“Meer inzicht in de nieuwsconsumptie van jongeren kan alleen als er meer onderzoek wordt gedaan naar de belevingswereld van jongeren, waarin jongeren zelf bepalen wat ze onder nieuws verstaan, en wat ze relevant en betrouwbaar vinden en hoe dat past in hun dagelijks leven.”
Er heerst al jaren onzekerheid onder nieuwsorganisaties over hoe jongeren te bereiken. Moeten ze jongeren motiveren om naar gevestigde nieuwsplatforms te gaan of moeten ze juist naar de platforms gaan waar jongeren zitten?
In de wetenschap is er afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar waar jongeren nieuws vandaan halen, op welke platforms ze zitten, welke thema’s ze interessant vinden, welke nieuwsmerken ze betrouwbaar vinden en hoe ze tegen misinformatie aankijken.
Wat duidelijk naar voren komt, is dat jongeren worstelen met een grote hoeveelheid informatie die ze kunnen consumeren. Met hun smartphone als een tweede hand kan nieuws op elk moment op ze afkomen, kan het nieuws overweldigend zijn en zelfs deprimerend zijn. Tegelijkertijd zijn jongeren ook op zoek naar voor hen betrouwbare en relevante informatie. En ze doen dat op verschillende platforms en bij verschillende media.
De meeste onderzoeken nemen een aanbod-gedreven perspectief, waarin met enquêtes of interviews wordt gevraagd hoe jongeren tegen het huidige aanbod aankijken. Er is minder aandacht voor een gebruikers- of jongerenperspectief, waarbij jongeren zelf bepalen wat ze onder nieuws verstaan, wat ze consumeren en hoe ze het evalueren.
Meer inzicht in de nieuwsconsumptie van jongeren kan alleen als er meer onderzoek wordt gedaan naar de belevingswereld van jongeren, waarin jongeren zelf bepalen wat ze onder nieuws verstaan, en wat ze relevant en betrouwbaar vinden en hoe dat past in hun dagelijks leven. Een bottom-up etnografisch aanpak kan meer inzicht geven om nieuwsorganisaties meer jongerenwijs te maken. Zo kan er echt een transformatie gemaakt worden naar een meer jongeren-proof en toekomstbestendige nieuwsorganisatie.