VO

Videoreeks DichterBijNieuws – Netwerk Mediawijsheid en #UseTheNews

Hoe verbinden we journalistiek en jongeren? Nieuws kan soms best verwarrend zijn. Hoe weet je wat waar is? Waarom is dat belangrijk? En hoe ga je om met stress door nieuws? Vanuit DichterBijNieuws onderzoeken jongeren, met o.a. de NewsZees van #UseTheNews, in deze videoreeks wat goede journalistiek is, hoe je het herkent, en wat zij

Videoreeks DichterBijNieuws – Netwerk Mediawijsheid en #UseTheNews Read More »

CestMocro (Nieuws in de Klas)

Traditionele nieuwsmedia zijn al lang niet meer de enige bron van nieuwsvoorziening, zeker niet bij veel jongeren. In plaats van uit het journaal of kranten halen zij het laatste nieuws vaker van sociale media en nieuwsplatformen die hierop actief zijn.  Deze les laat de leerlingen nadenken over hun eigen nieuwsconsumptie, ze analyseren met elkaar een

CestMocro (Nieuws in de Klas) Read More »

Rewind: Voorbij de ruis, terug naar de bron, inzicht in beeldvorming (HUMAN)

We leven in een tijd van polarisatie, een tijd waarin telefoons uitpuilen door pushberichten en nieuwsupdates, waarin social media in toenemende mate primaire nieuwsbron zijn en waarin nepnieuws, misinformatie en door AI gegenereerde content aan de orde van de dag zijn. In dit landschap opereert Rewind. Een omni-channel journalistiek programma dat daar wil zijn waar

Rewind: Voorbij de ruis, terug naar de bron, inzicht in beeldvorming (HUMAN) Read More »

Scroll naar boven