Spot TV biedt jong mediatalent uit Noord-Nederland een podium

Wie kan het beste het verhaal voor jongeren vertellen? Jongeren zelf! Dat vinden ze bij Spot TV, dat zich richt op jongeren in Noord-Nederland. De redacties in Assen en Groningen bestaan dan ook volledig uit jongeren, die de vrijheid krijgen om verhalen te maken die zij belangrijk vinden. Dat betekent dus ook dat oprichter Marten de Ruiter niet meer bij de redactievergaderingen aanwezig is en het volledig overlaat aan de jongeren op de redactie. “Anders spelen we al vals, want dan is het niet voor en door jongeren”, vertelt hij aan #UseTheNews.

 

Het platform begon ooit als initiatief van Marten vanuit zijn minor ondernemend gedrag en conceptontwikkeling bij de studie maatschappelijk werk. Spot TV ontstond vanuit zijn bedrijf Spraakmakend, dat voor de minor mediaopdrachten verbond aan jonge makers. “Ik merkte dat veel jonge mensen ideeën hadden voor bijvoorbeeld programma’s, die een platform nodig hadden. Toen dachten we: moeten we niet een kanaal oprichten voor jongeren waar je niet altijd afhankelijk bent van een opdrachtgever, waardoor er meer ruimte is voor creativiteit en eigen inbreng?”

 

En zo groeide Spot TV uit tot het platform dat het vandaag de dag is: jonge makers die via Instagram, TikTok en online verhalen maken voor jongeren in Noord-Nederland. De drie thema’s waarbinnen ze deze verhalen maken zijn actualiteit, lifestyle en events. Zo gaat het de ene keer over mentale gezondheid en de andere keer over goedkope studentenmaaltijden. Zolang het onderwerp maar leeft binnen de doelgroep.

 

 

De kracht van Spot TV

 

Tess van Ulden werkt op de redactie van Spot TV en ziet het als de grootste kracht dat de redactie van het platform volledig bestaat uit mensen uit de doelgroep. “Als wij nadenken over wat we willen maken, kijken we gewoon elkaar aan en vragen we: wat hoor jij in je omgeving? Wat vind jij belangrijk? En hoe zorgen we ervoor dat we iets maken wat wij́ vet vinden? Als je maakt wat je zelf vet vindt, wordt de content ook beter”, vertelt Tess. “Terwijl als je een of andere boomer laat zeggen ‘ik denk dat dit is wat jongeren cool vinden en dat jullie dit moeten maken’, het in de praktijk vaak minder goed is.” 

 

En dus kiest de redactie vorm en inhoud die ze zelf aanspreekt. Denk aan het maken van korte vlogs met een telefoon voor Instagram en TikTok. “Dat is een hele trend tegenwoordig en dat vinden we zelf ook leuk om te kijken”, zegt Tess. Met die vorm weet de redactie soms ook zwaardere onderwerpen aan te kaarten. Zo delen ze bijvoorbeeld de uitkomsten van een onderzoek naar de mentale gezondheid van jongeren, waarvoor Spot TV samenwerkt met een jongerenpanel van Sociaal Planbureau Groningen en Trendbureau Drenthe. “Mentale gezondheid is natuurlijk al heel vaak op het bordje van jongeren gelegd. Dus dan denken we goed na over hoe we dat aanpakken zodat het leuk is om naar te kijken en we het op een creatieve en jonge manier toch naar buiten kunnen brengen”, vertelt Tess.

 

Springplank voor mediatalent in Noord-Nederland

 

Naast dat Spot TV content maakt voor en door jongeren, is het ook dé springplank voor mediatalent in Noord-Nederland. Dat gebeurt onder andere met een traject bij de Spot TV-Academy, waarvoor jonge makers zich kunnen aanmelden. Hier leren ze van vakspecialisten alles over camera en montage, formatontwikkeling, productie en redactie, waarna ze op de redactie van Spot TV of ergens anders in de media kunnen werken. “We vinden talentontwikkeling belangrijk, door ze tools mee te geven en te voorzien van goede begeleiding”, vertelt Marten. “Daarom hebben we sinds kort ook een studio, waar jonge makers hun ideeën kunnen omzetten in producties. Daarmee hopen we dit jonge talent echt een podium te geven.” 

 

 

Want dat jong talent een podium krijgt is nog niet altijd vanzelfsprekend. Dat ziet ook redacteur Tess. “Ik ben me ervan bewust dat Spot TV een ongelofelijk unieke plek is, omdat we de kans krijgen om met elkaar dingen te maken. Dat zou er eigenlijk veel meer moeten zijn.” En dat betekent ook meer luisteren naar wat jonge mensen te zeggen hebben. “Het heeft niet zoveel zin om allemaal onderzoeken te doen en experts te laten vertellen hoe je content maakt voor jongeren. De kortste klap is in mijn geval om naar mijn huisgenoot te stappen en te vragen: wat vind jij belangrijk en hoe moet ik dit in beeld brengen?” 

 

“Geef het uit handen”

 

Dat is ook wat Marten meegeeft aan lokale media of andere instanties als zij Spot TV vragen om hulp bij het bereiken van jongeren. “Laat het los en geef het uit handen. Ga het niet allemaal zelf proberen in te richten, maar bied juist jongeren zelf de mogelijkheid om dit vorm te geven. Hoe je dit dan kunt organiseren? Daar kunnen we best over meedenken.” Die faciliterende rol hoopt Marten met Spot TV in de toekomst ook steeds meer aan te nemen. “We zitten nu op de goede weg en zijn steeds meer bezig met tools aanreiken. In de toekomst zou ik die ruimte willen blijven bieden aan jong talent en misschien vaker jongerencontent produceren voor andere partijen.”

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven