Hoe kan een jongerenredactie volgens jongeren succesvoller zijn? Studenten van NHL Stenden in Leeuwarden gaven de Leeuwarder Courant verrassende adviezen.
Jongeren laten meedenken over de toekomst van je krant, maar ook over het nieuws. Het is niet alleen een heel goed idee, het levert ook creatieve en inspirerende ideeën op. Dat bleek recent in Leeuwarden waar derdejaarsstudenten Creative Business van de hogeschool NHL Stenden presentaties gaven voor een delegatie van de Leeuwarder Courant. Concrete vraag: hoe kan het jongerenplatform LCnow nog aantrekkelijker worden en beter aansluiten op de doelgroep?
Twaalf studenten waren er maanden mee bezig en kwamen met slimme ideeën. Zo werd voorgesteld om het Instagram-account van LCnow meer te gebruiken voor uitgaanstips voor jongeren in Leeuwarden. Nieuws- en serviceberichten combineren en er potentieel ook inkomsten mee te genereren, was het idee. Jongeren in de Friese hoofdstad zouden namelijk bereid zijn te betalen voor een leuke uit-agenda op één vaste plek.
Innovatief was ook het idee van de nieuws-rap. Het belangrijkste nieuws voor jongeren op vaste momenten in een rap op de socials van LCnow. Student Nina (20) werkte alvast een eerste concept uit:
De nieuwsrap, met toestemming van de Future Media Minds van NHL Stenden Hogeschool
Rap als een journalistiek middel duikt intussen op meer plekken op. De 22-jarige Jesse van Maanen won in januari de Afstudeerprijs Villamedia 2022 met een gerapte documentaire over een meisje dat terechtkomt in een isoleercel van een gesloten jeugdinstelling.
Oplossingsgericht
De Friese studenten willen zichzelf ook meer herkennen in het nieuws van de LC. Ze keren zich tegen de overdaad aan nieuws en te negatief of perspectiefloos nieuws. Om de interactie met jonge lezers te triggeren stellen de studenten voor om ‘oplossingsgerichte posts’ op LCNow te zetten met steeds de vraag aan de lezers: Wat kan ik doen?
Nieuws presenteren als ook het begin van een positief onlinedebat over oplossingen. Volgens jongeren in Leeuwarden zou het zeer geschikt zijn als een model voor LCNow en het trekt in hun voorstel jonge lezers naar de krant.
Hulde aan NHL Stenden, de Leeuwarder Courant en Media Innovatie Campus MICA in Leeuwarden voor dit initiatief. #UseTheNews is intussen een eigen project opgestart met studenten van NHL Stenden.
Interesse of meer weten? Mail ons op team@usethenews.nl.