De middelbare school is een aparte tijd voor jongeren, sommigen vinden het heel erg leuk, anderen vinden het verschrikkelijk! De reden daarvoor verschilt per jongere, van vervelende leraren tot de grootste nachtmerrie van iedere scholier: de toetsweek.
De week die nog steeds zorgt voor stress als je eraan terug denkt, ook al zit je niet meer op school. Als jongere die op het hbo zit, is het terugdenken aan de middelbare school nog steeds niet leuk. Dit had vooral te maken met moeite hebben met aansluiting en mijn mentale gezondheid, waar ik -als leraar zijnde- meer aandacht aan zou willen besteden. Ik heb jongeren van de lerarenopleiding geschiedenis geïnterviewd om te vragen hoe zij kijken naar hun tijd op de middelbare school.
Wat vond jij vervelend aan de middelbare school?
Romy (18):
“De hoeveelheid aan tussenuren die ik had en het slecht geregelde lessenrooster in de coronatijd.”
Edith (19):
“Neerbuigende leraren en dat ik weinig tot geen communicatie had tussen de school en de leerlingen.”
Sania (17):
“De dingen die ik vervelend vond op de middelbare school waren vooral de flex-lessen, en dat op een school met een flex-rooster! De lessen waren overigens altijd bijna het 9e uur, waardoor ik verplicht bijna iedere dag tot half vier op school zat, daarnaast was het verplicht maar werd er niet op gehandhaafd. Make it make sense.”
Nika (21):
“Leraren die op school werkten waaraan je duidelijk kon zien dat ze hun passie verloren waren en bagger lesgaven daardoor.”
Wat vond je leuk aan jouw tijd op de middelbare school?
Romy (18):
“De leraar aardrijkskunde, zowel de docent als het vak Engels, de docent en het vak geschiedenis, en de sfeer op school in m’n populaire tijd.”
Edith (19):
“Dat mijn docenten nooit moeite namen voor extra opdrachten dus ik hoefde voor de meeste vakken alleen maar toetsen te maken.”
Sania (17):
“Mijn geschiedenis docent (niet op die manier haha) en mijn vrienden dagelijks zien.”
Nika (21):
“Er waren vooral jongere leraren die hun best deden om goed contact te maken met hun studenten.”
Als jij leraar wordt, wat zou jij veranderen?
Romy (18):
“Ik zou meer structuur en duidelijkheid geven in verwachtingen want het was een zooitje bij ons.”
Edith (19):
“Ik zou niet tegen kinderen praten alsof ze dom zijn, maar ze met respect behandelen.”
Sania (17):
“Ik zou sowieso het klassikale en zelfstandige werk eerlijk verdelen en leukere opdrachten bedenken om iedereen bezig te houden. Ook zou ik op verschillende manieren dingen willen uitleggen zodat iedereen het snapt :).”
Nika (21):
“Ik zou als lerares proberen iedereen zo eerlijk mogelijk te betrekken in de les en ervoor zorgen dat ze zich niet heel erg gestrest voelen! Mentale gezondheid komt op nummer 1 te staan :).”