Journalistiek voor jongeren op het platteland: Kalm An

Carbidschieten, piratenzenders en autocross: Allemaal onderwerpen die spelen op het platteland en waar in de Randstad misschien minder over gesproken wordt. Om jongeren in de grensregio een stem te geven én serieus naar ze te luisteren is eind vorig jaar Kalm An in het leven geroepen. Verslaggever Arjan Hoefakker (37): “Je ziet deze jongeren nooit aan talkshowtafels en wij geven ze een gezicht.” 

 

Jongeren zijn jongeren, denk je misschien. Maar volgens verslaggever Charlotte van de Kant (27) is dat niet helemaal waar. “Jongeren op het platteland zijn erg ondernemend en organiseren veel evenementen samen, want er is in de buurt vaak weinig te doen.”

 

Een voorbeeld hiervan zijn de tentfeesten, aldus verslaggever Ricardo Jonker (24). “Die tentfeesten zie je in de Randstad niet. Jongeren stampen in een paar dagen tijd een grote tent uit de grond en nodigen artiesten uit, bijvoorbeeld Henk Wijngaard.” De Randstad is volgens hem veel individualistischer. “Op het platteland doen wij het samen, dat is waar het om draait.”

 

“Het nieuws gaat vaak over plattelandsjongeren, maar je ziet ze nooit aan een talkshowtafel. Daarom geven wij ze een gezicht”, zegt verslaggever Arjan. “Het is een ongehoorde doelgroep.” Ook laat Kalm An een andere kant van het platteland zien. Charlotte: “Jongeren zeggen tegen ons dat ze in de media weggezet worden als domme boeren, terwijl ze dat helemaal niet zijn.”

 

Hermina de Vries is als projectleider en heeft het project bedacht. “Wat zijn de behoeftes van deze jongeren? En wat speelt er in hun leefomgeving? Vanuit deze vragen is Kalm An opgericht”, aldus Hermina. Het project is gefinancierd door de Regionale Publieke Omroep (RPO). Drie keer per week publiceert de redactie, bestaande uit drie verslaggevers, videoverhalen op TikTok, Instagram en YouTube shorts.

 

De doelgroep zijn jongeren met een leeftijd van twintig tot en met dertig jaar. Charlotte: “En ze zijn woonachtig van Noordoost-Groningen tot aan de Achterhoek. Het gaat vooral om jongeren die zich verbonden voelen met het platteland.”

 

Om deze jongeren te bereiken werkt de redactie samen met zogeheten ‘buurtmakers’, voegt Hermina toe. “Dit zijn jongeren uit het gehele gebied die video’s voor ons maken. Ze zijn een soort correspondenten”, zegt ze. Op dit moment zijn het er vijf, maar de droom is om een stuk of dertig jongeren te verzamelen. “Het belangrijkste is dat we hierdoor verhalen uit hun leefwereld kunnen brengen.”

 

Ontdekken wat er leeft bij jongeren op het platteland leek de grootste uitdaging, vertelt Charlotte. “Ze ontvangen ons echt met open armen en vinden het leuk dat wij langskomen.” Ricardo vult aan: “In het begin kijken ze soms alsof je een vreemde eend in de bijt bent, maar zodra je laat zien dat je met goede intenties komt en interesse toont, zijn plattelandsjongeren de meest verwelkomende mensen.”

 

Tegelijkertijd vertelt Arjan dat de jongeren nog wel argwanend kunnen zijn naar de media. “En ze zijn heel kritisch, wat prima is. De kijker is nog kritischer dan de media soms zijn op onze producties. Sommige mensen denken dat wat journalisten zeggen per definitie niet waar is. Maar wij weten daar wel doorheen te prikken, denk ik. We zijn ‘one of the guys’.”

 

Doordat de verslaggevers zelf ook uit de regio komen, bezoeken ze andere plekken dan traditionele media. Een voorbeeld hiervan is de carbid tour van Ricardo en Arjan tijdens Oud en Nieuw. Ricardo: “We komen in plekken als Lattrop, waar jij waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord. De jongeren daar pakten het enorm leuk aan. Ze hadden een grote tent neergezet en veel melkbussen om carbid te schieten. De meeste media gaan dan naar Halle, dat is een typische plek waar je elk jaar naar toe gaat. Maar wij gingen naar een groep jongens die nog nooit op een mediaplatform zijn geweest. Zo laten wij een andere kant zien van de traditie.” 

 

Waarom moeten jongeren naar Kalm An kijken? Ricardo: “Onze flitsende content, zoals Arjan altijd zegt. Maar ik denk ook dat wij op de doelgroep inspelen.” Arjan vertelt: “We maken ook gewoon hele toffe filmpjes en wij zijn relevant zonder dat we een moreel oordeel hebben.”

 

Arjan is 37 en valt daarmee buiten de doelgroep, maar hij denkt wel dat hij jongeren goed kan aanspreken. Arjan: “Met de juiste toon, de juiste muziek en door te spreken in hun taal en ze te ontmoeten op de platformen waar ze zitten. En dat doen wij.” En er speelt nog iets mee: “Ik weet een ander verhaal te maken dan anderen. Het klinkt stom, want iedereen is uniek, maar ik stel altijd onderscheidende vragen.”

 

De video’s mogen ook wel een beetje grappig zijn, maar het allerbelangrijkste blijft in verbinding staan met de doelgroep. Arjan: “Mensen in de grensregio zien hoe in de Randstad een hele hoop dingen over hen besloten worden, terwijl er nauwelijks wordt gezien wat ze hier eigenlijk echt doen. Er gebeuren hier mooie dingen.”

 

Kalm An is te vinden op Instagram en TikTok onder de naam @KalmAnHe.

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven