Uit een enquête van het VN-kinderfonds UNICEF blijkt dat veel jongeren en kinderen spijt hebben van aankopen in online-videogames. Hierbij heeft UNICEF 188.000 enquêtes verstuurd om kinderen en jongeren te ondervragen over hun aankopen tijdens het gamen. Sommige van deze reacties kwamen van kinderen die pas in groep 5 zitten. Aankopen in games worden steeds populairder. Het is veranderd van een leuk extraatje naar iets dat bijna een soort moeten is, wil je erbij horen.
In veel games kun je verschillende spullen kopen. Dit kunnen zowel betaalde games zijn als gratis. Vooral in de gratis games komt dit fenomeen veel voor. Hierbij kan dit voorkomen in de vorm van paywalls, waarbij je moet betalen om verder te komen in een game.
Ook kunnen dit vip-memberships zijn, waarmee je extra kleding of exclusievere items kunt krijgen dan de normale speler. Denk aan verschillende spellen in Roblox. Hiernaast heb je ook hele andere soorten betaalde items. Zo heb je ook wapens in schietspellen of skins in Fortnite, als misschien wel het bekendste voorbeeld.
Van de 188.000 enquêtes die UNICEF heeft verstuurd, hebben 92.000 leerlingen gereageerd. Hiervan zei de meerderheid dat ze spijt hadden van hun aankopen. Uit de resultaten bleek niet waarom de kinderen spijt hadden. Volgens experts zoals Joppe Varkevisser, gamedeskundige bij het NOS-Jeugdjournaal, komt dit vooral door een drang om erbij te horen. De vragen werden gesteld tijdens MediaMasters, een serious game over gevaren van het internet, die tijdens de Week van Mediawijsheid door ruim 11.000 klassen werd gespeeld.
Bij veel aankopen online moeten jongeren en kinderen toestemming krijgen van de ouders. Dit is de regel, maar deze blijkt makkelijk omzeild te kunnen worden, waarna de kinderen toch nog veel geld uitgeven aan games. Meestal zijn dit kleine bedragen zoals 5 tot 10 euro. Maar dit kan veel meer oplopen, vooral bij gebrek aan toezicht.
Vanuit de Tweede Kamer klonk al eerder de roep om zogenoemde loot boxes te verbieden. Deze items zijn doosjes waarin een heel goed item kan zitten, maar ook troep. Hierdoor kan het een soort gok-effect hebben op kinderen waar zij verslaafd aan kunnen raken. De Kansspelautoriteit heeft ook al eerder gewaarschuwd dat vier op de tien loot boxes volgens de regels niet mogen. Bij deze loot boxes stimuleren de spellen om steeds meer te kopen, waardoor nog meer geld wordt uitgegeven.