Mediamonitor 2022 roept op tot meer kennis over jongeren

De Mediamonitor 2022 van het Commissariaat voor de Media schonk ditmaal veel aandacht aan jongeren. Er zijn fundamentele veranderingen zichtbaar in het gedrag van jonge doelgroepen die nieuws en informatie zoeken. Dat ze daarvoor steeds vaker sociale media gebruiken weten we, maar het rapport stelt onomwonden vast dat er “geen goed zicht” is op wat de verschillende groepen op sociale media gebruiken als het om nieuws en actualiteiten gaat.

 

Vooral het mediagebruik van jongeren “bepaalt de komende jaren het kijken, luisteren en lezen” in ons land, zegt het rapport. Het Commissariaat roept de mediasector impliciet en expliciet op om goed na te denken over het veranderende jongerengedrag. Welk beleid is bijvoorbeeld gewenst om het aanbod van divers en journalistiek gemaakt nieuws op sociale media inzichtelijk te maken of zelfs te garanderen?

 

Wat wij ermee doen

 

#UseTheNews ziet in het rapport een duidelijke onderstreping van onze missie. We spelen de komende jaren graag een rol als kennisplatform en als bijvoorbeeld aanjager van innovatieve ideeën en producten voor en van nieuwsmedia die zoeken naar jonge doelgroepen. We roepen de nieuwsmedia op om niet vooral vanuit zichzelf te opereren, maar juist het gesprek aan te gaan met de jongeren en ook met elkaar, ongeacht publieke of private financiering. Ook hier spelen we graag een faciliterende rol.

 

Meer weten? Mail ons op team@usethenews.nl

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven