Nieuwsmedia zien steeds vaker heil in constructieve journalistiek

Nieuwsmijding is een fenomeen dat al enige tijd op tafel ligt in de boardrooms van nieuwsbedrijven in de wereld. Het wordt ook al vijf jaar in het Digital News Report vermeld als een potentieel groot probleem, dat onder andere wordt veroorzaakt door een overload aan (negatief) nieuws. Maar, goed nieuws: uit een nieuw rapport van het Reuters Institute/Oxford blijkt dat constructieve journalistiek in opmars is om dit probleem tegen te gaan. 

 

Verschillende managers uit de internationale nieuwssector zijn gevraagd naar hun verwachtingen voor dit jaar. Volgens het Reuters Institute/Oxford maken veel nieuwsorganisaties zich vooral zorgen over nieuwsmijding onder jongeren, maar andere mediabedrijven zien deze trend onder alle leeftijdsgroepen. De branche ziet dan ook reden tot actie om te voorkomen dat (betalende) nieuwsconsumenten definitief afhaken of zich ook niet meer melden als nieuwe klant.

 

Constructieve aanpak als tegengeluid

 

Uit onderzoek komt naar voren dat veel consumenten zich minder vaak of helemaal niet meer met het nieuws bezighouden. “Het is echt deprimerend. Ik maak me zorgen dat de journalistiek te traag is geweest in het heroriënteren en heroverwegen van haar rol en doel. Mensen missen de journalistiek niet. Maar de journalistiek mist mensen”, vertelt bijvoorbeeld Lea Korsgaard, hoofdredacteur van mediabedrijf Zetland uit Denemarken aan het Reuters Institute.

 

De onderzoekers hebben aan mediamanagers gevraagd op welke manieren ze dit probleem willen aanpakken. Ze kwamen onder meer met betere manieren om complexe kwesties uit te leggen (67%), nieuws brengen dat niet alleen op problemen wijst maar ook potentiële oplossingen biedt (44%) en het maken van meer inspirerende persoonlijke verhalen (43%). 

 

 

 

Deze drie manieren om nieuwsmijding de deur te wijzen, komen sterk overeen met de aanpak van constructieve journalistiek; de manier van journalistiek bedrijven door goede context te bieden, oplossings- en publieksgericht te zijn.

 

Hoop, perspectieven en tools

 

In het rapport doet het Reuters Institute een aantal voorspellingen voor het net begonnen jaar. Dat nieuwsmakers oplossingen en inspirerende verhalen willen bieden komt terug in de eerste voorspelling, namelijk dat nieuwsredacties de doemscenario’s over het klimaat meer links laten liggen en ook een gevoel van hoop willen creëren. Zo presenteert de Ierse publieke omroep RTE een positieve klimaatserie genaamd ‘Climate Heroes’ waarin ze laat zien hoe individuen en bedrijven een verschil maken. Het rapport spreekt de verwachting uit dat het bieden van een gevoel van hoop nog meer aan kracht gaat winnen in het nieuwsaanbod dit jaar. 

 

Bovendien voorspellen de onderzoekers dat er meer diverse perspectieven naar voren zullen komen in de verslaggeving. Ook dit wijst op het verband met constructieve journalistiek. Ze geven daarbij Gaza als voorbeeld: “Nu traditionele oorlogsverslaggevers Gaza niet meer binnen kunnen komen, zijn veel van de meest meeslepende ooggetuigenverhalen verteld door lokale bewoners, onder wie een nieuwe generatie die bekend is met tools als Instagram en TikTok.” 

 

Ze benoemen ook dat jonge activisten en journalisten steeds meer het nieuws in de wereld beginnen vorm te geven, zoals bijvoorbeeld Ankur Paliwal, een wetenschapsjournalist uit New Delhi. Hij heeft Queerbeat gelanceerd, een website met als doel om het verhaal over lgbhti+-gemeenschappen in India te brengen onder ook jongeren. Elders in de wereld proberen ook reguliere media met jongeren en andere vertelvormen en platforms nieuws aantrekkelijker te maken voor jonge doelgroepen.

 

Ten slotte voorspellen de nieuwsorganisaties de opmars van slimme tools waarmee het nieuws anders kan worden formatteren. Een tool als Artefact doet dit al. Dit is een app die het nieuws op verschillende manieren kan samenvatten. Zo kan je een tekst van welke nieuwsorganisatie dan ook laten herschrijven in de stijl van GenZ of zelfs voor iemand die vijf jaar oud is. Het Reuters Institute verwacht dat vergelijkbare mogelijkheden zich snel zullen verspreiden in 2024. 

 

Het tegengaan van nieuwsmijding en het vinden en behouden van alle doelgroepen, en dan vooral jongeren, staan op het vizier van internationale nieuwsorganisaties. De vraag is uiteraard hoeveel van deze goede voornemens ook werkelijkheid gaan worden.

 

Lees hier het gehele rapport: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/journalism-media-and-technology-trends-and-predictions-2024#header–0 

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven