Zes kansen om aan te sluiten bij een jong publiek in 2030

Nieuwsmedia moeten actie ondernemen om een jong publiek te trekken, in plaats van ervan uitgaan dat zij vanzelf betrokken raken zodra ze ouder worden. Dat zeggen onderzoekers van FT Strategies, nadat ze jongeren uit India, Nigeria en de Verenigde Staten hadden geïnterviewd over hun nieuwsgebruik.

 

Want wat blijkt: the next generation volgt het liefst nieuwsmedia en journalisten waar zij een band mee hebben. En dus moeten nieuwsmedia investeren in die band. Want wat jongeren nu voorgeschoteld krijgen en daadwerkelijk interessant vinden, ligt volgens het onderzoek ver uit elkaar. Om journalisten te helpen toekomstbestendig te zijn en aan te kunnen sluiten bij de behoeften van de nieuwsconsument in 2030, bieden de onderzoekers zes kansen. 

 

 

  • Zorg voor betrokkenheid met het publiek

Klinkt misschien als een open deur, maar volgens het onderzoek ligt hier een grote kans voor journalisten. De volgende generatie wil gezien en gerepresenteerd worden door de media. Bijvoorbeeld door meer samenwerkingen met jonge makers, zoals onafhankelijke socialmedia-persoonlijkheden en andere contentmakers. Betrek hen bij je medium, gebruik hun kennis en expertise en vergroot je bereik met hun publiek. Het is natuurlijk wel belangrijk dat deze jonge makers rekening houden met de journalistieke standaarden, om verspreiding van nepnieuws te voorkomen.


En ook de journalisten binnen je organisatie kun je aan het werk zetten, door ze een prominente rol te geven in community-building. Laat ze plekken en merken ontwikkelen, waarmee ze direct tot het publiek kunnen spreken. Bijvoorbeeld in de vorm van verticals of eigen series. Of met producten zoals podcasts of nieuwsbrieven.

 

 

  • Zorgen voor meer gepersonaliseerde content met technologie

De volgende generatie wil gepersonaliseerde en aangemeten nieuwservaringen, waarbij ze nog steeds de mogelijkheid hebben om zelf keuzes te maken. Volgens de onderzoekers ligt er een grote kans bij het inzetten van kunstmatige intelligentie (AI), waarmee je de controle over formats kunt overdragen aan het publiek. Bijvoorbeeld door lange teksten automatisch in te korten tot samenvattende punten of audio. Ook de BBC experimenteert met een flexibele mediatool die content en formats aanpast aan iemands persoonlijke voorkeur. Volgens de onderzoekers moeten media vaker dit soort aanpassingsmogelijkheden bieden, om beter aan te sluiten bij de verwachtingen en behoeften van de volgende generatie. 

 

 

  • Maak socialmedia-vriendelijke content om directe relaties te bouwen

De volgende generatie nieuwsconsumenten wil het nieuws zien waar ze al zijn; op de socials. Daarbij hoort een goede en passende gebruikerservaring. Hoe je hiervoor zorgt? Bijvoorbeeld door succesvolle formats en gebruikerservaringen van socialmediaplatforms na te bootsen. Zo lanceerde het Amerikaanse technologietijdschrift The Verge een homepage met een Twitter-achtige functie, die lezers een uitgebreid overzicht biedt van de belangrijkste tech-verhalen van de dag. 

Ook het maken van content die verweven is met ervaringen op social media, zoals het gebruiken van Snapchat-filters, kan een verhaal op een nieuwe en aansprekende manier vertellen.

 

Uiteindelijk is het goed om het jonge, onbekende publiek van social media zoveel mogelijk naar je directe kanalen te leiden en zo bekender te worden met je publiek. Hiervoor kunnen nieuwsmedia events organiseren, lite versies van apps maken, beloningen geven (bijvoorbeeld korting op abonnementen) en geavanceerde features (zoals het kunnen volgen van onderwerpen en schrijvers) lanceren. Zo verzamel je meer data van je publiek en weet je beter hoe je bij hun wensen kunt aansluiten.

 

 

  • Moderniseer je taalgebruik

Jargon, ingewikkelde termen en afkortingen: ze mogen volgens de onderzoekers allemaal de deur uit. Om echt betekenis te kunnen geven aan het nieuws, moet het namelijk begrijpelijk en toegankelijk zijn. Het nieuws moet veel simpeler, maar niet simplistisch. Dat betekent het uitleggen van ingewikkelde termen en makkelijke woorden en zinsopbouw gebruiken voor elk leesniveau. Bovendien moet je er als journalist van uitgaan dat het publiek de achtergrond van het verhaal niet kent. Maak uitlegberichten en andere content die de vragen van je publiek beantwoorden, om onderwerpen inzichtelijk en begrijpelijk te maken. Ook kun je als nieuwsmedium experimenteren met verschillende tonen en stijlen, bijvoorbeeld een meer informele of humoristische toon. Het kan nuttig zijn om de bestaande stijlgidsen erbij te pakken en eventueel te herzien. 

 

 

  • Bied content aan, aangepast op verschillende modussen van nieuwsgebruik

Uit het onderzoek blijkt dat er vijf ‘modussen’ zijn waarin jongeren het nieuws gebruiken. Op deze modussen kunnen nieuwsmedia inspelen, door hun content hierop aan te passen. De vijf modussen en kansen voor journalisten:

  • Filteren – welke informatie is relevant voor mij? 

Geef in deze modus bijvoorbeeld korte en informatieve samenvattingen, waardoor jonge nieuwsgebruikers kunnen bepalen welke informatie belangrijk voor ze is. 

  • Onderbouwen – hoe weet ik wat waar is?
    Doe factchecks en licht frames uit waarmee je informatie verifieert. De Times of India ontwikkelde bijvoorbeeld Times Verified waarbij nieuwsgebruikers via WhatsApp vragen kunnen stellen over onderwerpen die onduidelijk zijn.
  • Leren – hoe verkrijg ik kennis en expertise? 

Explainer-video’s die dieper ingaan op een verhaal kunnen jongeren in deze modus aanmoedigen om meer te leren over onderwerpen die zij interessant vinden.

  • Socializen – hoe bouw ik een band op met anderen? 

Het publiek gebruikt het nieuws in omgang met anderen. Door content te maken die makkelijk te delen is, maak je deze sociale interactie mogelijk.

  • Begrijpen – hoe begrijp ik wat dit allemaal betekent? 

Het publiek wil in deze modus begrijpen wat er speelt en een mening kunnen vormen. Daarbij kan het helpen om verschillende kanten van een verhaal te belichten door experts en ervaringsdeskundigen aan het woord te laten.

 

 

  • Geef hoop en ondersteun actie

Constructieve journalistiek is een krachtig middel in de strijd tegen toenemende nieuwsmijding. Ook jongeren geven in het onderzoek aan behoefte te hebben aan meer positieve en oplossingsgerichte berichtgeving. Hoe je dit concreet aanpakt? Bijvoorbeeld door het tempo van het nieuws te verlagen. De Britse nieuwssite Tortoise Media is hier een succesvol voorbeeld van. Zij brengen het nieuws niet wanneer het gebeurt, maar nemen de tijd om dingen uit te zoeken.

 

Ook nieuwe kenmerken van kwaliteit kunnen nieuwsgebruikers helpen beter te bepalen wat betrouwbare nieuwsbronnen zijn. En content die informatie geeft tijdens levensveranderende fases kan een jong publiek verder helpen en ondersteunen, bijvoorbeeld in de overgang van studie naar het werkende leven. 

 

Verder moedigen de onderzoekers aan om formats te integreren die jonge mensen oplossingen bieden, actie aanmoedigen en hoop geven. En om écht goed in contact te komen met het publiek moet interactie tussen journalisten en publiek mogelijk zijn. Daarvoor zouden Q&A’s, livestreams en events voor publiek kunnen helpen om de deelname van het publiek te vergroten en discussie mogelijk te maken.

 

Wat doen wij hiermee:

 

#UseTheNews werkt samen met jongeren en nieuwsmedia om dit soort kansen ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Momenteel testen we onder meer onze constructieve jongerenagenda WhatZ Next voor nieuwsredacties. Binnenkort presenteren we een platform met inspirerende jongerencontent en ook een kanaal waar media met jongeren in contact kunnen komen. 

Nieuwsmedia moeten veranderen om hun relevantie te behouden voor de komende generatie. Wij helpen graag samen met jongeren mee aan die noodzakelijke aanpassingen. 

 

Foto: ANP

Over de auteur

Deel deze pagina

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Interessant? Wil je meer weten of met #UseTheNews in contact komen? Of partner worden? Stuur een mailtje naar team@usethenews.nl.

Scroll naar boven