Jongeren scrollen voortdurend door hun Instagram-timeline om op de hoogte te blijven van bezigheden van vrienden en familie, maar ze komen er ook veel nieuws tegen. Wat jongeren als nieuws beschouwen, wisselt echter nogal. Net als wat jongeren als betrouwbaar bestempelen. Dit blijkt uit onderzoek naar de nieuwsperceptie van jongeren op Instagram van Joëlle Swart en Marcel Broersma. Hoe kunnen nieuwsmedia er volgens hen voor zorgen dat hun nieuws opvalt en als betrouwbaar wordt gezien?
Volgens Swart is het belangrijk dat nieuwsmedia zich blijven profileren als een nieuwsmedium als ze zich op Instagram begeven: “We weten dat hetgeen wat jongeren zien als nieuws, ook gekoppeld is aan wat jongeren zien als betrouwbaar. Als je kijkt naar onderzoek over wat jongeren als betrouwbaar beschouwen of niet, dan blijkt dat dingen die er meer uitzien als traditioneel nieuws, dus bronvermelding en gebruik van traditionele journalistieke principes, eerder als nieuws en dus als betrouwbaar worden beschouwd.”
Onderscheiden
Aan de andere kant moeten nieuwsmedia zich wel onderscheiden om op te vallen in de zee van informatie en entertainment die jongeren tegenkomen op de app. Swart geeft ook aan dat daar een bepaalde spanning zit: “Aan de andere kant moet het bericht nog wel aantrekkelijk zijn en in een vorm zijn gegoten die past bij het platform. Want uit ons onderzoek blijkt ook dat jongeren het juist waarderen als op Instagram het nieuws visueler, sneller en toegankelijker wordt gepresenteerd.”
Volgens haar is het daarom zaak voor nieuwsmedia om een vorm te kiezen waaruit blijkt dat je een professioneel nieuwsmedium bent, maar ook om in acht te houden wat jongeren aantrekkelijk vinden. Ze noemt NOS Stories als voorbeeld van een nieuwsmedium dat dit goed doet.
Categorieën nieuwsperceptie
In het onderzoek van Swart en Broersma is te lezen dat er verschillende categorieën zijn waar jongeren onder vallen als het gaat om nieuwsbeschouwing. Zo is er een groep jongeren die vindt dat alle recente informatie die ze horen nieuws is, een groep die vindt dat informatie op Instagram sowieso geen nieuws is, maar ook een groep die onderscheid maakt tussen verschillende soorten nieuws op Instagram. Deze groep beschouwt het nieuws op Instagram daarbij als ingang naar het volledige nieuwsbericht.
Dat is ook iets waar nieuwsmedia van kunnen leren. “Als je kijkt naar de nieuwsbehoefte dan kijken jongeren vaak op Instagram om een overzicht te krijgen van wat er aan de hand is, dus je achtergrondreportages kun je beter elders publiceren”, vertelt Swart. Een strategie die goed werkt voor deze groep jongeren is om het belangrijkste nieuws kort te vertellen en de story clickable te maken of te verwijzen naar een link in de bio, zodat jongeren die meer context willen, kunnen doorklikken.
Een laatste groep bestaat uit jongeren die de impact van het nieuws hoog in het vaandel hebben staan. Zij vragen zich vaak af wat bepaalde nieuwsgebeurtenissen voor de jongeren zelf en op lange termijn betekent. “Als nieuwsmedium is het daarom ook belangrijk om met deze nieuwswaarden te spelen. Dus het is belangrijk dat je die traditionele nieuwswaarden aan de ene kant vasthoudt, maar je kan ze net wat anders interpreteren door ook de emotionele nabijheid, de context en langdurige impact van een gebeurtenis meer te belichten”, licht Swart toe. Volgens haar maak je het nieuws op deze manier aantrekkelijker voor jongeren.
Betrouwbaarheid
Jongeren staan relatief wantrouwend tegenover de informatie die ze voorbij zien komen op Instagram in vergelijking tot traditionele platformen. Dat maakt het als nieuwsmedium lastig om er te opereren. De onderzoekster benadrukt daarom dat het laten zien van de professionaliteit van de journalist erg belangrijk is: “Laat zien dat je informatie gefactcheckt is en op welke bronnen je je hebt gebaseerd en dat journalistieke principes zoals hoor en wederhoor gewaarborgd zijn.” Dit zou kunnen helpen het vertrouwen in berichtgeving van nieuwsmedia te vergroten op een platform als Instagram.
Dat het niet makkelijk is om als nieuwsmedium te concurreren met alle andere Instagram-accounts is dus duidelijk, maar het is zeker niet onmogelijk. Swart denkt dat het belangrijk is om traditionele journalistieke principes vast te houden voor de herkenbaarheid, professionaliteit te laten zien voor de betrouwbaarheid en een vorm te kiezen die jongeren aantrekkelijk vinden voor de onderscheidbaarheid. Klinkt als een gouden formule, toch?
Het onderzoek van Swart en Broersma lees je hier: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/14648849231212737