Met het oog op de komende Kamerverkiezingen vroegen we in samenwerking met Scholieren.com meer dan 450 scholieren naar hun mening. Opvallende boodschap aan de nieuwssector: de helft van de ondervraagde jongeren kan geen antwoord geven op de vraag of ze zich goed vertegenwoordigd voelen door de journalisten die de campagne en de verkiezingen verslaan. Nog eens ongeveer 30 procent voelt zich nauwelijks tot niet begrepen door de nieuwsmedia.
Dat is extra opvallend omdat bijna 55 procent juist aangeeft wel degelijk geïnteresseerd te zijn in nieuws over de verkiezingen en degenen die al mogen stemmen willen dat ook massaal doen: 87 procent.
Er is wel een opsteker voor de politieke redacties: de helft van de ondervraagden zoekt informatie over politieke programma’s op de sites van grote nieuwsmerken als RTL, NOS of Nu.nl. Het lijkt er dus op dat scholieren best meer willen weten, maar ze kunnen niet altijd vinden wat ze willen bij de traditionele aanbieders. Iets om over na te denken!
Gevraagd naar de belangrijkste thema’s is de woningmarkt/gebrek aan woonruimte een topprioriteit voor de jongeren in deze peiling. Ook het klimaat, de studieschuld en bestaanszekerheid zijn belangrijke onderwerpen. Het is de vraag of dit aankomt bij de politieke partijen. Een meerderheid van bijna 57 procent vindt dat politieke partijen te weinig of geen rekening houden met de behoeftes van jongeren.
Ook Studenten.com, een initiatief van Scholieren.com, heeft uiteraard veel aandacht besteed aan de verkiezingen. Er zijn veel interessante stukken gemaakt die jongeren advies geven bij zo’n belangrijke gebeurtenis als verkiezingen en die over thema’s gaan die essentieel zijn voor jongeren. Hieronder een kleine selectie:
Wat zijn de plannen van politieke partijen voor de verhoging van de studieschuldrente?
Voor de eerste keer stemmen? Hier moet je aan denken
Maarten (32) is het gezicht achter Checkjestem: ‘Mensen willen weten waar partijen écht voor staan’