NOS Nieuwsclips – Schooltv
Gebruik nieuws in de klas en sluit aan bij de actualiteit met deze korte reportages van NOS. De video’s zijn speciaal geselecteerd bij het curriculum van het voortgezet onderwijs.
NOS Nieuwsclips – Schooltv Read More »
Gebruik nieuws in de klas en sluit aan bij de actualiteit met deze korte reportages van NOS. De video’s zijn speciaal geselecteerd bij het curriculum van het voortgezet onderwijs.
NOS Nieuwsclips – Schooltv Read More »
Hoe verbinden we journalistiek en jongeren? Nieuws kan soms best verwarrend zijn. Hoe weet je wat waar is? Waarom is dat belangrijk? En hoe ga je om met stress door nieuws? Vanuit DichterBijNieuws onderzoeken jongeren, met o.a. de NewsZees van #UseTheNews, in deze videoreeks wat goede journalistiek is, hoe je het herkent, en wat zij
Videoreeks DichterBijNieuws – Netwerk Mediawijsheid en #UseTheNews Read More »
Journalisten moeten de waarheid spreken, maar hoe doen ze dat? Dat leren de leerlingen in deze les. Welke journalistieke regels zijn er bedacht om aan betrouwbare informatie te komen? En waarom is het zo belangrijk dat journalisten de waarheid spreken? In deze lessuggestie gaan de leerlingen in groepjes aan de slag met de vraag ‘Hoe
Wat is waar? (Nieuws in de Klas) Read More »
Traditionele nieuwsmedia zijn al lang niet meer de enige bron van nieuwsvoorziening, zeker niet bij veel jongeren. In plaats van uit het journaal of kranten halen zij het laatste nieuws vaker van sociale media en nieuwsplatformen die hierop actief zijn. Deze les laat de leerlingen nadenken over hun eigen nieuwsconsumptie, ze analyseren met elkaar een
CestMocro (Nieuws in de Klas) Read More »
We leven in een tijd van polarisatie, een tijd waarin telefoons uitpuilen door pushberichten en nieuwsupdates, waarin social media in toenemende mate primaire nieuwsbron zijn en waarin nepnieuws, misinformatie en door AI gegenereerde content aan de orde van de dag zijn. In dit landschap opereert Rewind. Een omni-channel journalistiek programma dat daar wil zijn waar
Rewind: Voorbij de ruis, terug naar de bron, inzicht in beeldvorming (HUMAN) Read More »
Met ImageZ leren scholieren over (beeld)journalistiek met hulp van leuke opdrachten. De focus ligt op beeld als de belangrijkste vorm waarmee jongeren in aanraking komen met nieuws. Centraal staat het bezoek van een persfotograaf aan een klas.
#UseTheNews en CED-Groep: ImageZ Read More »
Hoe gaat een journalist aan de slag als de overheid een belangrijk besluit neemt, zoals het mobieltjesverbod op scholen? Welke scholen ga je bellen? Wat schrijf je op? Waar moet je allemaal rekening mee houden? NRC-journalist en onderwijsredacteur Denise Retera vertelt erover in deze aflevering van Luister in de klas.
Luister in de klas: mobieltjesverbod (Nieuws in de klas) Read More »
Elke week zet de New York Times een intrigerende nieuwsfoto online om in de klas te bespreken. Vragen om het gesprek te begeleiden wordt bijgeleverd. Een week later volgt het antwoord wat er in beeld gebeurde
What’s Going On in This Picture? – The New York Times Read More »
Vincent Krijtenburg, camerajournalist ZuidWestTV, maakte een leuke video over de werkdag van een camerajournalist.
Vincent Krijtenburg, camerajournalist ZuidWestTV: Werkdag van een journalist Read More »
Wat zijn drijfveren voor een journalist om een verhaal te maken? En wat maakt het werk in zijn of haar regio bijzonder? Ernst Jan Rozendaal van de PZC legt het uit in tekst en een leerzame video.
DPG Media/PZC: Het verhaal van Ernst Jan Rozendaal Read More »