Generatie Z en Millennials willen vooral betalen voor nieuwe mediavormen
Generatie Z en Millennials zijn geregeld moe van het nieuwsaanbod, maar ze zijn wel nog steeds bereid om te betalen voor nieuws. Dit blijkt uit een onderzoek van The Media Insight Project, een samenwerking tussen American Press Institute en The Associated Press-NORC Center for Public Affairs Research. Het onderzoek werd uitgevoerd onder bijna zesduizend Amerikanen in de leeftijdscategorie 16 tot en met 40 jaar. Van deze personen betaalt of doneert 60 procent op dit …
Vrije Vogels Media bereikt jongere doelgroep met eigenwijze journalistiek
Journalist Sven van der Meulen (26) is oprichter van Vrije Vogels Media. In de serie ‘true story’ duikt hij met een team van zes personen in de verhalen van onder anderen Jeffrey Dahmer, Willem Holleeder en Ridouan Taghi. Met zijn eigen undercover-onderzoeken bracht Sven kindermisbruik aan het licht, dook hij in de wapenwereld en zorgde hij naar eigen zeggen regelmatig voor Kamervragen. Met ruim 84 duizend abonnees op YouTube weet het team van …
Het geheim van de Spaanse TikTok-hit Ac2ality
Met 4,2 miljoen volgers en ruim 314 miljoen likes is het Spaanse TikTok-nieuwsaccount Ac2ality enorm succesvol. Wat is het geheim? Milou ging op onderzoek uit. Vijf vragen aan medeoprichter Gabriela Campbell (26) Foto: Paula Muñoz (26), Daniela Álvarez (26), Maria Murillo (26) and Gabriela Campbell (26). Steeds meer jongeren consumeren het laatste nieuws via sociale media. Met ruim 4,2 miljoen volgers en 314 miljoen likes is het Spaanstalige Ac2ality een van de …
#UseTheNews Nederland start eerste projecten op
#UseTheNews Nederland maakt in 2023 een vliegende start. Behalve de website en nieuwsbrief introduceren we de komende maanden ook enkele projecten, vaak samen met onze partners. We beginnen binnenkort met de presentatie van een uitgebreid wetenschappelijk literatuuronderzoek naar jongeren en hun nieuwsgebruik en -gevoel. Het onderzoek is in onze opdracht uitgevoerd door de Hogeschool Utrecht. De literatuurstudie beslaat de periode 2006-2022 en daarmee het tijdvak van de opkomst van sociale media tot nu. Wat …
Peiling #UseTheNews: scholieren keren nieuws maar beperkt echt de rug toe
Nederlandse scholieren keren het nieuws maar beperkt echt de rug toe, maar ze zijn wel kritisch over de vorm en de toon. Dit beeld komt naar voren uit een indicatieve peiling onder circa 1000 jongeren op de website van Scholieren.com. De peiling is uitgevoerd in opdracht van #UseTheNews. Een op de drie scholieren in de peiling zegt elke dag met nieuws bezig te zijn. Een vrijwel gelijke groep consumeert een paar keer per week …
De nieuws-rap van studenten uit Leeuwarden
Hoe kan een jongerenredactie volgens jongeren succesvoller zijn? Studenten van NHL Stenden in Leeuwarden gaven de Leeuwarder Courant verrassende adviezen. Jongeren laten meedenken over de toekomst van je krant, maar ook over het nieuws. Het is niet alleen een heel goed idee, het levert ook creatieve en inspirerende ideeën op. Dat bleek recent in Leeuwarden waar derdejaarsstudenten Creative Business van de hogeschool NHL Stenden presentaties gaven voor een delegatie van de Leeuwarder Courant. Concrete …
Nieuwkomer Hashtag: online-journalistiek voor jonge Oostenrijkers
Nieuwe journalistieke concepten, betrouwbaar gemaakt nieuws dat jongeren aanspreekt, inzet van influencers en actief zijn op de platformen waar het jongere publiek zit: TikTok, Instagram en YouTube. De Oostenrijkse digitale uitgever Hashtag werkt onder meer in opdracht van nieuwsmedia en beschouwt zichzelf ook als een “incubator” van talent. Het jonge bedrijf wil nieuwsmedia ook actief helpen om meer jongerenwijs te worden. Het jongste product is een “journalistieke entertainmentshow” op TikTok met onder meer livestreams …
Nederland geen journalistieke hoogvlieger op TikTok
Dat TikTok geen app meer is voor alleen dansjes, grappige filmpjes of challenges weten we intussen. De app staat bloot aan kritiek en twijfel over privacy wegens haar Chinese wortels, maar wereldwijd beginnen en eindigen honderden miljoenen jongeren hun dag op TikTok. Internationaal zegt bovendien 15 procent van de 18-24-jarigen de app te gebruiken voor elke vorm van nieuws. Voor nieuwsorganisaties vrijwel overal ter wereld is het van belang om daar te zijn waar …
Nieuwswijsheid wordt een blijvertje in de klas
Het kabinet gaat digitale geletterdheid toevoegen aan het curriculum voor basis- en voortgezet onderwijs. Leerlingen kunnen daardoor al vroeg beschikken over vaardigheden om optimaal gebruik te maken van alle digitale mogelijkheden. #UseTheNews richt zich in haar activiteiten vooral op een onderdeel van digitale geletterdheid: nieuwswijsheid. Kennis over betrouwbare journalistiek en bijvoorbeeld het kunnen herkennen van nepnieuws zijn belangrijke elementen hierbij. De overheidsplannen op dit punt en de manier waarop de toch overbelaste docenten nieuwswijsheid …
#UseTheNews officieel gelanceerd in Oostenrijk
#UseTheNews is live in Oostenrijk. Het nationale persbureau APA werkte al enkele maanden aan de voorbereidingen, maar eind januari lanceerde APA samen met partners het initiatief op een bijeenkomst in Wenen met Oostenrijkse journalisten. #UseTheNews bundelt in het Alpenland onder meer specialisten voor educatie over nieuwswijsheid (Mischa) en krantenuitgevers. Clemens Pig, de ceo van APA, benadrukte de grote noodzaak van #UseTheNews. De samenwerking tussen publieke en private mediapartijen, jongeren, het onderwijs en onderzoekers is …