Database Nieuws en Journalistiek

De Database Nieuws en Journalistiek van #UseTheNews bevat onze selectie van kwalitatief goed en bruikbaar les- en ander materiaal voor educatie over nieuwswijsheid. 

 

De database is zo ingericht dat docenten snel relevant materiaal kunnen vinden dat past in leerlijnen. We hebben – voor het eerst in ons land – ook bruikbaar ondersteunend materiaal van nieuwsorganisaties toegevoegd om de lessen nog leuker en interessanter te maken. 

 

Suggesties of vragen? Mail school@usethenews.nl. 

 

Kies schooltype...
Database selecteer schooltype
Kies categorie...
Database selecteer categorie

#UseTheNews en CED-Groep: ImageZ

Met ImageZ leren scholieren over (beeld)journalistiek met hulp van leuke opdrachten. De focus ligt op beeld als de belangrijkste vorm waarmee jongeren in aanraking komen met nieuws. Centraal staat het bezoek van een persfotograaf aan een klas.

Bekijk item »

Luister in de klas: mobieltjesverbod (Nieuws in de klas)

Hoe gaat een journalist aan de slag als de overheid een belangrijk besluit neemt, zoals het mobieltjesverbod op scholen? Welke scholen ga je bellen? Wat schrijf je op? Waar moet je allemaal rekening mee houden? NRC-journalist en onderwijsredacteur Denise Retera vertelt erover in deze aflevering van Luister in de klas.

Bekijk item »

VRT: EDUbox nepnieuws

De Belgische omroep VRT ontwikkelde een lesprogramma over nepnieuws. Met de zogeheten EDUbox nepnieuws kruipen jongeren in de huid van een ‘nieuwsdetective’. Ze krijgen tips en achtergrondinformatie om nepnieuws te ontmaskeren. Wat is nepnieuws? Waarom wordt nepnieuws en andere vormen van misleidende informatie verspreid? En wat is deep fake? … Via concrete voorbeelden, interactieve oefeningen,

Bekijk item »

NOS Jeugdjournaal: Wat te doen met vervelend nieuws?

Helaas is het nieuws vaak niet vrolijk. Ook in het Jeugdjournaal komen onderwerpen voorbij waarvan je kan schrikken. Over grote rampen, of over moord. Of over andere nare dingen die kinderen meemaken en die in het nieuws komen. Op deze pagina vind je allerlei tips, ook om te bespreken in de klas.

Bekijk item »

NLPO: De Lokale Omroep in Kaart

Docenten die in contact willen komen met lokale media om lessen over nieuwswijsheid dichter bij de leerlingen te brengen, kunnen deze handige dienst gebruiken van de Nederlandse Lokale Publieke Omroepen.

Bekijk item »

MBOMediawijs: desinformatie

Docenten van het Practoraat Mediawijsheid hebben lessen ontwikkeld over het thema desinformatie. Gebruik dit lesmateriaal om met studenten te zoeken naar antwoorden op vragen als: Hoe herken ik desinformatie? Wat is een betrouwbare bron? Hoe komt nieuws tot stand? Het Practoraat Mediawijsheid is een leergemeenschap van Amsterdamse mbo-docenten gericht op de ontwikkeling van kennis, expertise

Bekijk item »

NOS op 3 op YouTube

NOS op 3 legt het nieuws uit in duidelijke taal, zodat jongeren het nieuws beter kunt volgen. Voor docenten is deze YouTube-site handig om snel actuele items te vinden bij het nieuws.

Bekijk item »

Universiteit van Leiden: Nieuwscheckers

Nieuwscheckers is een factcheck-initiatief van de opleiding Journalistiek en Nieuwe Media van de Universiteit Leiden. Goed te gebruiken in lessen als er actuele onderwerpen nodig zijn bij thema factchecks of nepnieuws. De missie van Nieuwscheckers is om het publiek te helpen (online) nieuws en informatie op waarde te schatten. Dat doen we door twijfelachtige beweringen

Bekijk item »

Nieuws in de Klas: Cartoons in het nieuws

Cartoons staan in iedere krant. Maar wat betekenen ze precies? Met het lespakket Cartoons in het nieuws van Nieuws in de Klas leren de leerlingen van alles over cartoons en spotprenten. Het lespakket is gemaakt in samenwerking met het Persmuseum/Beeld en Geluid.

Bekijk item »

Nieuws in de Klas: Persfotografie

Wat is de rol van fotografie in een krant? Hoe illustreert beeld een verhaal, of juist andersom? Over het onderwerp persfotografie maakte Nieuws in de Klas een speciaal lespakket. Hoe gaat een fotojournalist te werk? En welke materialen heb je allemaal nodig? De opdrachten kunnen ook zonder de nieuwsservice, maar voor optimaal resultaat is het

Bekijk item »

Nieuws in de Klas: Wat is nieuws?

In deze les duikt Nieuws in de Klas dieper in op de vraag: Wat wordt er eigenlijk bedoeld met ‘nieuws’? Leerlingen kunnen onderzoeken hoe de media fungeren als de ‘waakhond’ van de samenleving en wanneer nieuws als maatschappelijk relevant wordt beschouwd. Daarnaast worden de vijf W’s en één H-vragen verkent die journalisten gebruiken in hun

Bekijk item »

Nieuws in de Klas: Nieuwsservice

De Nieuwsservice is een kosteloos abonnement op nieuwsmedia. Docenten en leerlingen kunnen het nieuws van nieuwstitels op papier of digitaal gebruiken in de les. Digitaal wordt vier weken per nieuwstitel toegang geboden, op papier is dit twee weken. Nieuwstitels kunnen gelijktijdig of gespreid geleverd worden. Docenten kunnen het hele jaar het nieuws gebruiken in de

Bekijk item »

Netwerk Mediawijsheid: Filterbubbel

De filterbubbel (ook wel filter bubble) is het verschijnsel waarbij websites en zoekmachines hun resultaten afstemmen op jouw (eerdere) online zoekgedrag. Dat kan handig zijn, maar maakt het ook lastiger om andere meningen of diverse informatie- en nieuwsbronnen te vinden. Wat kun je doen om de filterbubbel te omzeilen? Deze site helpt jongeren op weg.

Bekijk item »

Netwerk Mediawijsheid: beeldgeletterdheid

Beeld is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Op sociale media, in reclames of het onderwijs; overal worden verhalen verteld met video’s, foto’s en animaties. Beelden zijn, zeker in combinatie met geluid, een krachtig middel. Ze kunnen ons raken, betrekken én beïnvloeden. Vaak gebeurt dat onbewust. Deze website gaat in op beeldgeletterdheid en

Bekijk item »

Netwerk Mediawijsheid: Invloed van de media

Media zoals kranten en televisie kunnen misleiden en de werkelijkheid kleuren. Ook op internet zijn gekleurde of (bewust) gemanipuleerde berichten te vinden, zoals op sociale media of nieuwswebsites. Mediawijs zijn betekent onder andere: begrijpen hoe media de werkelijkheid weergeven, om op basis daarvan een bewust oordeel te kunnen vormen. Waar moet je op letten en

Bekijk item »

Nieuws in de Klas: Breaking News

Nieuws in de Klas maakte deze serious game waarin je een e-stage loopt bij een krant. Ben jij scherp genoeg? Stressbestendig? Zorgvuldig? Speel de game en verdien badges. Verzamel ze allemaal en ontdek of er een echte journalist in je schuilt.

Bekijk item »

Netwerk Mediawijsheid: Nepnieuws

Nepnieuws is misleidende en onjuiste informatie, die wordt verspreid om geld te verdienen of om de publieke opinie te beïnvloeden. Het is een vorm van desinformatie. Desinformatie en nepnieuws kunnen vele vormen hebben: een nieuwsbericht op het internet, een video op sociale media of een plaatje in een appgroep. Op deze site staan uitleg, tips

Bekijk item »

Netwerk Mediawijsheid: Deepfake

Deepfake is een verzamelnaam voor software waarmee je nepvideo’s kunt maken die bijna niet van echt te onderscheiden zijn. Met deze software kun je iemand dingen laten zeggen of doen die hij of zij in werkelijkheid nooit gezegd of gedaan heeft. Deepfake is een vorm van wat we synthetische media noemen: media die zijn gemaakt

Bekijk item »

Netwerk Mediawijsheid: Wat is persvrijheid precies?

Op internet kan iedereen nieuws maken en informatie delen. Hierdoor lijkt het steeds lastiger om betrouwbare informatie te vinden. Hoe zorg je ervoor dat je toch goed geïnformeerd wordt? Bijvoorbeeld als je naar de stembus gaat? Daarvoor hebben we vrije pers nodig. Journalisten die de dingen onafhankelijk uitzoeken en controleren. Maar wat is persvrijheid precies?

Bekijk item »

Nieuwsmakers (Vlaams)

Nieuwsmakers van het Belgische Mediawijs/Nieuws in de klas is een lespakket in vier modules over nieuws. De nadruk ligt op Vlaanderen maar veel van het materiaal is uitstekend te gebruiken in een Nederlandse klas.

Bekijk item »

LessonUp: Nieuwsquiz

Elke week heeft LessonUp een gratis nieuwsquiz voor leerlingen en studenten in po, v(s)o en mbo. Wekelijks doen duizenden leraren en leerlingen deze nieuwsquiz, bijvoorbeeld om de week af te sluiten.

Bekijk item »

SchoolTV/HUMAN: Medialogica in de Klas

Het HUMAN-televisieprogramma Medialogica heeft een eigen aanbod voor in de klassen, via SchoolTV. Een artikel in de krant, een programma op tv: de media hebben veel invloed op de manier waarop het publiek een onderwerp beoordeelt. Maar in hoeverre zijn de media een betrouwbare gids?  

Bekijk item »

Hogeschool Windesheim: Nep Echt!

De app Nep Echt! van het lectoraat Jeugd & Media van hogeschool Windesheim helpt jongeren met een licht verstandelijke beperking om een zelfstandiger én veiliger online leven te leiden. Elk kind moet veilig, gezond en kansrijk kunnen opgroeien in de digitale samenleving. Het lectoraat bevordert daarom mediawijsheid onder jongeren en de volwassenen die hen helpen

Bekijk item »

FutureNL: De Dag Vandaag

De Dag Vandaag is de gratis digitale agenda voor leerlingen van groep 3 tot en met 8 van het basisonderwijs. Aan de hand van actuele gebeurtenissen maken ze kennis met maatschappelijke thema’s als duurzaamheid, mediawijsheid, vrijheid, democratie en kinderrechten. Ook bevat De Dag Vandaag lesopdrachten, video’s, enquêtes en andere vormen van activatie.

Bekijk item »

FutureNL: #Waarzeggers

Met #Waarzeggers leren scholieren (groep 6-8) over journalistiek en de mechanismen van online informatiemanipulatie. Leerlingen krijgen een kijkje in de keuken van de journalistiek en leren omgaan met desinformatie op social media. Het materiaal bestaat uit een handleiding, werkbladen, slides, artikelen en vlogs. Kosteloos.

Bekijk item »

Europese Unie: herkennen en bestrijden van desinformatie

De Europese Unie maakte een lespakket over het herkennen en bestrijden van desinformatie. Met deze toolkit kunnen leerkrachten in het middelbaar onderwijs hun leerlingen helpen om bij het surfen feit van fictie te onderscheiden. De toolkit bestaat uit een aanpasbare powerpointpresentatie met instructies.

Bekijk item »

Profiel van DPG Media

Mediaconcern DPG presenteert zichzelf in beeld en tekst. De site biedt een mooi overzicht van alle aspecten van dit Belgisch-Nederlandse concern en is geschikt om in een klas te gebruiken ter ondersteuning van het uitleggen van journalistiek of het medialandschap.

Bekijk item »

Netwerk Mediawijsheid: Isdatechtzo?

Zeer complete website die uitleg geeft over (het herkennen van) nepnieuws, de potentiële gevaren van kunstmatige intelligentie in het nieuws, factchecken en over journalistiek. Isdatechtzo.nl is ontwikkeld door Netwerk Mediawijsheid in samenwerking met Beeld en Geluid Den Haag en ECP om bezoekers te informeren over de werking van nepnieuws en hoe je kan herkennen of

Bekijk item »

Rijksoverheid: tools tegen desinformatie

Desinformatie kan het open publieke debat beïnvloeden en dat vormt een risico voor onze samenleving. Om dit probleem aan te pakken schreven SIDN Fonds en Limelight Foundation gezamenlijk de call ‘Grip op desinformatie’ uit. Dit leverde verschillende innovatieve tools op, een greep uit de vele oplossingsrichtingen. Te gebruiken door docenten en leerlingen.

Bekijk item »

Serious game Bad News

Het doel van het spel is om de manipulatie-technieken die vaak worden gebruikt om mensen te misleiden bloot te leggen. Bad News/Slecht Nieuws werkt als een psychologisch “vaccin” tegen desinformatie: door het te spelen bouw je cognitieve weerstand op tegen bekende vormen van manipulatie die je online tegen kan komen.

Bekijk item »

Beeld en Geluid/SMILES: lespakket desinformatie

Beeld en Geluid stelde een lespakket desinformatie samen. Dit lespakket kan door de docent zelfstandig ingezet worden tijdens lessen burgerschapsonderwijs, maatschappijleer, Nederlands, activiteitenweken of een les waar het belang van journalistiek en persvrijheid extra uitgelicht mag worden. Binnen het lespakket worden leerlingen meegenomen in de wereld van nepnieuws, desinformatie en online manipulatie. De leerlingen maken

Bekijk item »

Beeld en Geluid: Onderwijs Mediacollectie

De Onderwijs Mediacollectie van Beeld & Geluid zit tjokvol audio- en videofragmenten die je als docent kunt gebruiken in je les. Met 160.000 programmatitels is de keuze groot. Er staat, per vak, digitaal lesmateriaal klaar dat je direct op je digibord kunt presenteren.

Bekijk item »

Atlas van Stolk: Beeldkraken

Beeldkraken is een project om leerlingen beter te leren omgaan met de beeldcultuur waarin ze leven. Het richt zich op begrijpend en kritisch kijken. De Atlas van Stolk is een beeldcollectie

Bekijk item »
Scroll naar boven