Monitor: Jongeren hebben interesse in nieuws, maar vinden dat niet bij traditionele media

Tieners en twintigers in ons land hebben een tamelijk groot interesse in nieuws. Bij de eerste groep is zelfs sprake van een geleidelijke toename. De jongeren geven zichzelf een dikke voldoende voor hun interesse. Tieners willen vooral nieuws uit hun directe omgeving, stad of dorp. Bij twintigers is die behoefte er ook, maar onder deze groep groeit ook de interesse in nieuws buiten hun directe leefomgeving. De behoefte aan nieuws betekent overigens nog niet dat ze dat ook vinden in het aanbod van traditionele nieuwsbedrijven.

 

 

Dat is terug te vinden in het eerste deel van de Monitor Jongeren en Nieuws van het Lectoraat Waarde(n)volle Journalistiek van Hogeschool Windesheim in Zwolle. De Monitor Jongeren en Nieuws is een grootschalig vijfjaarlijks onderzoek naar de nieuwsinteresse, het nieuwsmediagebruik en de nieuwsvoorkeuren van Nederlandse jongeren in de leeftijd van 15 t/m 24 jaar. In dit eerste deelrapport van de 4e editie van de Monitor worden de resultaten gepresenteerd van het onderdeel Nieuwsinteresse. Volgende publicaties zullen ingaan op andere aspecten, zoals nieuwsvoorkeuren, nieuwsmediagebruik, nieuwsbeleving, nieuwsmijding en vertrouwen.

 

“Jongeren zijn geïnteresseerd in nieuws, maar blijken daarvoor weinig gebruik te maken van de conventionele platformen (papier, tv etc.) van professionele nieuwsmedia. Naast het gebruik van nieuwsapps, maken jongeren voor hun nieuws veelal gebruik van aanbieders op sociale media”, stelt het rapport vast. De onderzoekers uiten hun zorgen daarover omdat op de socials vooral algoritmen bepalen wat jongeren zien en ook veel niet gecontroleerde informatie of desinformatie rondgaan.

 

Hoopvol

 

De opstellers zeggen niettemin “hoopvolle” ontwikkelingen te zien onder het nieuwsinteresse van Nederlandse jongeren. Ze zien ook meer aandacht bij nieuwsmedia om jonge doelgroepen te bereiken, maar de kloof is nog stevig aanwezig. “De toegenomen interesse die jongeren tonen in maatschappelijke onderwerpen is een hoopvolle ontwikkeling. Zeker voor nieuwsorganisaties die worstelen om jongeren te bereiken. De vraag wat nieuwsorganisaties kunnen doen om aan te sluiten bij jongeren, vraagt om een publieksgerichte aanpak waarin oog is voor behoeften, voorkeuren en gedrag van jongeren.”

 

Hoewel het thema ‘laatste nieuws’, nog steeds de meeste interesse heeft in 2024, geven vooral de twintigers aan dat ze ook veel interesse hebben in maatschappelijke thema’s zoals wetenschap, milieu, gezondheid. Vooral de groei die er de afgelopen tien jaar heeft plaatsgevonden is opmerkelijk, zeggen de onderzoekers. De interesse in de thema’s, milieu en klimaat, politiek en sociaal onrecht is meer dan verdubbeld. Daarnaast is er ook een grote toename van interesse in de thema’s gezondheid, veiligheid, criminaliteit, onderwijs en economie. “Deze toename wijkt duidelijk af van de ontwikkeling in de interesse van de zogenaamde soft-nieuwsthema’s zoals Film/Entertainment, Reizen/Toerisme, Kunst, Lifestyle, die kleine schommelingen laten zien maar min of meer gelijk blijven.”

 

Alle data zijn belangrijk voor traditionele en ook nieuwe media, omdat een betrouwbare nieuwsvoorziening cruciaal is voor de maatschappij. “Dat betekent dat er voor nieuwsorganisaties kansen liggen door beter te begrijpen hoe jongeren nieuws ervaren. Daarbij gaat het niet alleen om gebruik van platform, maar ook om de manier waarop het nieuws wordt geselecteerd en inhoudelijk wordt vormgegeven.”

 

Constructieve journalistiek

 

Het lectoraat achter dit onderzoek ziet vooral ook kansen in constructieve journalistiek.  Dat is een vorm van journalistiek die niet alleen problemen belicht, maar ook oplossingsgerichte, toekomstgerichte en handelingsgerichte perspectieven biedt, met als doel het publiek te betrekken en een evenwichtiger beeld van de wereld te schetsen.

 

Meer weten? Het rapport is terug te vinden in onze Database Jongeren en Nieuws. Daar staan nog veel meer interessante rapporten en onderzoeken voor iedereen die meer wil weten over jongeren en nieuws.

 

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven