Iedereen ingecheckt

De bus die te laat komt, te veel voor je OV betalen of geen bushalte of treinstation in de buurt hebben. Deze problemen komen je misschien wel bekend voor. In de eerste campagne van State of Youth NL wil het jongerenplatform zich dan ook focussen op het verbeteren van het OV voor jongeren. State of Youth NL is een initiatief van KidsRights, in samenwerking met NJR, MDT en Augeo Foundation. Het platform is opgericht om de stemmen van jongeren te laten horen over verschillende maatschappelijke thema’s die voor hen belangrijk zijn. Dit doet State of Youth NL door middel van online enquêtes die een paar keer per jaar worden uitgezet.

 

State of Youth NL

 

Het gloednieuwe platform State of Youth NL wil een megafoon bieden aan jongeren. “Wij zijn een jongerenplatform dat jongerenparticipatie in Nederland wil vergroten en versterken. Met ons platform vragen we jongeren hun stem te laten horen over verschillende maatschappelijke thema’s die voor hen belangrijk zijn.” Dit doet State of Youth NL door middel van online enquêtes. “Meedoen is simpel én voor iedereen tussen de 12-29 jaar. Samen met jongeren strijden we voor echte oplossingen”, legt Janne Calis, programmamedewerker State of Youth NL bij KidsRights, uit. Het eerste aandachtspunt van dit jongerenplatform is het OV, ook dit onderwerp is gekozen door jongeren zelf. “Wij hebben een peiling gedaan binnen de jongerenachterbannen van onze organisaties. Hier kwam het OV als prioriteit naar voren.”

 

Foto: ANP

 

Het OV

Volgens Compare Market, een Britse organisatie die allerlei data vergelijkt, staat Nederland op nummer 2 van het duurste OV ter wereld. Ook jongeren raakt dit. Daarnaast komen 11.000 praktijkstudenten die vaak naar hun stage moeten reizen, niet in aanmerking voor het studentenreisproduct. Janne legt het verder uit, “Jongeren worden op verschillende manieren beperkt in hun toegang tot het openbaar vervoer. Dit kan bijvoorbeeld komen door te hoge prijzen, te weinig bussen in veel regio’s of ontoegankelijkheid voor jongeren met een beperking of aandoening. Daarom streven we ernaar dat openbaar vervoer écht door iedereen te gebruiken is. Iedereen ingecheckt dus.” De campagne ‘Iedereen ingecheckt’ over de toegankelijkheid van het OV duurt nog 2 weken. Volgens Janne verloopt het tot nu toe goed. Als onderdeel van de campagne kan je bijvoorbeeld deelnemen aan het jongerenpanel en jouw mening geven over het OV. Dat kan op de website www.Stateofyouth.nl.

 

De volgende campagne

 

Over het onderwerp voor de volgende campagne kan Janne nog niets loslaten. Wel kan ze voorbeelden noemen van de onderwerpen waar State of Youth NL zich over het algemeen mee bezig houdt: “Geen betaalbare woningen, amper rond kunnen komen, mentale problemen – jongeren worden op dit moment hard getroffen. Logisch dus dat jongeren zich steeds meer laten horen. Echter, er wordt niet altijd geluisterd naar hun stem, en daar wil State of Youth NL verandering in brengen. Wij willen zorgen dat jongeren voortaan vooraan staan.”

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven