Nieuwsmedia moeten, vooral op sociale media, snel aan de bak om jongeren een blijvend pluriform en aansprekend aanbod te geven. Jongerenthema’s en jonge invalshoeken verhogen daarbij de interesse van jongeren in het nieuws, blijkt uit nieuw uitgebreid onderzoek van het Commissariaat voor de Media.
Het CvdM Rapport Jongeren nieuws en sociale media stelt dat er momenteel geen sprake is van een vertrouwens- en nieuwsinteresse-crisis onder jongeren. Toch geven de resultaten uit het onderzoek een sombere blik op de toekomst. Het Commissariaat vraagt extra aandacht voor jongeren met een praktijkgerichte opleiding of een biculturele achtergrond. Ook de diversiteit op nieuwsredacties moet verbeteren.
Het onderzoek bestond vooral uit een vragenlijst onder iets meer dan 2000 jongeren met een leeftijd van 16 tot en met 24 jaar. Zij werden gevraagd naar hun mediagebruik en nieuwsconsumptie. Deze vragenlijst is ook voorgelegd aan een oudere generatie om een vergelijking te kunnen maken met 40- tot en met 65-jarigen. Ook zijn de onderzoekers bijvoorbeeld in gesprek gegaan met nieuwsmakers.
Vertrouwen en interesse
Aan de hand van stellingen is het vertrouwen in het nieuws getoetst. Het overgrote deel van de jongeren, 94 procent, kiest voor een stelling waaruit een vorm van vertrouwen blijkt in het nieuws. Slechts 6 procent van de jongeren kiest voor de uitspraak: “Ik vertrouw het nieuws niet meer”. Bovendien hebben jongeren veel meer interesse in conventioneel nieuws met een jongereninvalshoek of -thema. In tegenstelling tot de oudere generatie, want daarbij neemt de interesse juist af. Dit laat zien dat relevantie onder beide doelgroepen belangrijk is.
Via sociale media blijven jongeren het meest op de hoogte van het belangrijkste nieuws (78 procent), zo komt weer eens naar voren. Veel van het nieuws komt toevallig of automatisch voorbij. Ook familie, vrienden en andere bekenden blijken een belangrijke bron van informatie (66 procent). De Big Tech-bedrijven spelen een grote rol in de informatievoorziening van jongeren. 86 procent maakt gebruik van hun diensten om op de hoogte te blijven, 82 procent voor verdieping en 72 procent voor controle. Journalistieke bronnen scoren een stuk lager met 79 procent, en twee keer 51 procent. Ter vergelijking: van de oudere generatie gebruikt 94 procent journalistieke bronnen om op de hoogte te blijven.
De verwachting van jongeren is ook dat het nieuws naar hen toekomt. Helaas is er tot op heden geen sterk offensief vanuit private nieuwsmerken om jongeren op sociale media met content te bereiken. Dit heeft te maken met de verdienmodellen, schrijft het Commissariaat. En die komen nu wel onder druk te staan. Business as usual is niet meer houdbaar.
Toekomst
“De routines die jongeren nu aanleren zijn bepalend voor hun nieuwsvoorkeuren in de toekomst en het is dan ook niet te verwachten dat zij op latere leeftijd in dezelfde mate weer gebruik gaan maken van journalistieke bronnen zoals de oudere generatie dat nu doet”, voorspellen de onderzoekers.
Het gebruik van traditionele media loopt al geruime tijd terug en daarmee de inkomsten voor deze organisaties. Want de Big Tech-bedrijven ontvangen van elke vijf euro die uit de advertenties op traditionele media worden verdiend, vier euro. De resultaten uit het rapport geven daarmee een sombere blik op de toekomst van het nieuws. Dat is omdat een pluriform onafhankelijk nieuwsaanbod vanuit Nederlandse nieuwsmedia op sociale media met een jongerengerichte aanpak nu ondenkbaar is en ook op de langere termijn problematisch.
Het is nu tijd om te handelen en daarom doet het Commissariaat de volgende aanbevelingen:
- Ontwikkel een aanpak om nieuws voor jongeren zichtbaar, herkenbaar en vindbaar te maken.
- Onderzoek stimuleringsmaatregelen voor de nieuwssector gericht op jongeren-initiatieven.
- Reguleer de Big Tech-ondernemingen zodat nieuws prominenter wordt en nieuwe verdienmodellen kunnen ontstaan.
- Stimuleer nieuwswijsheid onder jongeren.
#UseTheNews is al klaar voor de toekomst en kan mediabedrijven helpen. Het is onvoldoende om nu alleen wat jongeren het bestaande nieuwsaanbod te laten aanpassen voor de socials. Alle generaties op de redacties zullen moeten bewegen en oude conventies moeten wijken. Anders blijft echt verandering uit.
We hebben een eigen jongerenteam en binnenkort een nieuw platform waar inspirerende jongerencontent te vinden is. We kunnen een contentagenda leveren aan redacties met onderwerpen die jongeren aanspreken. Journalisten kunnen de laatste kennis over jongeren terugvinden in de database en we bieden ook een modern programma voor nieuwswijsheid aan klassen waaraan al duizenden scholieren hebben meegedaan.
Interesse of willen jullie activiteiten sponsoren? Neem contact op met patrick.selbach@usethenews.nl