#UseTheNews @ school is ons aanbod voor docenten. We bieden leuke lesprogramma’s en ondersteunend materiaal over nieuwswijsheid, (beeld)journalistiek en desinformatie. Ons materiaal is ontwikkeld door ervaren onderwijspartners.
Ons programma bestaat uit het lespakket Imagez, onlinelessen op LessonUp en de Database Nieuws en Journalistiek.
Wij geloven dat jongeren iets laten leren over nieuwswijsheid en journalistiek alleen echt maatschappelijk effectief is als we de nieuwsmakers ook laten horen hoe jongeren daarover denken. Het moet een cirkel zijn en geen pijl. Daarom koppelen we de ervaringen uit dit programma terug naar de nieuwssector.
Ons aanbod is gratis en altijd voorzien van professionele instructies.
ImageZ
Met ondersteuning van het Go Fonds heeft CED-Groep (onderwijsadvies en ontwikkeling) voor ons het lesprogramma ImageZ opgesteld. Het pakket met vier lessen is bedoeld voor groep 7 en 8 van het po en de onderbouw van het vo.
Met ImageZ leren scholieren over (beeld)journalistiek met hulp van leuke opdrachten. De focus ligt op beeld als de belangrijkste vorm waarmee jongeren in aanraking komen met nieuws. Centraal staat het bezoek van een persfotograaf aan een klas.
We bieden deelnemende fotografen en docenten een kant-en-klaarpakket aan, met ook instructievideo en begeleiding waar nodig. Voorwaarde tot deelname is dat voor ons de feedback, door scholieren gemaakte content en reacties van de scholieren voorop staan. Deelnemende persfotografen bieden we een vergoeding aan.
#UseTheNews op LessonUp
Samen met Beeld & Geluid Onderwijs hebben we voor de onlinetool LessonUp twee gratis digitale lessen gemaakt voor de onderbouw van het vmbo en havo. Ze leggen de nadruk op twee meer specifieke thema’s rond het nieuws.
In de eerste les maken leerlingen kennis met verschillende invalshoeken in het nieuws, de pluriformiteit van journalistieke media. Stap voor stap neemt de les ze mee in de werking van journalistiek, hoe nieuws tot stand komt, en waarom pluriformiteit zo belangrijk is in het nieuwsaanbod.
De tweede les behandelt het fenomeen framing. Hoe werkt framing? En hoe herken je het? Een actueel en relevant thema waar alle jongeren mee te maken krijgen – of zij nu bewust nieuws verslinden of er vluchtig mee in aanraking komen op social media.
De lessen zijn zelfstandig in de klas te gebruiken of als extra verdieping van ImageZ.
Fotojournalist of school met interesse?
WhatZ Up
Nieuwsmedia moeten snel aan de bak met jongeren, waarschuwt het Commissariaat voor de Media
Jonge moeder Zara (16) kan nu zorgeloos studeren met gewonnen beurs
Digital News Report 2024: Minder vertrouwen en nog meer sociale media onder jongeren
De grootste jongerenredactie van Vlaanderen: StampMedia
Voorstelling The Rabbit Hole: over jongeren, fake news en complottheorieën
Jongeren en kinderen hebben recht op kindwijze journalistiek
Database Nieuws en Journalistiek
Onze Database Nieuws en Journalistiek is een overzichtelijke en doorzoekbare selectie uit het grote educatieve aanbod over deze thema’s. Docenten kunnen hier ook ondersteunend materiaal vinden van nieuwsorganisaties zelf, waarmee ze de lessen extra interessant en leuk kunnen maken, alles centraal op één plek.
De Database Nieuws en Journalistiek zal steeds worden bijgewerkt.