Wij zijn

#UseTheNews is in 2022 opgericht door de aandeelhouder van het nationale persbureau ANP. De familie Oomen wil met de stichting een aanvullende toekomstgerichte bijdrage leveren aan de ontwikkeling en het behoud van kwalitatief hoogstaande en betrouwbare journalistiek in ons land. #UseTheNews is een van oorsprong Duits initiatief (2020) van het Duitse persbureau dpa. #UseTheNews is intussen ook actief in Oostenrijk en Zwitserland. Meer Europese landen zullen volgen.

De stichting opereert in Nederland beleidsmatig en financieel onafhankelijk van het ANP. Het persbureau is wel een (faciliterende) partner voor activiteiten van #UseTheNews. De ceo van het ANP, Martijn Bennis, en medeoprichter van Youngworks en jongeren- en onderwijsexpert Huub Nelis, zitten in het bestuur van #UseTheNews. Jacqueline Oomen is de voorzitter van het bestuur van de stichting. De stichting heeft een eigen directeur en eigen medewerkers.

Hier niets mee doen.

#UseTheNews heeft als centrale missie om nieuwsmedia meer jongerenwijs maken en  jongeren meer nieuwswijs. Om dit doel te bereiken werken we behalve met jongeren en nieuwsmedia met nog twee partijen samen: docenten en wetenschappers.


Docenten zijn cruciaal voor de verspreiding van nieuwswijsheid. Onderzoekers zijn onmisbaar voor het leveren van feiten over jongeren en hun gedrag en de potentiële maatschappelijke gevaren daarvan.


De vier partijen vormen een uniek partnerschap dat eerder niet gebruikelijk was, maar nu wel noodzakelijk want de thematiek is urgent. #UseTheNews brengt alle partners bijeen om te komen tot praktijkgerichte ideeën en concepten die nieuwsmedia, van nationaal tot lokaal, kunnen helpen als ze op zoek zijn naar jonge doelgroepen. We wisselen ook kennis uit en geven jongeren een stem en een gezicht.

Er groeit een generatie jongeren op met een fundamenteel ander mediagebruik dan alle andere generaties. Generatie Z bestaat uit echte social natives die niet meer vanzelfsprekend hun nieuws- en informatiebehoefte gaan stillen bij de nu bekende nieuwsmerken en platforms.

Wie de jongeren wil (blijven) bereiken zal in de snel veranderende digitale wereld nu een positie moeten gaan verwerven op basis van up-to-date kennis over wat groepen jongeren beweegt.

Nieuwsmedia worden verder geconfronteerd met wantrouwen of soms zelfs agressie door groepen Nederlanders, vooral op sociale media. Het dwingt nieuwsmedia in elk geval om aan jongeren veel beter uit te leggen wat ze doen, hoe ze opereren en waarom. Transparantie en verantwoording moeten het winnen van de potentiële invloed van ongefundeerde beschuldigingen en nepnieuws.

image_6483441-18
Sophie

NewsZee

Snapseed (2)
Myriam

NewsZee

image_123650291 (1)
Alexia

NewsZee

PHOTO-2023-11-07-19-27-08 - zwartwit
Lucas

NewsZee

image_123650291 - kopie copy
Egor

NewsZee

image_123650291 (2)
Ray

NewsZee

image_6483441 (22)
Ciska

NewsZee

image_6483441 (17)
Bram

NewsZee

image_6483441 (12)
Alyssa

NewsZee

image_6483441 (10)
Aagje

NewsZee

PHOTO-2023-02-09-20-06-21 (4)
Patrick Selbach

Directeur

PHOTO-2023-02-09-20-06-21 (1)
Maja Micudova

Beleid, projecten en vormgeving

PHOTO-2023-02-09-20-06-21
Hadewich Rieff

Adviseur strategie

Snapseed (1)
Nadia Swijtink

Redacteur CoJo

image_6483441 (24)
Britney Sieben

Redacteur wetenschap en onderzoek

image_123650291
Brechtje de Lange

Projecten

PHOTO-2023-02-09-20-06-21 (2)
Milou Vollebregt

Redacteur online

IMG_6719
Tom van Rooijen

Coördinator NewsZees

Scroll naar boven