De Bulgarian News Agency (BTA) is sinds februari 2023 te vinden op TikTok, in de hoop een brug te slaan tussen jongeren en nieuws. Ze brengen nieuws dus niet meer alleen naar geabonneerde nieuwsmedia, maar ook direct naar het publiek. Deze overstap levert volgens TikTok-maker Rosen Tzakovski (22) wel uitdagingen op: “De journalisten bij BTA zijn van een oudere generatie die niet gewend is aan visuele berichten.”
Sinds twee jaar zijn alle publicaties beschikbaar voor het publiek en na dieper in de statistieken te zijn gedoken, kwam BTA erachter dat het nauwelijks jongeren wist te bereiken. Iva Toncheva-Boesten (60) is senior teamleider van de sociale media-afdeling. Ze vertelt: “Vanwege een nieuwe wetgeving zijn wij verplicht om nieuws voor iedereen beschikbaar te maken omdat we grotendeels gesubsidieerd worden door de overheid. Dit is een grote verandering voor ons. We maken nu nieuws voor een algemeen publiek, onder wie jongeren, en niet alleen voor nieuwsmedia.”
Het persbureau lijkt daarmee misschien een extra verdienmodel te moeten zoeken, maar financiële nood heeft BTA volgens Iva niet. Een papieren magazine en een internationale nieuwsbrief genereren inkomsten. “En uiteraard betalen nieuwsmedia ook nog steeds voor het gebruik van beeldmateriaal van BTA.”
De grootste uitdaging is dan ook een nieuwe, jongere doelgroep bereiken. Rosen Tzakovski (22) is hoofdverantwoordelijk voor het TikTok-account van BTA en weet hier alles van. “De journalisten bij BTA zijn een oudere generatie die niet gewend zijn om het nieuws brengen in video of in afbeeldingen.”
Maar stukje bij beetje gaat samenwerking steeds soepeler, merkt Rosen. “We bellen bijvoorbeeld verslaggevers op locatie en vragen aan hen om een video te maken. Ze vinden het erg leuk om te zien dat ze hiermee een groot publiek bereiken, omdat de berichten hiervoor alleen bij een kleine groep mensen terechtkwamen.”
“Wij zijn één van de eerste Bulgaarse mediabedrijven die op TikTok te vinden zijn. We hebben op dit moment meer dan 7000 volgers en bereiken meer dan 400.000 mensen per maand. Dat is de helft van de gehele markt op TikTok in Bulgarije.” En dat is belangrijk, volgens Rosen. “Bulgaarse jongeren zijn politiek niet actief. Jongeren moeten zich realiseren dat de economie, de politiek en sociale welvaart belangrijk zijn. We betalen belasting en je moet weten waarvoor je dit betaalt. Dat is ook een van de redenen waarom we dit account zijn gestart.”
Voordat ze het account begonnen, hebben ze veel tijd geïnvesteerd in praten met de doelgroep. Iva: “We hebben focusgroepen georganiseerd, met 14- en 15-jarigen, om te vragen wat ze lezen, hoe ze iets lezen en wat ze willen weten. Daaruit kwam dat deze jongeren vaak op TikTok en Instagram zitten.”
Ze gingen samen met de doelgroep aan de slag, vertelt Iva. “Sommigen van de jongeren waren erg gepassioneerd. Ze kwamen in de zomervakantie op de redactie en maakten berichten voor ons.” Dit beviel zo goed, dat de redactie besloten heeft meer te gaan praten met de doelgroep zelf. “Ik kan zelf de taal van de jongeren niet spreken, maar Rosen bijvoorbeeld wel. Dit is waarom ons TikTok-video’s worden gemaakt door jongeren, voor jongeren.”
Inmiddels hebben ze een aantal tips and tricks verzameld. Rosen: “Begin met een bombastisch statement of een grote vraag in de eerste drie seconden, om de aandacht te grijpen. Gebruik geen grote getallen, want die maken het moeilijker om te begrijpen.” Iva vult aan: “Je moet nieuws vertellen zoals je het aan je oma of aan een vijfjarige zou vertellen. In Nederland is het Jeugdjournaal een goed voorbeeld.”
Uiteindelijk draait alles om keuzes. Iva: “Je hebt een hoofddoel nodig en kan niet vijf nieuwtjes in één item vertellen. Je moet goed zijn in het ‘snappy’ en kort vertellen van het nieuws. Het is heel uitdagend en om eerlijk te zijn ook heel inspirerend. Journalisten die werken voor een persbureau zijn goed in het schrijven van een lead met wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Als je dit in dertig seconden kan uitleggen, zit je goed.”
BTA is op TikTok te volgen via @bta.bg