Ook RTL Nieuws op TikTok: “We doen ons best om niet te oud te zijn”

TikTok-video’s maken die echt iets toevoegen aan het dagelijkse nieuws, dat is het streven van RTL Nieuws. Fatima Warsame (29) en Eline Kuper (29) maken samen juist deze content die meer jongeren moet gaan bereiken. Fatima: “We willen niet over jongeren praten, maar met jongeren.”

 

“Ik heb veel affiniteit met jongeren. Ik voel mij een zestienjarige en dat is ook goed voor het werk dat ik doe. Dus toen dit project op mijn pad kwam, greep ik het met beide handen aan”, vertelt Fatima. Ze werkt drie jaar bij RTL Nieuws, maar hiervoor heeft ze de NOS geholpen met de transitie van NOS Kort naar NOS Stories. Samen met Eline Kuper vormt ze het TikTok-team van RTL Nieuws. Eline: “We hebben eerst een testfase doorlopen om het account vorm te geven. Dit vond ik enorm leuk om te doen en nu zijn we met zijn tweeën fulltime aan het werk voor het TikTok-account.”

 

Dat er een overvloed aan ”nieuws” op TikTok te vinden is beseffen ze maar al te goed, maar toch wagen ze de sprong in de diepte van het algoritme. Ze focussen zich daarbij op jongeren van 18 tot en met 25 jaar. Fatima: “De urgentie om jongeren te bereiken is groot, want ze zijn ons toekomstige publiek. Maar de belangrijkste reden om op TikTok te beginnen is dat we de nieuwsbehoefte van jongeren kunnen vervullen.”

 

 

 

De uitdaging: iets maken wat onderscheidend is, toevoegt aan wat er al bestaat én past bij RTL Nieuws, vertelt Fatima. “Een van de duidelijke keuzes die we vanaf het begin hebben gemaakt, is dat we géén dagelijks nieuws willen brengen.” Deze keuze is goed doordacht, zegt ze. “We hebben met de doelgroep gesproken door middel van focusgroepen en er was veel behoefte aan achtergrondinformatie.”

 

Al blijven ze wel altijd dicht op het nieuws, zegt Eline. “We hebben bijvoorbeeld een video gemaakt over burgerjournalisten in Gaza. Dat heeft natuurlijk te maken met de oorlog, maar we kiezen wel een specifiek thema daaruit. Hiervan denken wij dat jonge mensen het meekrijgen in hun feed en dat het in hun belevingswereld past. Het is daarmee een actueel onderwerp, maar wel met een breder thema.”

 

En een post hoeft ook niet per se gelinkt te zijn aan een actueel onderwerp maar kan ook wijzen op een grotere trend, zoals de overvloed aan gezondheidsvideo’s op TikTok. Fatima: “Iedereen ziet deze video’s en het valt ons op. Dan denk ik: hoe kunnen we hier chocola van maken? Hoe kunnen we dit in een context brengen? Waarom maken mensen zoveel video’s?” Ze willen daarbij vooral dicht bij de mensen zijn waarvoor ze het maken. “Elk moeilijk verhaal vertellen wij aan de hand van een persoonlijk voorbeeld. Dat is RTL Nieuws. In dit geval betekent het dat we niet over jongeren willen praten, maar met de jongeren.”

 

 

RTL Nieuwspanel

 

Dit is dan ook wat RTL Nieuws moet onderscheiden, vertelt Fatima. “We behouden contact met onze doelgroep en zorgen ervoor dat de verhalen ook vanuit hen komen.” Dit doen ze bijvoorbeeld door veel te reageren in de comments. Eline vult aan: “Maar we hebben ook ons eigen RTL Nieuwspanel waar we jonge mensen kunnen vragen om mee te denken over een onderwerp. En we willen graag dat het een interactief platform wordt.”

 

 “Ik denk dat we deels op de hoogte blijven door wat we in onze eigen omgeving zien en we zitten zelf op sociale media”, vertelt Eline. Fatima: “Jongeren leven op het internet. Wij zijn daar waar de jongeren zijn. We kijken naar de accounts die ze volgen, de comments die ze plaatsen en we zijn zelf ook grote TikTok-gebruikers.”

 

De twee redacteuren vallen zelf buiten de beoogde doelgroep. Levert dat geen problemen op? Eline: “Ik voel mij nog een heel jong persoon en ik denk dat we ons erg bewust zijn van onze leeftijd. Daarom gaan we ook actief op zoek naar onderwerpen die spelen.” Daarnaast hebben ze veel contact met jonge redacteuren op de redactie. “We vragen ze wat ze van een video en het onderwerp vinden. Op deze manier doen we ons best om niet te oud te zijn.”

 

Een van de grootste uitdagingen is het ‘snappy’ krijgen van de video’s. Eline: “Je kan met vier woorden soms hetzelfde vertellen als in drie zinnen. Je moet erg goed nadenken over elk woord en beeld.” Fatima vult aan: “Wij weten ook dat je niet in één minuut de hele geschiedenis van bijvoorbeeld Gaza kan vertellen. Dat kan gewoon niet en daar maken we keuzes in, zodat de kijker het onderwerp aan het einde van de video een stukje beter begrijpt.”

 

Fatima: “Maar we zijn aan het zoeken en puzzelen. Het is moeilijk, maar het is ook heel erg leuk.” Eline: “En we denken na over series, zodat we een groot onderwerp in meerdere video’s kunnen vertellen.” Fatima: “Ja, AI is bijvoorbeeld zo’n onderwerp.”

 

 

Wat de toekomst gaat brengen, is nog onzeker. Fatima: “We zijn net begonnen en elke week is weer anders. Welke DM’s we krijgen, waar we in worden getagd, wat we zelf vinden en hoe de redactie en de wereld erop reageert; het verandert elke dag.” De twee laten zich vooral meenemen in het proces en de ervaringen. “Misschien lezen we dit interview over een jaar terug en is de realiteit anders, maar dat vinden we helemaal niet erg.”

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven