TalkZ: in gesprek met David en Gijs van De Marker

Ruim een jaar geleden begonnen ze met een gloednieuw team van jonge makers vanuit het niets: het werd een proces van leren, proberen en uitvinden wat werkt. Tegenwoordig heeft De Marker, het jongerenplatform van BNNVARA, 44k volgers op TikTok en bijna 14k op Instagram. Hoe ze dat hebben geflikt? Makers David en Gijs deelden tijdens de jongste editie van #UseTheNews TalkZ hun ervaring. We geven een recap. 

 

De Marker, te vinden op Instagram en TikTok, is gericht op jongeren tussen de 18 en 23 jaar. Het is onderdeel van BNNVARA en mag daarom – anders dan een NOS Stories – vanuit die visie kleur bekennen. Door middel van columns, korte nieuwsupdates en verdiepingen praten ze hun jonge publiek bij. 

 

Dat het platform zo’n groot bereik heeft, gebeurde niet van de een op de andere dag. “Het eerste halfjaar hebben Gijs en ik allebei wel momenten gehad dat we ons afvroegen: gaat dit wat worden? Je zoekt lang welke toon aanslaat”, vertelt David tijdens TalkZ op onze Discord-server. 

 

Toen ze een video maakten waarbij ze veel journalistiek inhoudelijk werk hadden verricht, bleken ze de juiste toon te hebben gevonden. “Opeens was het moment daar dat we dachten: oh, zo moet je ze onze doelgroep aanspreken. En dit is het nieuws dat ze interesseert, de onderwerpen die ze belangrijk vinden en we moeten niet bang zijn om onze mening te geven, natuurlijk gebaseerd op feiten. Dat allemaal samen heeft er denk ik voor gezorgd dat het het succes is geworden dat het nog steeds is.”

 

Ook merken de makers al snel dat het belangrijk is om begrijpelijke taal te gebruiken. “Op het moment dat je een ingewikkelde term gebruikt, moet je die altijd uitleggen. Want als er een aantal van die termen voorbij komen en je weet niet wat het betekent haak je af”, vertelt Gijs. Bovendien krijgt de redactie waardering voor het feit dat ze af en toe hun mening laten horen, bijvoorbeeld in columns. “Het maakt altijd veel los. Sommigen vinden het fijn dat wij onze mening geven en anderen zijn het er helemaal niet mee eens. Die beginnen dan een discussie in de comments. Dat is ook wat wij proberen te doen met het geven van onze mening: het starten van een open discussie.”

 

What’s in it for me?

 

Door antwoord te geven op de vraag ‘what’s in it for me’, selecteert de redactie onderwerpen. “Waarom zou de kijker hier iets aan hebben? Dat is wel een voorwaarde om een verhaal te maken. Maar als wij zelf nieuws belangrijk vinden, hebben wij zeker ook de vrijheid om dat te brengen”, vertelt David. Dat de makers zelf jong zijn helpt bovendien bij het kunnen inleven in de doelgroep. “Als je allemaal veertigers op De Marker had gezet, was het niet zo succesvol geworden. Om goede content te kunnen maken is het belangrijk dat je zelf deel van de doelgroep bent.”

 

Meer tips? Bekijk onderstaand fragment!

 

Gijs en David hopen dat ze met de Marker nog verder kunnen doorgroeien. “Ik denk dat we nu voor veel mensen al een standaard-nieuwsbron zijn, maar ik hoop dat we dat voor nog meer jongeren kunnen worden”, zegt Gijs. Ook David droomt verder: “Het lijkt me vet om op termijn ook nog wat grotere projecten te gaan doen. Ik hoop dat we tegenwicht kunnen bieden aan hoe snel en daarmee onbetrouwbaar nieuws nu soms wordt.” 

 

TalkZ

 

TalkZ is ons nieuwe platform op Discord waar nieuwsmakers, jongeren – zoals onze NewsZees – en andere experts in gesprek gaan over alles wat te maken heeft met jongeren en nieuws. Ook blijf je via dit kanaal op de hoogte van ons laatste nieuws en volg je hier onze webinars. Met deze link kom je op de server!

 

Nieuw bij Discord? Hier staat een korte handleiding om je weg te vinden. Als je wil zijn waar de jongeren zijn, is het misschien even wennen aan een nieuw platform. Maar geloof ons: het is niet moeilijk!

 

Houd onze kanalen in de gaten voor info over de volgende editie!

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven