Toegang tot nieuws voor kinderen en jongeren over de hele wereld, dat is het doel van WADADA News. “Jongeren moeten volwaardig gerepresenteerd worden, net zoals elke andere leeftijd.”
Jan-Willem Bult is sinds 2014 betrokken bij WADADA News, een project van Free Press Unlimited, als ‘head of children, youth & media’. Het is een samenwerking tussen professionele nieuwsmedia wereldwijd, waarbij nieuws, meningen en verhalen op maat worden gemaakt vanuit het jongerenperspectief. Daar worden journalisten in landen waar WADADA actief is voor opgeleid.
“Ik vind het belangrijk dat nieuws toegankelijk is voor iedereen, omdat we allemaal onderdeel zijn van deze wereld. Ook is het belangrijk dat er geen onderscheid is tussen iemand van 3 jaar en 103 jaar”, vertelt Jan-Willem. In een ideale wereld zou er volgens hem dan ook geen verschil zijn tussen nieuws voor volwassenen en voor kinderen. “Ik denk namelijk dat het jeugdjournaal eigenlijk symbool is van het feit dat het journaal er niet in slaagt om alle groepen te bereiken. Eigenlijk zouden journalisten in staat moeten zijn om nieuws te brengen voor iedereen.”
Daarom ontstond in 2004 Kids News Network, met als eerste deelnemende land Suriname. “Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de kinderen goed geïnformeerd worden? Toen is het idee ontstaan om een groep lokale journalisten op te leiden door makers van het NOS Jeugdjournaal in Nederland.” Hierdoor ontstond het 10 Minuten Jeugdjournaal in Suriname, dat tot op de dag van vandaag nog steeds bestaat.
Nadat in een tiental landen nieuwsprogramma’s voor kinderen werden gerealiseerd, sloot Jan-Willem zich in 2014 aan. Hierna is Kids News Network een andere koers gaan varen, met een andere naam: WADADA News. “De eerste tien jaar werd er vooral gezocht naar samenwerkingen met nieuwsafdelingen van publieke omroepen en verschillende productiehuizen. Na mijn komst is dit veranderd want mijn visie is dat als je als journalist ooit gekozen hebt om niet voor kinderen en jongeren te werken, je het later ook niet leuk gaat vinden.” Daarom werken ze nu alleen nog maar samen met organisaties binnen de wereld van kinderen en jongeren. “We richten ons nu op contentmakers die voor kinderen werken en deze leiden wij journalistiek op.”
Het opzetten van nieuws voor jongeren in het buitenland gaat niet altijd even soepel. “We werken in een onsexy hoek. Het is veel interessanter om op een verjaardagsfeestje te vertellen dat we een president hebben geïnterviewd dan dat je iets hebt gemaakt voor jongeren.”
Ook speelt de context van journalistiek binnen een land een grote rol. “Nederland heeft een geweldige subsidiecultuur, maar als je buiten Europa gaat is dat niet het geval. Misschien is er wel een publieke omroep, maar in een land in Zuid-Amerika is dat eigenlijk gewoon staatstelevisie.” Daarom gaat WADADA News vanaf dag één op zoek naar lokale financieringen voor onafhankelijk nieuws. “Met dit geld geven we trainingen, begeleiden we journalisten en wisselen we videomateriaal uit.”
Als de financiering van het project niet in het land zelf is, kan het zomaar zijn dat het ophoudt. “Maar dan hebben we in ieder geval een aantal mensen goed getraind. Als de financiële omstandigheden verbeteren en de journalisten gemotiveerd zijn, hebben ze de kennis om het weer op te pakken.” Daarnaast kunnen ze de kennis ook gebruiken in hun dagelijkse bezigheden. “Hopelijk maken ze vaker nieuws dat iedereen kan begrijpen én zorgen ze ervoor dat kinderen en jongeren gerepresenteerd worden. Participatie van jongeren in het nieuws is altijd de allereerste stap.”