WhatZ Up

Zes kansen om aan te sluiten bij een jong publiek in 2030

Nieuwsmedia moeten actie ondernemen om een jong publiek te trekken, in plaats van ervan uitgaan dat zij vanzelf betrokken raken zodra ze ouder worden. Dat zeggen onderzoekers van FT Strategies, nadat ze jongeren uit India, Nigeria en de Verenigde Staten hadden geïnterviewd over hun nieuwsgebruik.   Want wat blijkt: the next generation volgt het liefst nieuwsmedia en journalisten waar zij een band mee hebben. En dus moeten nieuwsmedia investeren in die band. Want wat jongeren ...
Lees meer →

Dit had nieuws moeten zijn volgens Bine en Ida: De VN-Milieuvergadering

Bine Liem (22) en Ida Simonsen x(26) waren aanwezig bij de Milieuvergadering van de Verenigde Naties in Kenia. Ze zijn beiden VN-Jongerenvertegenwoordigers Biodiversiteit en Voedsel bij de Nationale Jeugdraad en maakten deel uit van de Nederlandse delegatie. We vroegen ze naar hun visie over de nieuwsverslaggeving van deze vergadering.   De VN-Milieuvergadering van de Verenigde Naties (United Nations Environment Assembly, UNEA) wordt om de twee jaar gehouden. De 193 deelnemende landen discussiëren hier over milieukwesties ...
Lees meer →

De grootste jongerenredactie van Vlaanderen: StampMedia

Sinds 2008 is StampMedia in Antwerpen een broedplaats voor jonge journalisten. Met ruim 9000 deelnemende jongeren over de afgelopen 15 jaar is deze organisatie enorm populair. Hoofdredacteur Marjorie Blomme: “We zijn een bijzondere organisatie want wij bevinden ons op het snijpunt van jeugdwerk en media.”     Om één uur in de namiddag gaan de deuren wagenwijd open en vertrekken de medewerkers naar een aparte ruimte een verdieping hoger. De redactievloer is nu volledig van ...
Lees meer →

Een gratis abonnement op de krant: ‘Ik doe weer mee in de maatschappij’

Als je gratis de krant ontvangt omdat je geen abonnement kan betalen, stijgt dan het vertrouwen in de democratie en journalistiek? Dat is wat Lott Fransen, communicatiewetenschapper van De Radboud Universiteit, en de Gelderlander zich afvroegen. In 2023 gaf De Gelderlander, ter ere van hun 175-jarig jubileum, gratis jaarabonnementen aan Nijmegenaren die dit zelf niet kunnen betalen. Lott en De Gelderlander onderzochten de effecten van het uitdelen van de krant.   In totaal hebben 138 ...
Lees meer →

Voorstelling The Rabbit Hole: over jongeren, fake news en complottheorieën

In de voorstelling ‘Rabbit Hole’ van de Toneelmakerij komt hoofdpersoon Samy zijn kamer niet meer uit, gaat hij niet meer naar school en negeert hij zijn moeder en zus. De reden? Hij heeft zich teruggetrokken in een online-community. We stelden artistiek directeur en regisseur Paul Knieriem vijf vragen over deze voorstelling.   Waarop is deze voorstelling geïnspireerd?   “Sociale media zijn gemaakt om je content voor te schotelen die vooral bevestigd waar je zelf in ...
Lees meer →

Het veranderende mediagebruik van jongeren: “Zorg voor minder meningen en meer ervaringen”

De verminderde belangstelling van jongeren voor de traditionele journalistiek roept wereldwijde bezorgdheid op. Professor emeritus Irene Costera Meijer besprak in haar Working Paper voor de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid  het medialandschap vanuit de ogen van jongeren. Ze legt aan #UseTheNews uit wat journalisten kunnen doen om deze groep te bedienen.   Het is om te beginnen nog niet zo eenvoudig om te bepalen wat jongeren onder nieuws verstaan. Costera Meijer onderscheidt nieuws met een hoofdletter ...
Lees meer →

Jongeren en kinderen hebben recht op kindwijze journalistiek

Kinderrechten zijn volgens Simon Truwant, onderzoeker en medewerker bij het Belgische Kenniscentrum Kinderrechten (KeKi), een cruciaal onderdeel van de (jeugd-)journalistiek. Hij is betrokken bij het project NieuwsWijsNeuzen en maakt zich hard voor meer kindwijze journalisten. Simon: “Het is belangrijk dat er kwalitatieve, inclusieve en kindwijze journalistiek bestaat.”   Het onderzoeksproject ‘NieuwsWijsNeuzen’ is opgericht om kinderen (8-12 jaar) weerbaarder te maken tegen desinformatie door in te zetten op nieuwswijsheid. Daarnaast moet het project (jeugd)journalisten kindwijs maken. ...
Lees meer →

Journalistiek voor jongeren op het platteland: Kalm An

Carbidschieten, piratenzenders en autocross: Allemaal onderwerpen die spelen op het platteland en waar in de Randstad misschien minder over gesproken wordt. Om jongeren in de grensregio een stem te geven én serieus naar ze te luisteren is eind vorig jaar Kalm An in het leven geroepen. Verslaggever Arjan Hoefakker (37): “Je ziet deze jongeren nooit aan talkshowtafels en wij geven ze een gezicht.”    Jongeren zijn jongeren, denk je misschien. Maar volgens verslaggever Charlotte van ...
Lees meer →

Sophia Smith Galer (29): Jongeren zijn geen onbereikbare doelgroep, er is te weinig toegankelijke content

Sophia Smith Galer (29) is een Britse freelancejournalist en gespecialiseerd in content voor jongeren. Met verschillende awards op zak, zoals de British Journalism Awards’ Innovation of the Year 2021, en eerdere werkgevers als VICE News en BBC, weet ze de traditionele journalistiek te combineren met innovatieve ideeën. We vroegen haar naar haar visie over jongeren en journalistiek. “Als je geen journalistiek op sociale media plaatst, ben je niet toegankelijk voor jongeren.”   Maar zijn jongeren ...
Lees meer →

Lancering Kindwijzer: Dé nieuwe leidraad voor kind- en jeugdjournalistiek

Gisteren is een nieuwe journalistieke leidraad gelanceerd in Vlaanderen: De Kindwijzer. Deze leidraad voor jeugdjournalistiek, gepresenteerd door de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) en Kenniscentrum Kinderrechten (KeKi), is ontwikkeld binnen het onderzoeksproject ‘NieuwsWijsNeuzen’ en geeft journalisten algemene aanbevelingen en concrete handvatten. Simon Truwant: “Kinderen hebben recht op informatie.”    Het doel van de Kindwijzer is om het recht van kinderen en jongeren op informatie te beschermen tegen nepnieuws en desinformatie. De leidraad maakt journalisten ‘kindwijs’, ...
Lees meer →

Audience metrics kunnen het nieuws dichter bij jong publiek brengen

Clicks, scrolldiepte en engagement: het zijn allemaal termen die in de journalistiek worden gebruikt. Er zou volgens Tomas Ooms, onderzoeker en journalistiek docent uit België, wel meer over gecommuniceerd moeten worden. Samen met zijn collega’s heeft hij een spel ontwikkeld voor onder andere studenten journalistiek om het gesprek over dit soort data te starten en om meer begrip te creëren.   Openheid maar weinig actie   Audience Metrics gaan over de data die het gedrag ...
Lees meer →

#UseTheNews nu ook op scholen

#UseTheNews Nederland is nu ook actief op scholen. Ons nieuwe programma #UseTheNews @ school biedt leerkrachten/docenten drie nieuwe opties aan om met leerlingen het gesprek aan te gaan over betrouwbaar (beeld)nieuws en journalistiek. Het programma is gemaakt met twee ervaren partners: CED-Groep en Beeld & Geluid Onderwijs.   ImageZ   Met ondersteuning van het Go Fonds heeft CED-Groep (onderwijsadvies en ontwikkeling) voor ons het lesprogramma ImageZ opgesteld. De doelgroep van dit pakket zijn leerlingen van ...
Lees meer →

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!



Scroll naar boven