Het NK Debatteren: “Het is fantastisch hoeveel je met debatteren kan”

Verschillende scholen door het hele land doen weer mee aan het NK debatteren voor havo/vwo. De tweede voorronde vond eind november plaats op het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen. Na weken oefenen met de stellingen die ze hebben gekregen, gaan de scholen met elkaar de strijd aan om wie het beste kan debatteren. Echter draait debatteren tegelijkertijd om meer. 

 

“Het is fantastisch hoeveel je met debatteren kan”, vertelt Esther Hijman, trainer en wedstrijdleider van Stichting Nederlands Debatinstituut. Ze legt uit dat je het bijvoorbeeld kan gebruiken tijdens een bijbaantje als je het niet eens bent met je leidinggevende of juist een idee hebt. Bij sollicitaties of voor je zelfvertrouwen. “In het dagelijks leven meer zelfvertrouwen krijgen, het uitstralen omdat je durft te spreken.” 

 

Tobi, deelnemer van de debatrondes, merkt dat zijn zenuwen door de jaren heen zijn afgenomen door het debatteren. “Hoe ik er sta, is beter geworden. Ook spreek ik overtuigender.” 

 

Hijman vertelt dat je ook een kritische houding ontwikkelt en dat je niet alles aanneemt in tijden van sociale media en nepnieuws, waar we overdonderd worden door de mensen die tegen elkaar roepen en niet altijd luisteren. “Ze leren ook hoe je daarmee om kan gaan.”

 

Esther legt uit dat het ook handig is voor sociale media, omdat je leert te onderscheiden wat echt is en wat niet echt is. “Op bepaalde kanalen wordt niet altijd gecontroleerd of het waar is voordat wat wordt geplaatst. Om je argumenten tijdens een debat te ondersteunen, moeten de bronnen kloppen en gecontroleerd zijn voordat je ze gebruikt voor je argumenten.”

 

Hele dag debatteren

Bij de tweede voorronde doen er veertig teams mee, waarvan er twaalf teams doorgaan naar de finale. De debatrondes worden gejureerd door vrijwilligers waarbij er gelet wordt op presentatie en argumentatie. In totaal hebben ze drie debatrondes. “Twee daarvan zijn stellingen die de leerlingen zes weken geleden al hebben gekregen”, vertelt Hijman. Deze stellingen zijn in samenwerking opgesteld met onder andere het ministerie van Buitenlandse Zaken en Defensie. 

 

“De laatste stelling is onze eigen stelling. De improvisatiestelling. Dat houdt in dat ze twintig minuten van tevoren te horen krijgen of ze voor of tegen zijn en dan kunnen ze het in die twintig minuten voorbereiden.” Dit moet zonder hulp van de volwassenen en zonder telefoon of laptop. 

 

“Leerlingen die erg fanatiek debatteren zijn onwijs wereldwijs. Die weten wel wat er speelt in de wereld”, zegt Hijman. Ook dat leren de leerlingen van het debatteren. “Je moet je ook wel verdiepen in de onderwerpen.” Maud, deelnemer van de debatrondes, vertelt dat ze samen met haar team het document met informatie hebben afgemaakt. “We debatteren vervolgens ook met oud-leerlingen om dan even te oefenen.” 

 

Troublespeech

Verder is er ook nog de troublespeech. “Dit is de individuele sprekerswedstrijd. De leerling zit dan in een situatie waar die zich uit moet praten”, legt Hijman uit. “Ik jureer bij de individuele sprekerswedstrijd, waarbij we ook weer kijken naar houding en argumentatie.”

 

Nino, leerling van het gymnasium Beekvliet,  is een van die leerlingen die meedoet aan de troublespeech. “Ik heb de afgelopen twee dagen bedacht hoe ik het ga doen. Ik heb eerst een tekst geschreven met wat ik wil zeggen en ik heb geoefend. Maar niet te veel.” Hij legt uit dat hij ook wil leren omgaan met als het net niet goed gaat. Van de veertien leerlingen gaat er uiteindelijk één door naar de finale. “Dat is spannend, maar ook leuk”, aldus Nino. 

 

Meer informatie: https://schooldebatteren.nl/toernooien/nk-debatteren-havo-vwo/

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven