Lezen is van belang bij de ontwikkeling van je creativiteit en taalvaardigheid. Toch neemt de leesvaardigheid bij jongeren af. Dit komt grotendeels door sociale media en het idee dat lezen een verplichting is. Deze week kwam er nog een rapport uit over dat veel leerlingen in tweede klas van middelbare school niet goed kunnen lezen.
Elk schooljaar moeten leerlingen een aantal boeken lezen. Dit wordt vooral gedaan om leesvaardigheid te ondersteunen. Je kan kiezen uit de boeken van een leeslijst. Maar er staat nauwelijks een boek bij dat jou interesseert. Dan maar het kleinste boek. Dit is hoe het bij velen gaat. Toch merk ik dat scholen het initiatief niet nemen om dit te veranderen. Geen wonder dus dat de leesvaardigheid afneemt!
Laat jongeren lezen wat hen intrigeert. Uiteindelijk blijft het doel hetzelfde; lezen ondersteunen. Als dit niet werkt, ligt het bij de scholen er iets aan te doen. Of het boek nu fictie is of niet.
Ook internet en games beïnvloeden de daling van de leesvaardigheid onder jongeren. Als je ze zou vragen of ze liever lezen of gamen, zal de meerderheid zijn tijd besteden aan gamen. Lezen is namelijk een passieve activiteit en gamen actief, waar je beelden ziet en zelf dingen kunt doen. Het is ook moeilijk schermpjes te mijden, omdat ons dagelijks leven hieruit bestaat. Zo worden het nieuws en communicatie hierdoor makkelijker toegankelijk.
Nu worden op school vele opdrachten en leermethodes online gedaan, alleen maar omdat het simpeler is en vlugger gaat. Zo krijgen jongeren het idee dat ze niet zonder hun mobieltjes kunnen, terwijl er boeken zijn waar ze hun tijd mee kunnen besteden. Wat mij betreft mogen scholen hun aandacht hier meer op vestigen.
Gelukkig hebben we nog sociale media die boeken onder het voetlicht brengen. Zo heb je BookTok, een platform op sociale media waar boeken worden aangeraden. Wat superleuk was geweest als al die boeken niet zo populair zijn geworden op basis van kwantiteit, in plaats van hun kwaliteit.