“Studenten en mediaprofessionals kunnen van elkaar leren en samen tot mooie oplossingen komen.
Bij hogeschool NHL Stenden in Leeuwarden geloven we in grensverleggend onderwijs; het onmogelijke mogelijk maken door verder te kijken dan de grenzen van ons eigen vakgebied. Wij dagen onszelf uit om inventieve oplossingen voor vraagstukken uit de praktijk te ontwikkelen.
Dit doen we door het werkveld, onderwijs en onderzoek samen te laten komen in ateliers om gezamenlijk te werken aan vernieuwende oplossingen en ideeën voor actuele vraagstukken.
Studenten Creative Business worden opgeleid tot specialisten of managers in de media, entertainment of creatieve industrie. De opleiding heeft zowel een creatieve als zakelijke focus op het brede gebied van mediatoepassingen. Onze studenten vertalen relevante nieuwe kennis en ideeën naar mediatoepassingen die passen bij de geest van de tijd en die aansluiten op de doelgroep en maatschappelijke ontwikkelingen.
Zij zijn dus breed inzetbaar en kunnen creatieve en zakelijke invalshoeken integreren om een bijdrage te leveren aan vraagstukken die spelen bij nieuwsmedia.
Co-creatie met MICA en Mediahuis Noord
Een sprekend voorbeeld van bovenstaande is het co-creatieproject van Media Innovatie Campus (MICA) en Mediahuis Noord waarbij derdejaars studenten van Creative Business samen met medewerkers van de Leeuwarder Courant en studenten van andere opleidingen werken aan oplossingen om een duurzame relatie op te bouwen met jongeren.
Innovatie en creativiteit staan hier centraal, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van concepten. Maar tegelijkertijd doen de studenten ook onderzoek naar verdienmodellen en marketingactiviteiten.
Als co-creatiecoach van bovenstaande project zie ik dat het van enorm toegevoegde waarde is dat studenten een uniek kijkje in de keuken van een nieuwsorganisatie krijgen en samen met professionals mogen werken, van elkaar leren en samen tot mooie oplossingen komen.
Het is voor nieuwsmedia ook relevant om voortdurend te blijven luisteren, te co-creëren en te innoveren om aansluiting te vinden bij de behoefte van jongeren.