Nieuwsbarometer: Vlaamse jongeren missen hoopvol nieuws 

Vlaamse jongeren missen vooral positieve en hoopvolle berichtgeving in het nieuws en ze vinden berichten vaak te serieus. Ze volgen het nieuws vooral omdat ze dat nuttig en belangrijk vinden, zo blijkt uit de Nieuwsbarometer van de Belgische Arteveldehogeschool. Slechts een op de vijf jongeren slaagt voor een test over nieuwswijsheid.

 

 

De Nieuwsbarometer brengt nieuwsgebruik en nieuwswijsheid van Vlaamse tieners en jongeren van 12 tot 26 jaar in kaart. Het doel is om de ontwikkelingen rond jongeren en nieuws te monitoren, met expliciete aandacht voor desinformatie. Dit onderzoek is gedaan door middel van een representative survey. 

 

Hoe ouder de jongeren, hoe nuttiger, leuker en belangrijker ze het nieuws vinden, zo blijkt uit het onderzoek. Intrinsieke motivatie is dan ook de grootste reden voor jongeren om het nieuws te volgen. Maar er is ook een groep jongeren die bewust het nieuws mijdt, liefst 56 procent doet dit in zekere mate en 7 procent zelf vaak. 

 

 

In het onderzoek wordt ook gekeken naar de kennis van de jongeren over nieuws. Deze kennis is belangrijk; want wie meer kennis heeft over hoe nieuws wordt gemaakt en verspreid, slaagt er ook beter in om nepnieuws te herkennen, schrijven de onderzoekers. Slechts één op de vijf jongeren uit het onderzoek slaagt voor de kennistest. Dit is hetzelfde niveau als vorig jaar. 

 

Het vertrouwen in nieuws onder jongeren blijkt ook in deze studie te dalen. Van het nieuws dat ze zelf consumeren, geven zes op de tien jongeren aan dit te vertrouwen. Slechts een derde vertrouwt nieuws in het algemeen. Tegelijkertijd geven twee op de vijf jongeren aan een artikel nooit te controleren op betrouwbaarheid. In het onderzoek werden jongeren getest op het herkennen van nepnieuws. De echtheid van drie van vijf voorlegde verhalen werd door 42 procent  juist ingeschat, terwijl dit vorig jaar nog 58 procent was bij een gelijksoortige test.

 

Jongeren blijken positieve en hoopvolle ontwikkelingen in het nieuws te missen en vinden het vaak te serieus. Dit komt naar voren vanuit de stelling: ‘Nieuws belicht te weinig de positieve of hoopvolle ontwikkelingen’. De jongeren gingen met deze stelling het meest akkoord en vooral onder vrouwelijke deelnemers lijkt dit te spelen. Mannelijke deelnemers vinden nieuwsberichten vaak te serieus. 

 

Ook wordt in het onderzoek bevestigd dat jongeren nieuws voornamelijk online volgen. Wekelijks komt 94 procent op deze manier aan nieuws, maar dit zegt niet dat ze geen gebruik meer maken van traditionele media. Jongeren krijgen nieuws ook mee via de televisie (52 procent), radio (37 procent) en via kranten of tijdschriften (23 procent). 

 

Het rapport is hier te vinden.

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven