs en eigenzinnig. We denken zelf wel te weten waar het publiek behoefte aan heeft, maar dat klopt in heel veel gevallen niet, hebben wij gemerkt.” Zo heeft het publiek bijvoorbeeld zo nu en dan behoefte aan herhaling van een onderwerp, vertellen ze.

 

Maar maakt de interactieredactie dan wel een verschil, als journalisten zo koppig kunnen zijn? “We merken gelukkig wel dat onze doelgroep steeds vaker in de gedachten zit van de grote redactie. Dit is bijvoorbeeld te zien in onderwerpkeuze die op dagelijkse basis wordt gemaakt”, vertel Gerson.

 

In de toekomst hoopt het interactieteam door te groeien en meer te doen met sociale media, met als doel content publiceren. Margot: “We moeten als EenVandaag content delen waarmee wij ons willen onderscheiden van andere nieuwsmedia, makers en influencers. Waarom zouden jongeren anders EenVandaag gaan volgen? Dat zijn dingen om over na te denken.” Gerson vult aan: “We willen op sociale media meer focussen op een jongere doelgroep én meer content maken op basis van input van het publiek.”

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven