#UseTheNews is in 2022 opgericht door de aandeelhouder van het nationale persbureau ANP. De familie Oomen wil met de stichting een aanvullende toekomstgerichte bijdrage leveren aan de ontwikkeling en het behoud van kwalitatief hoogstaande en betrouwbare journalistiek in ons land. #UseTheNews is een van oorsprong Duits initiatief (2020) van het Duitse persbureau dpa. #UseTheNews is intussen ook actief in Oostenrijk en Zwitserland. Meer Europese landen zullen volgen.
De stichting opereert in Nederland beleidsmatig en financieel onafhankelijk van het ANP. Het persbureau is wel een (faciliterende) partner voor activiteiten van #UseTheNews. De ceo van het ANP, Martijn Bennis, en medeoprichter van Youngworks en jongeren- en onderwijsexpert Huub Nelis, zitten in het bestuur van #UseTheNews. Jacqueline Oomen is de voorzitter van het bestuur van de stichting. De stichting heeft een eigen directeur en eigen medewerkers.
Hier niets mee doen.
#UseTheNews Nederland heeft de volgende doelen, die ook zijn vastgelegd in de statuten:
- Het bewustzijn onder vooral jongeren te vergroten dat de vervaging tussen (onderzoeks)journalistieke en andersoortige informatie (vooral op de sociale media) een bedreiging vormt voor het democratisch stelsel. Het kunnen scheiden van zin en onzin staat aan de basis van een goed geïnformeerde maatschappij. Dat geldt juist in een maatschappij waarin jongeren zich deels afkeren van het nieuws, het nieuws minder vertrouwen of het alleen nog tegenkomen op de sociale media. Onderzoeksjournalistiek vormt hierbij een onderdeel van journalistiek.
- Jongeren uit alle lagen van de bevolking actief te engageren en te informeren om nu en ook later in volwassenheid goed en breed geïnformeerde burgers te zijn die in de snel veranderende informatie en nieuwsmaatschappij afgewogen democratische keuzes kunnen maken. Met en voor jongeren van nu later strijden tegen desinformatie en maatschappelijke polarisatie.
- Samen met jongeren actief te zorgen voor een betere connectie met betrouwbaar en pluriform nieuws en voor meer vertrouwen in het nieuws als een van de pijlers onder een democratische rechtstaat.
- Samen met jongeren en nieuwsmedia praktijkgericht uitvoering te geven aan het door Nederland getekende VN Kinderrechtenverdrag waarin het recht op begrijpelijke, pluriforme en betrouwbare informatievoorziening is opgenomen. Samenwerking levert meer begrip voor elkaar op en leidt eerder tot nieuwswijze jongeren die de kloof tussen jongeren en nieuws kunnen dichten.
- Kennis te verspreiden en wetenschappelijk onderzoek te entameren over jongeren en hun nieuws door nationale en internationale samenwerking met (media)onderzoeksinstituten, wetenschappers en studenten.
- Samen met het onderwijs uitvoering te geven aan de per 2025 verplichte educatie in nieuwswijsheid met een eigen schoolprogramma voor primair en voortgezet onderwijs waaraan ook (beeld)journalisten actief meewerken.
Er groeit een generatie jongeren op met een fundamenteel ander mediagebruik dan alle andere generaties. Generatie Z bestaat uit echte social natives die niet meer vanzelfsprekend hun nieuws- en informatiebehoefte gaan stillen bij de nu bekende nieuwsmerken en platforms.
Wie de jongeren wil (blijven) bereiken zal in de snel veranderende digitale wereld nu een positie moeten gaan verwerven op basis van up-to-date kennis over wat groepen jongeren beweegt.
Nieuwsmedia worden verder geconfronteerd met wantrouwen of soms zelfs agressie door groepen Nederlanders, vooral op sociale media. Het dwingt nieuwsmedia in elk geval om aan jongeren veel beter uit te leggen wat ze doen, hoe ze opereren en waarom. Transparantie en verantwoording moeten het winnen van de potentiële invloed van ongefundeerde beschuldigingen en nepnieuws.