WhatZ Up

TalkZ: in gesprek met David en Gijs van De Marker

Ruim een jaar geleden begonnen ze met een gloednieuw team van jonge makers vanuit het niets: het werd een proces van leren, proberen en uitvinden wat werkt. Tegenwoordig heeft De Marker, het jongerenplatform van BNNVARA, 44k volgers op TikTok en bijna 14k op Instagram. Hoe ze dat hebben geflikt? Makers David en Gijs deelden tijdens de jongste editie van #UseTheNews TalkZ hun ervaring. We geven een recap.    De Marker, te vinden op Instagram en ...
Lees meer →

Media die zich niet richten op jongeren kunnen een hele generatie kwijtraken

Jongeren hebben minder interesse in nieuws, weinig vertrouwen in journalistiek en zijn minder bereid ervoor te betalen. Hoe kijkt het Commissariaat voor de Media naar de recente ontwikkelingen rondom jongeren en journalistiek? We spraken met onderzoekers Jorien Scholtens en Edmund Lauf van het Commissariaat voor de Media. Edmund: “Mediamakers ontkomen er niet aan om zich meer te richten op jongeren.”   Onderzoekster Jorien Scholtens is sinds zes jaar werkzaam bij het Commissariaat en ziet een ...
Lees meer →

3Vraagt laat zien wat jongeren bezighoudt: ‘Ga er niet vanuit dat je het zelf beter weet’

Jongeren een stem geven, luisteren naar wat ze vinden en ontdekken wat er speelt. Dat is het doel van 3Vraagt, het jongerendeel van het opiniepanel van EenVandaag. Maandelijks krijgen 12.000 jongeren tussen de 16 en 34 jaar een vragenlijst in hun mail over zaken als politiek, studeren, seks en festivals. “We willen mensen aan het woord laten die anders niet snel hun stem kunnen laten horen”, vertelt Daphne Cornelisse, verantwoordelijk voor 3Vraagt.   Waarom dat ...
Lees meer →

Gen, știri: journalistiek activisme als brug naar Roemeense jongeren

Journalistiek door en voor jongeren op de sociale media. Dat pakken ze in Roemenië momenteel wat anders aan, en met succes. Gen, știri – știri betekent nieuws in het Roemeens – is een journalistiek jongereninitiatief dat het activisme nadrukkelijk niet schuwt en de dialoog opzoekt. Journalistiek moet veranderen en ook ruimte geven aan verandering, vinden ze.   Via TikTok en Instagram wil Gen, știri haar volgers vooral kennis verstrekken, om vanuit die kennis te kunnen ...
Lees meer →

Jonge moeder Zara (16) kan nu zorgeloos studeren met gewonnen beurs

Gratis studeren: dé droom voor iedere student. Met een scholarship verwezenlijkt KPMG deze droom voor acht studenten. Vanaf dit jaar met een nieuwe naam: mbo-talentbooster, founded by KPMG. Maar wat maakt dit scholarship zo bijzonder? We waren aanwezig bij de grote finale en zagen met eigen ogen hoe Zara (16) er met de hoofdprijs vandoor ging.     “Ik ben nog aan het dromen, het moet nog landen dat ik de winnaar ben”, vertelt Zara. ...
Lees meer →

Daphne (26) won met haar verslaggeving in conflictgebieden de Pioniers Tegel: “Ik heb veel geleerd door gewoon te doen”

Gewapend met haar pen en camera reist Daphne Wesdorp (26) naar plekken als Lesbos, Ethiopië, Myanmar, Tigray en Oekraïne. Ze wil niet alleen verslag doen van de bominslagen, maar wil het verhaal vertellen van de mensen achter al die conflicten. Hoe komen de overlevenden de dag door? Voor haar werk in Oekraïne en Myanmar voor het Nederlands Dagblad won ze begin mei de Pioniers Tegel, de prijs voor journalisten onder de dertig jaar. Hoog tijd ...
Lees meer →

Zet in je agenda! 25 juni om 15.00 uur: TalkZ met De Marker (BNNVARA)

In deze editie van TalkZ spreekt #UseTheNews met jonge journalisten Gijs en David van het BNNVARA-platform De Marker. Dagelijks maken zij op TikTok en Instagram nieuws voor jongeren met nieuwsoverzichten, achtergrondverhalen, factchecks en opiniestukken. Hiermee laten ze een eigen geluid horen. We zijn benieuwd naar hun visie op opinie en in hoeverre jongeren gehoord worden in de journalistiek. In ongeveer 45 minuten vragen we ze het hemd van het lijf.   Wil je meepraten en ...
Lees meer →

Digital News Report 2024: Minder vertrouwen en nog meer sociale media onder jongeren

Jongeren hebben minder vertrouwen in nieuws en ze mijden het steeds vaker. Dat komt naar voren uit het Digital News Report 2024. Jongeren hebben bovendien minder interesse in nieuws. Er is dus werk te doen! We vertellen je hieronder de belangrijkste punten over jongeren uit dit jaarlijkse, belangrijke internationale rapport.   Het verslag voor Nederland is gemaakt door het Commissariaat voor de Media in samenwerking met het Britse Reuters Institute/Oxford. Dit jaar hebben 2037 respondenten ...
Lees meer →

Meer goed nieuws, een goed idee volgens journaliste Amelie Marie Weber

De Duitse politiek journaliste Amelie Marie Weber (28) vindt dat er meer hoop moet zijn in de wereld vol negativiteit. Ze werkt bij het Duitse journaal Tagesschau en focust zich daar op sociale media. Ze heeft ook een in Duitsland goed ontvangen boek geschreven genaamd ‘Generatie Hoop’. Amelie: “We zijn zo gefocust op de berichten die de meeste clicks en views genereren.”   In haar werk als journalist spreekt ze veel met jongeren. Hierin merkt ...
Lees meer →

Biden verslaat Brussel in interesses van scholieren

Nederland kiest morgen voor het Europees Parlement, maar voor scholieren zijn de komende presidentsverkiezingen in de VS eigenlijk een stuk interessanter. Hierin spelen nieuwsmedia trouwens een prominente rol. De meeste scholieren vinden namelijk dat journalisten ze beter inlichten over Biden en Trump dan over de politiek in Brussel. En dat terwijl de Europese politiek sterk van invloed is op hun toekomst, vinden velen.   Dat komt naar voren uit een ondervraging van 400 Nederlandse scholieren, ...
Lees meer →

Jongeren bereiken met huis-aan-huiskranten? Ja, dat kan!

De zin ‘jongeren zijn de toekomst’ is misschien wat cliché, maar toch is het zo. Dit geldt ook voor het massamedium, de huis-aan-huiskrant, die maar liefst zo’n 10,8 miljoen Nederlanders lezen. Jongeren groeien op in een digitale wereld, waardoor het niet meer vanzelfsprekend is dat zij een papieren krant gaan lezen. Als jongeren inderdaad de toekomst zijn, hoe kunnen redacties van huis-aan-huiskranten dan meer jongeren bereiken met vooral hun lokale nieuws?    Er gaapt een ...
Lees meer →

Jonge journalisten vinden interactie doodnormaal, merken ze bij EenVandaag

Bij het interactieteam van EenVandaag (AVROTROS) weten ze wel raad met kijkersvragen. De zeven redacteuren staan elke dag klaar om reacties te beantwoorden van het publiek. We vroegen ons af hoe ze dit doen én wat dit voor jongeren kan betekenen?    “We zijn de brug tussen het publiek en de redactie. We verzamelen wat er binnenkomt, denk aan vragen, opmerkingen, verwachtingen en kritiek”, vertelt Gerson Veenstra, eindredacteur online en van het interactieteam. “Het grotere ...
Lees meer →

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!



Scroll naar boven