Nieuws brengen naar een jongere doelgroep is niet altijd makkelijk, ook niet in België. Daarom is VRT’s nws.nws.nws, dat al enkele jaren op Instagram zit, sinds juni aanwezig op TikTok. Met zes redacteuren en twee eindredacteuren informeren ze op beide platformen hun volgers. Hoofdredacteur Elke Jacobs: “Journalistiek is een gesprek en uitwisseling geworden.”
Het welzijn van de jongeren staat bij de redactie voorop, vertelt redacteur en presentatrice Louise Hoedt. “We brengen niet alleen kommer en kwel, maar zorgen er ook voor dat er toffe dingen tussen zitten. En als we iets heftigs brengen, denken we altijd na; hoe kan de doelgroep daar nu zelf mee aan de slag? Als het echt heftig binnenkomt adviseren wij ook om het nieuws even af te zetten. Als nieuwskanaal is dat misschien gek om te zeggen, maar we vinden het écht belangrijk dat ze met een gerust gevoel kunnen gaan slapen. In elk aspect van wat we doen zit een soort liefde voor de tieners.”
Interactie met het publiek is voor hoofdredacteur Elke Jacobs de belangrijkste verandering in de afgelopen vijf jaar. Zo gaat de redactie vaak langs op scholen om te luisteren naar wat jongeren belangrijk vinden, waar ze mee worstelen of welke vragen ze hebben. “Journalistiek is een gesprek en uitwisseling geworden. Wij zijn niet langer de nieuwsmedia die alleen maar zenden.”
“De publieke omroep heeft de opdracht iedereen te bereiken. Vroeger was dat eenvoudig via de televisie, maar nu het medialandschap versnipperd is komen mensen niet zomaar meer naar ons toe”, vertelt Elke. “We willen nieuws brengen en in gesprek gaan met onze doelgroep, twaalf tot achttienjarigen. De vorm passen we aan aan het platform waar de tieners op dat moment zitten.”
Sinds een paar maanden brengen ze nieuws op TikTok want daar kunnen ze er beter zijn voor ‘kwetsbare groepen’. Elke: “Je moet het niet doen voor mensen die hoog opgeleid zijn en elke dag vier of vijf nieuwsbronnen checken. Kwetsbare groepen zijn bijvoorbeeld tieners die alleen vanaf sociale media hun nieuws halen.”
Daarnaast speelt nog een andere reden een rol: desinformatie. “We willen aanwezig zijn om fake news te debunken, maar ook om een plek op de speelplaats in te nemen en om een bron te zijn van betrouwbaar nieuws”, aldus Elke.
nws.nws.nws plaatst op Instagram en TikTok precies dezelfde video’s. Louise vertelt: “We willen kwalitatieve video’s maken, maar tegelijkertijd onze Instagram niet verwaarlozen. Het is een evenwicht tussen beiden en daarom hebben we ervoor gekozen om dezelfde video’s te plaatsen.” Elke vult aan: “We moeten keuzes maken. Op Instagram is meer openheid en speelt community een belangrijkere rol, op TikTok staan losse video’s centraal.”
Maar hoe breng je nieuws op TikTok? Louise: “We gaan nooit over de halve minuut heen. Dat lijkt heel kort, maar je kunt veel vertellen in die tijd.” Alledaagse onderwerpen werken volgens Louise het beste. “Bijvoorbeeld: Hoe komt het dat jij meer muggenbeten hebt dan ik? Waarom zeggen we dat de herfst op 21 september begint? Op TikTok werkt dit goed omdat je een video niet alleen vandaag, maar ook over 2 weken tegen kan komen.”
Elke: “De eerste twee seconden tellen, je eerste zin is belangrijk. Je kunt video’s maken zonder gezicht, maar met gezicht is beter. Je moet zorgen dat er emotie in zit. Het platform heeft strengere eisen en het algoritme is de baas. Dat vind ik als nieuwsmaker erg moeilijk. Het beperkt je, maar vanuit die beperking moet je extreem creatief zijn.”
De ambitie van nws.nws.nws, het informeren van jongeren, is oprecht, vertelt ze. “We hebben interesse in wat ze bezighoudt, hoe we dit kunnen vertalen en hoe het bij ze binnenkomt. En ik denk dat je dat waarschijnlijk voelt, dat onze ambitie zeer authentiek is. We nemen ons publiek heel serieus, we onderschatten ze niet. Geen enkele vraag is stom of dom, we zijn erg laagdrempelig.”
nws.nws.nws is via TikTok en Instagram te volgen via @nws.nws.nws