Jongeren ontmaskeren fake news in escaperoom RDxperience

Het Reformatorisch Dagblad heeft in Apeldoorn een nieuw initiatief opgericht: de RDxperience. Hier leren jongeren het belang van betrouwbare journalistiek door middel van een escaperoom en een interactieve presentatie. “Het was heel leuk en ik heb geleerd dat je als journalist veel moet onderzoeken”, vertelt een van de deelnemers.  

 

Fennand van Vliet, project- en productverantwoordelijke van onder andere RDxperience, vertelt: “De krant zit met grote vraagstukken. Hoe we onze jongeren kunnen bereiken, bijvoorbeeld. En hoe we de waarde van goede journalistiek duidelijk kunnen maken, maar ook de waarde van christelijke journalistiek.” Jongeren zijn zich hier niet altijd bewust van, zegt hij. En het heeft volgens hem allemaal te maken met nieuwswijsheid.

 

Journalist Chris Klaasse vertelt meer over journalistiek en het Reformatorisch Dagblad.

 

Daarom ging Fennand aan de slag en ontwikkelde hij samen met zijn collega’s de RDxperience. “Als we de waarde van journalistiek willen laten zien en tegelijkertijd een stukje nieuwswijsheid kunnen bijbrengen, moeten we dat doen op een manier die bij jongeren aansluit.” De ontwikkeling van het initiatief duurde ruim een jaar, waarbij er ook is samengewerkt met scholen om een zo goed mogelijk programma samen te stellen.

 

“In de escaperoom moeten de jongeren fake news ontrafelen en de waarheid boven tafel krijgen. Dat is natuurlijk wat een christelijke redacteur en elke journalist moet doen.” Er zijn drie identieke ruimtes voor in totaal zo’n 25 deelnemers. Het spel duurt maximaal drie kwartier. “Alle drie de groepen gaan tegelijk aan de slag, en het is natuurlijk altijd spannend welke groep er als eerste uit is. Bij elke extra aangevraagde hint krijgen ze strafpunten en komt er iets bij de tijd op.”

 

 

Het aansluitende interactieve college moet volgens Fennand de jongeren vooral leren wat christelijke journalistiek is. “De kern van christelijke journalistiek is dat we alle gebeurtenissen vanuit de Bijbel duiden. En als je goed kijkt naar de Code van Bordeaux, die elke journalist als het goed is onderschrijft, zie je dat ongeveer alle noties vanuit de Bijbel komen. Denk bijvoorbeeld aan dat de journalist altijd de waarheid vertelt.”

 

Het initiatief is belangrijk, vindt ook Erdee Media Groep-directeur Cornell Heutink. “We willen jongeren bij betrouwbaar nieuws betrekken. In de hele wereld speelt fake news, en we hopen dat er iets achterblijft waarvan ze denken ‘wow, daar komt toch meer bij kijken dan dat ik dacht’.” 

 

De groepen betalen een kleine bijdrage voor de onkosten, maar verdienen doet het RD er niet aan, vertelt Cornell. “Maar misschien wel de betrokkenheid bij de organisatie, want qua imago levert het ons zeker iets op.” Fennand vult aan: “Geld gaan we er niet mee verdienen. Maar wat ze hier ervaren, blijft wel bij de jongeren hangen.”

  

Na de escaperoom is het tijd voor de presentatie van redacteur Chris Klaasse. Hij vertelt ze meer over journalistiek en beeldmanipulatie. De les start met een quiz, waarin de kennis van de leerlingen over journalistiek én het RD op de proef wordt gesteld. Ook worden er verschillende voorpagina’s getoond, waarna er wordt gesproken over de selectie van nieuws. Wat is het verschil tussen de voorpagina’s van verschillende kranten? 

 

De deelnemende jongeren hebben daar wel ideeën over. Zo valt het ze op dat bij de ene krant sportnieuws een grotere rol krijgt dan bij de andere krant. Daarnaast krijgen de jongeren de opdracht om in tweetallen verschillende koppen te maken bij de gegeven foto’s. Kijkend naar de vele gefronste wenkbrauwen en het drukke overleg lijkt het lastiger dan gedacht. Als kers op de taart vindt er aan het einde van de ochtend nog een rondleiding over de redactie plaats.

 

Wat de leerlingen ervan vonden? “Ik vond het erg interessant. De escaperoom was echt heel gaaf en mooi in elkaar gezet. Chris presenteert ook heel fijn”, vertelt een leerling. “Het was erg leuk. In de escaperoom hebben we veel tapes beluisterd, documenten moeten doorzoeken en veel mensen gebeld”, zegt een andere deelnemer. Een klasgenoot vult aan: “Het was waanzinnig, maar best wel moeilijk.”

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven