ImageZ: Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Hoe werkt ImageZ in de praktijk? Lees hier hoe we in Den Haag met professionele persfotografen met twee enthousiaste klassen aan de slag gingen en wat het opleverde!

 

Ons aanbod kan flexibel worden ingezet en we helpen docenten graag als ze specifieke wensen hebben of bepaalde actuele thema’s willen opnemen in het lesaanbod.

“Ik wist niet dat journalisten geen mening mogen geven en dat ze onderzoeken wat de waarheid is”, vertelt Sirin (10). Tijdens de les van persfotografen Owen O’Brien (27) en Sebastiaan Barel (31) leren leerlingen van IMC Weekendschool alles over (beeld-)journalistiek.

 

Iness (10) krijgt de camera van fotograaf Owen om haar nek. ‘Wat zwaar’, zegt ze. Ze kijkt er met bewondering naar. Owen vertelt over de foto’s die hij heeft meegenomen. Een strandfoto zorgt voor veel vragen bij de leerlingen. ‘Waarom is dit nieuws?’ ‘Weten deze mensen dat ze op de foto staan?’ 

 

De strandfoto is gemaakt in mei en heeft daarom nieuwswaarde, vertelt Owen. En hij heeft niet gevraagd of hij een foto mocht maken. Veel leerlingen reageren verbaasd op het feit dat je als beeldjournalist in sommige gevallen geen toestemming hoeft te vragen voor foto’s.

 

Valeria (10): “Dit wist ik niet. Het is een soort paparazzi en is nieuw voor mij. Bij de strandfoto had ik zelf toestemming gevraagd.” Owen laat een nog een aantal foto’s zien en vraagt de leerlingen of ze de situaties herkennen. “Ja, dat is het Zuiderpark!”, roept een leerling bij een foto van een demonstratie. Ook Mark Rutte wordt herkend.

 

Veel leerlingen zijn enthousiast over het beroep van Owen en Sebastiaan. “Ik vind het interessant dat Owen naar veel verschillende plekken gaat om foto’s te maken. Het lijkt mij een leuk beroep omdat je veel buiten mag zijn”, vertelt Rudra (10).

 

In het lokaal ernaast worden de leerlingen in de klas van fotograaf Sebastiaan verdeeld in groepjes. Ze gaan zelf aan de slag met het maken van foto’s vanuit verschillende perspectieven. Het ene groepje maakt foto’s van een bal, terwijl een ander groepje een Jengatoren als model gebruikt. “Ik heb geleerd hoe we betere foto’s kunnen maken. Vroeger maakte ik ze van ver, maar nu weet ik dat ik ze van dichtbij moet maken”, vertelt Ahana (10).

 

Ook AI-gegenereerde afbeeldingen komen aan bod. Sebastiaan: “Journalisten proberen de waarheid te verspreiden en te achterhalen, maar je moet ook kritisch zijn op de beelden die je voorbij ziet komen. Ik liet een AI-foto zien van de paus in een hippe winterjas. Deze foto is net echt. Ook liet ik een video zien van een autobrand, gegenereerd door computers. De boodschap: Wees kritisch wat je ziet, het is mogelijk niet echt.”

 

Owen sluit zich hierbij aan en wil ook dat leerlingen kritisch naar beeld kijken. “Maar het is ook belangrijk om te leren dat journalisten mensen zijn en keuzes maken die ze op dat moment goed vinden. We denken na over dingen. Bijvoorbeeld de strandfoto, daar zit een verhaal achter.” Hij vindt dat kinderen dit niet vroeg genoeg kunnen leren. “Deze leeftijd is perfect. Deze leerlingen zijn de toekomst. Je wordt tegenwoordig doodgegooid met nieuws, en helemaal met beelden. En een beeld zegt meer dan duizend woorden. Het is cliché, maar wel waar.”

 

De leerlingen kunnen niet wachten om de opgedane kennis in de praktijk te brengen. Ze gaan naar buiten. Sanjana (11) is hier heel blij mee. “Van de hele tijd tegen een blaadje aankijken, leer je niets”, vertelt ze. “Deze opdracht van vandaag is heel leuk en interessant.”

 

Een eigen krantenartikel maken inclusief zelfgemaakte foto, dat is de opdracht. In groepjes gaan de leerlingen met begeleiders op pad in het hartje van Den Haag. Eerder hebben ze een onderwerp gekozen. Bijvoorbeeld: Is bouwen wel goed voor het milieu? Hoe werken statiegeldflesjes? En ook de opening van een nieuw hotel, afval op straat en overlast van fietsers komen voorbij. Bij elk zelfverzonnen thema hoort natuurlijk een goede foto.

 

Terug in het klaslokaal is de grond gevuld met groen, blauw, roze en oranje papier en een heleboel stiften. Elke foto is uitgeprint en wordt zorgvuldig uitgeknipt door de leerlingen. Ondertussen overleggen ze hevig over de tekst van hun eigen krantenartikel. Valeria tekent illustraties bij meerdere groepjes, om de boodschap te versterken. Iness en Sirin werken tot op het laatste moment aan de tekst over statiegeldflesjes. Want wat gebeurt er eigenlijk met het ingezamelde plastic? Meester Owen helpt zijn groepje bij de tekst over de opening van een nieuw hotel. Hadjar stelt voor om ook een foto toe te voegen van het groepje zelf. Zo krijgt de lezers van het krantenartikel ook een kijkje achter de schermen bij het maken van de foto.

 

Aan het einde van de dag presenteren de groepjes trots hun krantenartikel. “Ik weet nu hoe ik een kleine krant kan maken, én dat het moeilijk is om veel tekst te schrijven”, zegt Sirin (10). Ze had hiervoor wel eens van journalistiek gehoord. “Ik wist niet wat een journalist precies deed, maar nu wel.” Sanjana (10) sluit zich hierbij aan. “Deze les leerde ik heel veel, want ik wist bijna niets over journalistiek.”

 

Jaarcoördinator Anne-Linn Machielsen heeft voorafgaand aan het vak gecheckt wat de leerlingen wisten over journalistiek. “Ik kreeg als enige antwoorden ‘nieuws’ en ‘jeugdjournaal’. Meer kwam er niet uit, en dat is niet erg, want door deze les van #UseTheNews @ school gaan ze het ontdekken”, vertelt ze.

 

Ze vindt journalistiek een belangrijk vak om de leerlingen mee te geven. “De achterliggende gedachte is voor ons hoe ze nieuwsgierig kunnen zijn naar gastdocenten. In de klas zie je daardoor dat de leerlingen gastdocenten vragen stellen. Ze leren luisteren en doorvragen. Daarmee stimuleren we de nieuwsgierige houding. Ze mogen hier altijd vragen stellen, want de gastdocent komt vertellen over zijn of haar beroep.”

 

“Aan het einde van de dag zie je meer enthousiasme bij de leerlingen. In het begin weten ze niet wat een beeldjournalist is. Na de les zie je dat ze het heel leuk vinden”, vertelt Anne-Linn. Ook ontdekken leerlingen waar ze goed in zijn. “Eén leerling wist bijvoorbeeld al veel over fotografie te vertellen, terwijl ze zelf niet besefte dat ze zoveel kennis had. En dat ze dit dus ook voor haar beroep kan doen met nieuws. Een andere leerling is aan het sparen voor een fotocamera. Dit komt allemaal naar boven.”

 

Rudra (10): “Het allerleukste vond ik dat we de straat op gingen om foto’s te maken, maar ook het nadenken over het onderwerp en de tekst vond ik leuk.” En ook bij Sirin heeft de les een positieve indruk achtergelaten. “Alles was leuk, maar het allerleukste vond ik dat we onze foto op papier zagen en een eigen krantenartikel mochten maken.

Scroll naar boven