T-reporters: Jongeren duiken in de wereld van de journalistiek

Omroep Tilburg stuurt jongeren met een camera de straat op. De zogeheten T-reporters leren de fijne kneepjes van het journalistieke vak én handige skills voor de toekomst. T-reporter Tygo: “Ik heb meer waardering gekregen voor het nieuws.”

 

Pieter Bon is bestuursvoorzitter van Omroep Tilburg en ‘geestelijk vader’ van de T-reporters. “Wij kunnen wel zeggen dat jongeren de krant moeten lezen, maar vaak doen ze dat niet. Daarom draaien we de rollen om: Wil je nieuws maken?”

 

In 2020 is het project rondom de T-reporters gestart, waarvoor eerst onderzoek is gedaan door de redactie naar de nieuwsbehoeften van jongeren. “Jongeren zijn vooral geïnteresseerd in de grotere ontwikkelingen in de wereld en hebben minder belangstelling voor lokaal nieuws”, aldus Pieter. “Maar als ze achttien worden, kunnen ze door middel van het uitbrengen van hun stem invloed uitoefenen op de lokale politiek. Jongeren moeten daarvoor wel geïnformeerd zijn.”

 

Daarom laat de omroep een groep van ongeveer 25 T-reporters met een leeftijd van 13 tot en met 25 jaar, tegen een vergoeding, zelf het nieuws maken. “Doordat ze met een journalistieke blik naar de wereld leren kijken, ontwikkelen ze een aantal vaardigheden. Bijvoorbeeld analytisch en kritisch denken en het kunnen duiden van gebeurtenissen in de omgeving.”

 

 

De jongeren krijgen begeleiding van de redactie van Omroep Tilburg. “We brengen de jongeren de basis van journalistiek bij. Verwondering, verbazing, hoor en wederhoor. Allemaal principes die ze in acht moeten nemen. We laten ze volwaardig meedraaien.” 

 

De T-reporters leveren de omroep vaak verrassende content op. “Zo gaf T-reporter Ruben ons een andere blik door te vragen: Wat is jouw nieuws van de dag? Normaal kiezen wij het onderwerp, maar hij laat het over aan de geïnterviewden.”

 

Tygo van der Heijden is sinds een jaar een T-reporter. Ook hij gaat de straat op voor verschillende items, waaronder voor het programma T! “Als reporter ontwikkel je skills om op een professionele wijze eigen nieuws te maken. Dat vind ik erg goed.” Hij vindt op lokatie draaien het allerleukste. “Aan een bureau zitten en een artikel schrijven gaat mij niet lukken. Ik moet een gebeurtenis echt meemaken en mensen ontmoeten.”

 

Op straat nieuwe mensen ontmoeten en vragen stellen, daar leert hij van. “Ik ben een spraakzaam persoon en praat vaak na een opname nog na. Er is gewoon zoveel waar ik het over wil hebben, dat het niet in het programma past.” Daarom wil hij meegeven om jongeren beter te betrekken bij de journalistiek. “Vraag aan jongeren wat ze aanspreekt, wees direct en ga op basis daarvan een programma maken.”

 

Het project is na drie jaar nog steeds succesvol en is afgelopen maand gestart met een nieuw Europees project: Youth Community Journalism Initiative, ook wel YoCoJoin. Pieter: “Samen met Ierland, België, Slovenië, Hongarije, Malta en Servië vormen we YoCoJoin. Als Omroep Tilburg zijn wij de coördinator.”  

 

“Het doel is om jonge mensen aan de mediaorganisaties te verbinden, door ze in de schoenen van de verslaggever te zetten. We gaan twee jaar aan de slag met ongeveer 30 reporters per organisatie.” De jonge reporters krijgen elk een driemaandelijkse training en werkboeken vol opdrachten. 

 

“Uiteindelijk moet het leiden tot een eindconferentie in Brussel in 2025. Hier gaan we alle ervaringen delen met weer twintig andere lokale media-instellingen.” Want lokale journalistiek is en blijft volgens Pieter belangrijk. “Het nieuws kan zich afspelen in je eigen straat of om de hoek, maar ook wereldwijde gebeurtenissen zijn van invloed op lokaal nieuws. En lokale content is van wereldbelang.”

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven