Nederland geen journalistieke hoogvlieger op TikTok

Dat TikTok geen app meer is voor alleen dansjes, grappige filmpjes of challenges weten we intussen. De app staat bloot aan kritiek en twijfel over privacy wegens haar Chinese wortels, maar wereldwijd beginnen en eindigen honderden miljoenen jongeren hun dag op TikTok. Internationaal zegt bovendien 15 procent van de 18-24-jarigen de app te gebruiken voor elke vorm van nieuws.

 

Voor nieuwsorganisaties vrijwel overal ter wereld is het van belang om daar te zijn waar het publiek is, dus ook op TikTok. Het Reuters Institute deed er onderzoek naar. Nederlandse media zijn internationaal gezien bescheiden spelers, met NOS Stories als huidig nationaal vlaggenschip met 473.000 volgers. 

 

Daily Mail

 

Nederland blijft met een krappe 30 procent flink achter bij het internationale gemiddelde van 49 procent van de grote nieuwsmedia die hun weg hebben gevonden naar het Chinese platform (44 onderzochte markten). In Europa zijn Spaanse, Franse en Britse nieuwsmedia met percentages tussen 81 en 86 relatief grotere spelers. En ter vergelijking: het Britse Daily Mail heeft als Europees leider 4,2 miljoen volgers, het Spaanse Ac2ality 3.9 miljoen en bijvoorbeeld het Duitse journaal ARD Tagesschau 1,3 miljoen.

 

Veel nieuwsmedia geven aan dat ze op TikTok zitten juist omdat ze met betrouwbare content een tegenwicht willen bieden aan de hoeveelheid desinformatie op de app. Maar succes (of verdienmodel) is uiteraard niet verzekerd en er is ook kritiek op de ondoorzichtige manier waarop TikTok een ‘verified status’ verstrekt aan nieuwsaanbieders, zegt het rapport.

 

Volgens de jongste cijfers (Newcom, januari 2023) neemt de populariteit van TikTok onder Nederlandse tieners onverminderd toe. Maar de Chinese app is onder veel meer bevolkingsgroepen intussen een hit. Liefst 4 miljoen Nederlanders zitten op TikTok. Onder 40-plussers is er zelfs sprake van een opvallende groei. 

 

Wat wij ermee willen

 

#UseTheNews brengt momenteel in kaart welke nieuwsmedia concrete producten en diensten hebben voor jongere doelgroepen, zoals uitingen op TikTok. Dit “Playbook” met Nederlandse voorbeelden willen we dit jaar presenteren als overzicht van best practices en geleerde lessen. 

 

Bijdragen aan het Playbook Nederland kan via team@usethenews.nl. Het eerder gepresenteerde Duitse Playbook (in het Engels) vind je hier.

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven