WhatZ Up

Monitor: Jongeren hebben interesse in nieuws, maar vinden dat niet bij traditionele media

Tieners en twintigers in ons land hebben een tamelijk groot interesse in nieuws. Bij de eerste groep is zelfs sprake van een geleidelijke toename. De jongeren geven zichzelf een dikke voldoende voor hun interesse. Tieners willen vooral nieuws uit hun directe omgeving, stad of dorp. Bij twintigers is die behoefte er ook, maar onder deze groep groeit ook de interesse in nieuws buiten hun directe leefomgeving. De behoefte aan nieuws betekent overigens nog niet dat ...
Lees meer →

Vijf vragen over… BOOS BNNVARA

Met een frisse blik op journalistiek maakt de jonge redactie van BOOS visuele verhalen voor een jonge doelgroep. De afgelopen jaren is het platform enorm gegroeid met als resultaat bijna één miljoen abonnees op YouTube en 200 duizend volgers op Instagram. Jens van Pieterson (31) is drie jaar werkzaam het programma. We stelden hem vijf vragen over het succes van BOOS.   Wat is BOOS? “BOOS is ontstaan in een klein hokje ergens in het ...
Lees meer →

Shit You Should Care About: humor, nieuws en 3,4 miljoen fans

Serieus nieuws gecombineerd met humoristische memes en popcultuur: het populaire Nieuw-Zeelandse mediabedrijf ‘Shit You Should Care About’ (SYSCA) bereikt er 3,4 miljoen Instagram-volgers en ongeveer 95.000 nieuwsbriefabonnees mee. Beroemdheden zoals Ariana Grande en Blake Lively prijzen SYSCA om zijn content. Medeoprichter Lucy Blakiston (27): “Ik raakte geobsedeerd door het idee om mensen te helpen de wereld beter te begrijpen.”   Tijdens haar studententijd richtte Lucy, samen met Ruby Edwards en Olivia Mercer, in 2018 SYSCA ...
Lees meer →

Spot TV biedt jong mediatalent uit Noord-Nederland een podium

Wie kan het beste het verhaal voor jongeren vertellen? Jongeren zelf! Dat vinden ze bij Spot TV, dat zich richt op jongeren in Noord-Nederland. De redacties in Assen en Groningen bestaan dan ook volledig uit jongeren, die de vrijheid krijgen om verhalen te maken die zij belangrijk vinden. Dat betekent dus ook dat oprichter Marten de Ruiter niet meer bij de redactievergaderingen aanwezig is en het volledig overlaat aan de jongeren op de redactie. “Anders ...
Lees meer →

Nieuwsmijder en student journalist: ‘Je hoeft niet per se alles op de seconde te weten om een goede journalist te zijn’

In een tijd waarin nieuws overal en altijd aanwezig lijkt, kiezen sommige journalistiekstudenten er verrassend genoeg voor om selectief met hun nieuwsconsumptie om te gaan. Niet uit desinteresse, maar om hun mentale welzijn te beschermen of zich te richten op onderwerpen die hen persoonlijk interesseren. Hoe weten deze studenten de balans te bewaren tussen goed geïnformeerd blijven en zichzelf niet te overweldigen met nieuws?    Dit artikel is van de Utrechtse student journalistiek Joëlla de ...
Lees meer →

BNNVARA experimenteert met talkshow op Twitch: “Wat lul je nou?!”

BNNVARA lanceert een nieuw programma op streamingplatform Twitch. Host en influencer Shappo0 gaat samen met vier jongeren en een gast elke maandagavond in gesprek over politiek, nieuws en ‘persoonlijk gedoe’. Volgens initiator en mede-bedenker Bastian Baijens (22) was het tijd voor een praatprogramma speciaal voor jongeren. “Wat ik nu al heb geleerd is dat we goud in handen kunnen hebben als we de belevingswereld van jongeren goed aan een onderwerp kunnen koppelen”, aldus Bastian.   ...
Lees meer →

De Meezitter brengt elke week constructieve verhalen in je mailbox

Veel mensen zien het nieuws als negatief en somber, onder wie ook een grote groep jongeren. Daarom heeft Trouw een wekelijkse nieuwsbrief, de Meezitter, vol constructieve verhalen. En met succes: in de eerste paar dagen kregen ze meer dan 2000 aanmeldingen binnen. Oprichter Sean Kerstges (27): “Alleen maar negatief nieuws is niet goed voor het wereldbeeld en het welzijn van onze lezers.”   “Het doel is om het publiek ook positief nieuws te bieden, omdat ...
Lees meer →

Nieuwsmedia moeten snel aan de bak met jongeren, waarschuwt het Commissariaat voor de Media

Nieuwsmedia moeten, vooral op sociale media, snel aan de bak om jongeren een blijvend pluriform en aansprekend aanbod te geven. Jongerenthema’s en jonge invalshoeken verhogen daarbij de interesse van jongeren in het nieuws, blijkt uit nieuw uitgebreid onderzoek van het Commissariaat voor de Media.   Het CvdM Rapport Jongeren nieuws en sociale media stelt dat er momenteel geen sprake is van een vertrouwens- en nieuwsinteresse-crisis onder jongeren. Toch geven de resultaten uit het onderzoek een ...
Lees meer →

TalkZ: in gesprek met David en Gijs van De Marker

Ruim een jaar geleden begonnen ze met een gloednieuw team van jonge makers vanuit het niets: het werd een proces van leren, proberen en uitvinden wat werkt. Tegenwoordig heeft De Marker, het jongerenplatform van BNNVARA, 44k volgers op TikTok en bijna 14k op Instagram. Hoe ze dat hebben geflikt? Makers David en Gijs deelden tijdens de jongste editie van #UseTheNews TalkZ hun ervaring. We geven een recap.    De Marker, te vinden op Instagram en ...
Lees meer →

Media die zich niet richten op jongeren kunnen een hele generatie kwijtraken

Jongeren hebben minder interesse in nieuws, weinig vertrouwen in journalistiek en zijn minder bereid ervoor te betalen. Hoe kijkt het Commissariaat voor de Media naar de recente ontwikkelingen rondom jongeren en journalistiek? We spraken met onderzoekers Jorien Scholtens en Edmund Lauf van het Commissariaat voor de Media. Edmund: “Mediamakers ontkomen er niet aan om zich meer te richten op jongeren.”   Onderzoekster Jorien Scholtens is sinds zes jaar werkzaam bij het Commissariaat en ziet een ...
Lees meer →

3Vraagt laat zien wat jongeren bezighoudt: ‘Ga er niet vanuit dat je het zelf beter weet’

Jongeren een stem geven, luisteren naar wat ze vinden en ontdekken wat er speelt. Dat is het doel van 3Vraagt, het jongerendeel van het opiniepanel van EenVandaag. Maandelijks krijgen 12.000 jongeren tussen de 16 en 34 jaar een vragenlijst in hun mail over zaken als politiek, studeren, seks en festivals. “We willen mensen aan het woord laten die anders niet snel hun stem kunnen laten horen”, vertelt Daphne Cornelisse, verantwoordelijk voor 3Vraagt.   Waarom dat ...
Lees meer →

Gen, știri: journalistiek activisme als brug naar Roemeense jongeren

Journalistiek door en voor jongeren op de sociale media. Dat pakken ze in Roemenië momenteel wat anders aan, en met succes. Gen, știri – știri betekent nieuws in het Roemeens – is een journalistiek jongereninitiatief dat het activisme nadrukkelijk niet schuwt en de dialoog opzoekt. Journalistiek moet veranderen en ook ruimte geven aan verandering, vinden ze.   Via TikTok en Instagram wil Gen, știri haar volgers vooral kennis verstrekken, om vanuit die kennis te kunnen ...
Lees meer →

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!



Scroll naar boven