Red Pers geeft diverse groep jongeren een kans in de journalistiek

Red Pers heeft een nieuwe, jonge hoofdredactie mét nieuwe doelen. Sinds september staan Loïs Blank (25) en Joey Tol (23) samen aan het roer. Ze helpen jonge journalisten met het schrijven van artikelen voor de website en het opbouwen van een portfolio. We vroegen het duo naar de plannen en ambities.

 

Wat is Red Pers?

 

Joey: “Kort gezegd is het een podium voor de journalistiek. Dat is onze slogan. We willen een ontwikkelingsplatform zijn voor jonge mensen die de journalistiek in willen. Wij proberen ze daarbij zo goed mogelijk te helpen, wat betekent dat we jongeren veel kansen bieden om zich te ontwikkelen. Wil je schrijven, eindredactie doen of foto’s maken? Het kan allemaal.”

 

Loïs: “Uiteraard moet het wel een journalistieke productie zijn en aansluiten op de doelgroep van 18 tot en met 30-jarigen, maar de vorm staat vrij. Daarnaast draaien we op vrijwilligers, maar dat betekent niet dat we oneindig plek hebben voor redacteuren.”

 

 

Foto: Ruben den Harder

 

Nieuwe hoofdredactie, nieuwe visie. Wat moet er veranderen in het medialandschap?

 

Joey: “Ik denk dat er in de journalistiek kansen liggen om een diverser en breder publiek aan te spreken. Je bezighouden met de “gemiddelde” lezer, kijker of luisteraar is volgens mij de tunnelvisievan mediabedrijven. Ten eerste zijn deze ijkpersonen vaak niet concreet en ten tweede zijn ze ook niet altijd de doelgroep. Ik denk dat wij bij Red Pers echt een unieke kans hebben om een jongere doelgroep aan te spreken, maar ook om mensen te bereiken die de krant niet lezen.” 

 

Loïs: “Meer achtergrondverhalen. Aan de ene kant lezen jonge mensen misschien minder vaak de krant, maar ik heb het idee dat de huidige jonge generatie toch meer duiding wil. Korte nieuwsberichten hebben weinig ruimte voor context. Wij merken dat het geven van context in langere artikelen een concept is dat op zich heel goed werkt en aansluit bij onze doelgroep. En onze artikelen zijn niet opiniërend, want daar is ook al heel veel van.”

 

 

 

 

Een diverser en breder publiek aantrekken, hoe doen jullie dit zelf?

 

Joey: “Diversiteit is een heel breed concept. Het liefst willen we divers zijn in alle mogelijke manieren en ik denk dat wij best goed bezig zijn. We maken duidelijk juist géén mensen van de School voor Journalistiek te plukken, wat ook een hele witte opleiding is, en ons niet te binden aan Amsterdam. Omdat we een jonger podium zijn is er ook meer ruimte om, ongeacht je achtergrond, je aan te melden en te kijken wat je kunt doen.”

 

Loïs: “Ik denk dat deze discussie rondom diversiteit ook op een sterkere manier heerst onder jonge mensen. Ze nemen het gesprek met zich mee.”


Joey: “Plus bij ons rouleert de hoofdredactie elk jaar én is de samenstelling van redacteuren ook elke keer anders. Er is geen bovenste laag senioren. Ik denk dat wij met een open blik kijken naar iedereen die zich aanmeldt en altijd op zoek gaan naar verborgen talenten. Misschien zijn de jongeren er nog niet helemaal, maar dat is logisch, daar zijn wij voor. We helpen zodat het volgende stuk dat ze inleveren tien keer beter is. En ik denk dat veel jongeren willen leren, alleen dat die kans in de journalistiek afwezig is bij veel plekken.”

 

Loïs: “Want zelfs voor een stage moet je al schrijfervaring hebben. De lat ligt al hoog en wij willen een opstapje bieden.”

 

Welk advies zouden jullie ‘gevestigde’ media mee willen geven?

 

Joey: “Creëer ruimte voor nieuw talent. Bij ons lukt het ook, wij trekken veel mensen aan die niet uit de journalistiek komen omdat wij ze begeleiding aanbieden. Met één persoon in een organisatie die de verantwoordelijkheid voor begeleiding op zich neemt kom je al heel ver. En daarmee heb je gelijk, als je ervoor open staat, mensen met een ander perspectief die ook weer kunnen bijdragen aan de journalistiek.”

 

Loïs: “Het is begrijpelijk dat intensieve begeleiding bieden niet altijd lukt vanwege de tijdsdruk die op de media staat, maar het kan een behapbaar clubje jongeren zijn. Aan het einde van de dag moet je misschien iets meer investeren in een artikel, maar het is een investering voor hun toekomst. Ook is er veel onbetaald of onderbetaald werk. Het is een onderdeel van het werkveld waar we niet trots op moeten zijn. Het benadeelt veel jongeren en het komt diversiteit niet ten goede. Veel mensen kunnen het niet lappen. Het opbouwen van een portfolio is dan een financieel risico. Je hebt geen zekerheid.” 

 

Joey: “Scout ook actief bij andere platforms, verschillende scholen en andere opleidingen. Kijk hoe je mensen in een pool kan verbreden en kunt benaderen. Ik vind het slap als een bedrijf zegt dat ze diversiteit willen, maar geen actie onderneemt. De mensen komen niet bij je op de stoep staan, je moet er zelf iets voor doen.”

 

Kijk voor meer informatie op https://redpers.nl

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven